30.10.2014 | Svátek má Tadeáš

29.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Tuplovaná revoluce

28. října 1918 se na liberecké radnici ženil můj židovský dědeček Otto Kovanic s mou křesťanskou babičkou Emčou Vobořilovou. Děda v té době sloužil v dolních libereckých kasárnách jako voják c.k. armády. Traduje se, že novomanželé šli na svatební cestu pěšmo od radnice Pražskou ulicí na Tuchplatz.

25.10.2014 MOBY DICK: Ze šrajtofle vrchního Petra

Moby se vrátil z několikaměsíčního zájezdu z odvrácené strany Měsíce a chápe se opět své klávesnice. Začíná historickou vzpomínkou na České Textárny, která se prolákla do současnosti. A že se ještě prolákne!

22.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Co Rusko musí

Na jaře roku 1968 nám na liberecké SVVŠ vykládal profesor T., že Sovětský svaz musel napadnout Finsko, které ho ohrožovalo svými obrannými zařízeními, že SSSR musel vstoupit do Polska, aby si tak vytvořil nástupiště proti Hitlerovi.

18.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír v Izraeli

Na nízkém kamenitém návrší porostlém travičkou, ječmenem, a všelijakým býlím se žlutými a modrými kvítky poblíž kinucu Nachšon se hemží pestrobarevná skupinka turistů. Každý z nich třímá v jedné ruce malou zahradnickou motyčku, a v druhé sazeničku borovice středomořské.

15.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír lesů

Z muzeální letecké základny se vracíme kolem fotovoltaické elektrárny, zastrčené mezi sad nízkých stromků zpátky k Beer Ševě. První kruhová křižovatka s mirážně se tvářící stíhačkou nás vystřelí směrem na sever.

11.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír hbitých letců

Ráno jsme se probudili už v půl šesté, čeká nás další náročný den. Vyhlédnu ven – a do oken se nám z pouště tlačí chuchvalce mlhy. Mlhy! Když Arad je, jak jsem minule poznamenal, známý pro svůj čistý a suchývzduch…

8.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír aradské stezky

Arad je mladé město. Byl založen roku 1962 jako jedno z posledních „rozvojových měst“. Zároveň jde prý o první izraelské město, které bylo zcela vystavěno dle předem připraveného komplexního územního plánu.

4.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír pilných osadníků

Od starověkého sídla Avdat míříme zase na sever ke Sde Boker. Míjíme odbočku k další přírodní rezervaci podobně znějícího jména "Ejn Avdat" (neplést si to!). Bývalo tady sídliště, někdy před pětatřiceti tisíci lety.

1.10.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír odolných obránců

Osvěženi občerstvením tělesným i pohledy do hloubi Machteš Ramon míříme po čtyřicítce k severu směrem k Sde Boker, stejně jako minule. A stejně jako minule se kolem nás rozprostírá panorama oblých pahorků negevských. Hřebeny v dáli jsou v dnešním osvětlení hnědé, blíže k autobusu žloutnou.

27.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír nebezpečných zatáček

"Danger - cliff edge!" Známá výstražná tabulka, doplněná obrázkem panáčka padajícího ze skály, zaražená do země u symbolického ochranného půtku, trojjazyčně varuje "Nebezpečí - okraj útesu!" Útesem je okraj Machteš Ramon u osady Micpe Ramon. "Machteš" značí "kráter a"micpe" zase "vyhlídka".

24.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír podmořského útesu

Vyjíždíme zpátky na silnici číslo devadesát, která se v tomto jižním úseku nazývá také "HaArava Road", míjíme autobusovou zastávku, stavěnou jako ochrana pořed střepinami, čteme dopravní značky, které nám oznamují, že jsme na dvacátém devátém kilometru před Ejlatem, a že jedeme na jih.

20.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír savany

Opouštíme výběžek pouště Negev, marťansky rudou Timnu, její rezavou rulu, zlatou žulu a barevný pískovec, a osou údolí Arava po silnici číslo 90 pokračujeme k severu. Po asi patnácti kilometrech odbočujeme vpravo k "biblickému Zoo".

