25.7.2016 | Svátek má Jakub

16.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Hradby nad jezerem

Jan Kovanic
Ve čtvrtek 14.7.2016, když Francie slaví Svátek Bastily, vjel řidič nákladního auta na pláži v Nice do davu oslavujících. Zabil přitom nejméně 84 lidí. Útočníkem byl 31letý Francouz tuniského původu.

14.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Nesvatý křest

Jan Kovanic
Upozornil mě čtenář mého minulého povídání, nazvaného „Zázrak v Kafarnau“ B. Michal na nepřesnost v názvu článku: „To místo se česky jmenuje Kafarnaum (řecky Kapernaoum).“

9.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Zázrak v Kafarnau

Jan Kovanic
Sjíždíme z Hory Blahoslavenství dolů ke Kineretu. Zatáčky pod Horou jsou stejně ostré jako zatáčky nad Horou.

7.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Blaho na hoře

Jan Kovanic
Izrael je plný hor, pahorků a vršků, pro dnešní neděli velikonoční jsme za svůj první postupový cíl na cestě do Tiberias zvolili Horu Blahoslavenství. Ráno jsem vstával už před sedmou, na cestu z Haify jsme vyráželi až v půl desáté.

2.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Poslední návrat do Haify

Jan Kovanic
Konečně tržnice, chtělo by se zvolat, když při návratu z bájné hory Muchraka zastavujeme na začátku drúzské obce Daliyat el-Karmel. Stojí tu v trojúhelníku mezi silničkou na Muchraku a silnicí 672 a je asi 50 metrů široká.

30.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Struna praskla

Jan Kovanic
Stavební konstrukce bývají navrženy tak, aby se při destrukci jedné části nezhroutil celý barák. Problematičtější je to u lanových mostů, kde je více kritických míst. Proto se také mosty více kontrolují, a když se zjistí, že někde praská struna, tak je vyměněna.

23.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Den otevřené hory

Jan Kovanic
Kousek pod vrcholem bájné hory Keren Karmel jsem v tu Bílou sobotu pochopil, že jde o den zavřených dveří. V haifském muzeu tajné imigrace měli zavřeno asi proto, že byl šabat.

18.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Karmelská promenáda

Jan Kovanic
V karmelitánském kostele v Haifě jsme neuspěli kvůli polední přestávce, v Muzeu tajné imigrace – čili Alija Bet – a (možná taky námořním muzeu) jsme neuspěli, protože městská rada se tajně usnesla, že se v něm bude držet šabat.

16.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Den zavřených dveří

Jan Kovanic
Je Bílá sobota a zároveň šabat, to dá rozum. Jana je křesťanka a já hodně liberální sionista. Zároveň jsme turisté, takže si nechceme nechat ujít ani tento den prohlídku pamětihodností Haify.

11.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Stačí jen zaparkovat

Jan Kovanic
Vracíme se z mořských jeskyní Roš ha-nikra zpátky do Haify. Cestou zpátky jsme se zastavili na příhodné pláži. Ještě hodlám Janě ukázat báječné středověké město Akko. Je již pokročilé odpoledne, přítelkyně jest znavena, opět se chopím volantu já.

9.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Dobrý a klidný život...

Jan Kovanic
Když jsem se vloni na podzim v Lidicích zúčastnil symbolického položení základního kamene památníku Josefa Horáka a Josefa Stříbrného, dvou letců RAF, netušil jsem, že se podílím na porušení povinností vyplývajících ze zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.

2.6.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Příhodná pláž

Jan Kovanic
Od parkoviště nad jeskyněmi v Roš ha-Nikra sjíždíme zpátky na jih. Janinka je už ucabrtaná, řídím tedy já. Poprvé poněkud déle než nedávno v Cesareji.

28.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Moře ve skále

Jan Kovanic
Rozloučili jsme se s paní Hanou i Eliášovou jeskyní a vyrážíme na sever po Derech Allenby. Na prvním slušně se tvářícím kruháku odbočujeme vlevo jednosměrnou uličkou z karmelského úbočí do úzké přímořské planiny, směřujeme na souběžnou avenue ha-Hagana.

26.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Eliášova jeskyně, ta pravá

Jan Kovanic
Pravil jsem „vezeme se“, avšak vezu se než já. Jana řídí, paní Hana naviguje, a já se jen koukám z okýnka. Ani nefotím, canonek jsem zapomněl u nabíječky, a svůj mobil mám toliko na telefonování.