17.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír pouštních hub

Je čtvrtek ráno a my jsme v Izraeli právě týden. Týden plný zážitků, a to nás ještě další čekají. Dnes v údolí Timna. Nu – tak údolí. Prý má "podkovovitý tvar". Když se však na něj podíváme pohledem kosmických sond, pak vidíme, že se do kry náhorní planiny,

13.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír bláznů

Jsem znovu v Ejlatu. Takto jsem o něm referoval v minulém díle: "Toto území je zvláštní na mnoho způsobů. Jedním z nich je, že když pomineme pouštní osady, je nejbližším městem 250 km vzdálená Beerševa.

10.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír dovolené rychlosti

Od Masady jedeme žlutohnědou pouští, ve které se občas zjevují hluboká, vodou vymodelovaná údolí. Míříme na jih kolem zbytků střední části Mrtvého moře. Úzký vodní kanál vlevo na obzoru je hranicí s Jordánskem.

6.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír černých ptáků

Odjíždíme z rezervace Ejn Gedi. V místním kibucu, ani v jeho botanické zahradě, kde se na deseti hektarech nachází téměř tisíc různých druhů rostlin, nezastavujeme. Jízdu nepřerušíme ani na parkovišti autobusů u lázní Ejn Gedi.

3.9.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír kozorožců

Vchod do přírodní rezervace Ejn Gedi připomíná Afriku: Kruhová vstupní hala je přikryta rákosovou střechou, obzor tvoří vysoké zlaté hory, ze kterých k nám stéká suché vádí. Na jeho březích se daří akáciím i vysokým travinám.

30.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír rychlé cesty

Včera jsem se couráním po Jaffské třídě a porozhlížením po uličkách v jejím okolí rozloučil s Jeruzalémem. Na večeři jsme museli být už v půl sedmé večer, protože brzo vstáváme. Už v půl osmé ráno se máme dostavit se zavazadly – a nasnídaní – do haly hotelu. Čeká nás totiž přesun k Mrtvému moři a jeho...

27.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír slunečních hodin

Autobus nás snáší z výšin izraelského vládního komplexu k nízkým domkům, kde je skryto břicho Jeruzaléma. Po asi kilometru zastavujeme na kruhovém objezdu, který v ulici Agrippas vytváří uprostřed nízké zástavby malé náměstíčko. Unavenější část výpravy odchází dolů k hotelu, zvědavější míří nahoru do...

23.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír spravedlivého soudu

Od Mamilly, pod kterou pramení údolí Ben Hinnom, míříme k západu. Stále stoupáme, do výšky rostou i okolní budovy. Po deseti minutách se ocitáme na nejvyšším bodě dnešní cesty, kde je logicky umístěn i Nejvyšší soud státu Izrael. Než vstoupíme do jeho majestátní rozložité budovy, máme ještě chvilku čas,...

20.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír ohnivé bažiny

Na hoře Sión je přetlak historické architektury, avšak našlo se tu místo i pro parkoviště autobusů. Můžeme tedy v klidu nastoupit do Šacharova stroje a vyrazit na avizovanou návštěvu Nejvyššího soudu.

16.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír královské večeře

Je poledne. Jak oznamuje silným hlasem zvon ze zvonice kostela Zesnutí Panny Marie. Zvonice stojí samostatně, od samotného kostela je vzdálena asi dvacet metrů, a zdálky tak opticky zvětšuje onen chrám.

13.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír klidného spánku

Cesta od Jaffské brány k bráně Siónské je velmi jednoduchá. Musíte přes náměstí Omara ibn al-Chattába, které je na západní straně ohraničeno Citadelou a na východní řadou domů. Na jednom z nich se skví nápis "Christian Information Centre".

9.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír Davidovy věže

Předpověď počasí pro Izrael na úterý 18. března 2014, jak nám ho těsně před sedmou hodinou ranní předkládá jeden z místních televizních kanálů, vypadá skvěle. Zatímco v noci klesla teplota na 11° C, přes den by měla vyšplhat na 16° u severních libanonských hranic, a na příjemně letních 27° na jihu v...

6.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír Mea Šearim

Vracíme se od Herodionu do Jeruzaléma. Cestou se zastavujeme v jednom z mnoha diamantových center. Izraelem vede cesta asi poloviny všech vytěžených diamantů, valná většina z nich je zde i broušena a zpracována do šperků.

2.8.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír palácové hory

Sjíždíme z výšiny Ramat Rachel a otáčíme se k jihu. Překračujeme mezinárodně uznávané hranice Izraele a opět se ocitáme se na Západním břehu (Jordánu), aneb v "okupovaném pásmu".

19.7.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír u Ráchel

Z Hory pamatování míříme na jih na Herodion. Kolem silnice vyrůstají nová sídla. Skutečně rostou: Nejdříve míjíme patrové domky. Ty jsou vystřídány pětipatrovými věžovými paneláky.

16.7.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír Údolí pospolitostí

Z konečné tzramvaje na Herzlově hoře se lze ke vstupu památníku Jad Vašem dostat autobusem anebo pěšmo. Je to jen asi kilometr a cesta vede z kopce. Měl jsem k dispozici čtvrthodinku, proto jsem vynechal stepování u zastávky šatlu a zvolil bezpečnější chůzi.

12.7.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír jeruzalémské tramvaje

Je pár minut po jedenácté. Ve skoro přesně naplánovaný čas stojím u Damašské brány. Tedy skoro přesně na plánovaném místě. Musím se ještě přemístit k tramvajové zastávce toho jména.

9.7.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír hradeb

Dnes má naše výprava zase nabitý den. Nejdříve je v plánu návštěva národního hřbitova na hoře Herzl, kde jsem už byl posledně, a pak přesun do památníku Jad Vašem, kde jsem už byl podvakrát.

2.7.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Važme si hub

Rady, které našim agrárníkům věnoval redaktor Agrárního kalendáře na rok 1914 J.K. Táborský jsem jen opsal (a podstatně zkrátil). Tehdy, v době po ukončení obou balkánských válek, byl tak milý čas - a červen se zrovna hodil k uspořádání parádních manévrů u hranic se Srbskem. A rostly houby!

28.6.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír pěšáků

Stále ještě se nacházím v chrámu aneb bazilice Božího hrobu, a tak se pokusím upřesnit, komu vlastně patří. Minule jsem psal, že je zde "usídleno" šest křesťanských církví. Jejich pravomoce a vzájemné vztahy byly sepsán tureckým sultánem roku 1757 v dodnes platných pravidlech, známých jakožto "Status...

25.6.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír křesťanské čtvrti

Už dříve jsem psal, že v Jeruzalémě bylo obydlené sídlo poprvé rozděleno na části. A to na čtyři části – a od té doby se jim říká "čtvrti", i když je jich třeba několik desítek. V 19. století byly ty místní čtvrti pojmenovány podle toho, kdo v nich bydlí.

21.6.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír židovské čtvrti

Ulice Al-Wad nás vede k jihu do židovské čtvrti. Jedná se o jednu z nejširších tepen Starého města, proto se do ní vejdou turisté i v pětistupu. Vlevo se do výšky zvedá stěna objektu, zvaného Hamman al-Ain což by měly být veřejné lázně z mamelúcké doby (asi 15. století), vpravo se tyčí asi pět metrů...

18.6.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír muslimské čtvrti

Sjíždíme z Olivové hory zpátky do údolí Kidron, zlatá kupole Skalního chrámu zapadá pod obzor. Jsme stále ve Východním Jeruzalémě, ale auta na dvorku místní autoopravny mají izraelské poznávací značky. Prý je to tím, že arabští opraváři jsou nejlevnější...

14.6.2014 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír Olivové hory

Na tomto místě děkuji kolegovi Moby Dickovi, že mi věnoval sobotní termín, ve kterém se jeho deníček zjevuje na stránkách Neviditelného psa pravidelně už patnáctým rokem. Moby si vybírá neplacenou dovolenou, kterou hodlá strávit na odvrácené straně Měsíce. Svůj návrat plánuje na září.