21.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Bahájci, Němci, Japonci a turecké dělo

Jan Kovanic
Je pátek 25. března, pro západní křesťany dokonce Velký pátek. V noci proběhl přechod na letní čas. Proč ne ze soboty na neděli, jak tomu bude nadcházející víkend v Evropě? Protože neděle je v Izraeli pracovním dnem

19.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak to bylo s tím naším koupáním v Haifě

Jan Kovanic
Minulou středu jsem držel besedu v hradčanské pobočce pražské Městské knihovny na Pohořelci. Dostavil se i čtenář, který byl v Izraeli nějakou chvíli po tom, co jsem začal zveřejňovat své zápisky z letošní cesty.

14.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Papežova ryba

Jan Kovanic
Jak mi mohly dojít baterie do foťáčku? Jednoduše: Doma jsem si koupil čtveřici nových dobíjecích baterek. Ale jednu baterii jsem zakutálel pod postel, kde na mne čekala až do návratu z Izraele.

7.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Cesarea na druhý pokus

Jan Kovanic
Je skvělé vstávat, až když se člověk vyspí, bez budíku. Když nemusíte stihnout autobus, který odváží turistickou skupinu v osm ráno. Je príma v klidu posnídat a povídat si přitom s milými lidmi.

5.5.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: On The Road, vlastně Motorway

Jan Kovanic
Stále ještě je středa 23. března 2016. Je to velice dlouhý den, náš první v Izraeli, ale už se chýlí ke konci. Odjíždíme z Cesareje. Je po páté odpolední hodině, závora u vjezdu k akvaduktu je už spuštěná.

30.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Voda cézarů

Jan Kovanic
Je 23. března 2016, hodinky ukazují čtvrt na čtyři, a míříme z Megida do antické Cesareje. Překonat těch čtyřicet kilásků by neměl být problém. U volantu chevroletka je zkušená řidička Jana, a já, jakožto navigátor, budu mít lehkou práci.

27.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Hora eM

Jan Kovanic
Je 23. března 2016 po půl jedné. Protože jsme se z parkoviště haifské půjčovny vymotali ne „chvíli po jedenácté“, jak jsem tvrdil minule (a teď si to opravil podle zaznamenaného času fotky), pak jsme těch třicet kilásků plus patnáctikilometrovou zajížďku k návštěvě ouřadovny „Megiddo Regional...

23.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Kudy ku Meggidu

Jan Kovanic
Je 23. března 2016 chvíli po jedenácté, a jedeme půjčeným chevroletkem údolím Jizreel po silnici č. 75 na jihovýchod k troskám starověkého města Meggido. Na jihovýchod, a ne na jihozápad, jak jsem mlnil minule.

20.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Řidičem ve Svaté zemi

Jan Kovanic
Je 23. března 2016 chvíli po jedenácté, a vyrážíme z půjčovny Sixt chcípáčkem chevroletkem k jihozápadu po červené „hlavní silnici“ (Major road) číslo 75 směrem na Megido.

16.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Or similar

Jan Kovanic
„Penzion Mayer“ je velice klidný. Ale stejně se budím už před sedmou hodinou místního času. Následkem večerního kecání a rozbalování a ukládání jsme do postele lezli půlhodinu po půlnoci, doma v Praze bylo teprve půl dvanácté.

13.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Malý velký festival

Jan Kovanic
Když se něco dělá už popáté, jde o tradici. Tak je tomu i u akce s podivně znějícím názvem „Mažif“. Spíše nežli o název jde o akronym ze slůvek „Malý židovský festival“. Festival, jenž české veřejnosti představuje židovskou kulturu jako svébytnou, živou a nezkrotnou součást existence židovského...

9.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Přes Brusel do Haify

Jan Kovanic
Cítil jsem se stejně bezpečně jako v tom Izraeli. Sdělil jsem tu neblahou novinu Janě a naladil si na svém iPodu rozhlasové zprávy, abych se dověděl podrobnosti. Bylo to šílené.

6.4.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Izrael na vlastní kůži

Jan Kovanic
Když nám na konci ledna řekl na hematologii na Karláku pan doktor Pohlreich, že hladina paraproteinu při kontrolním odběru povylezla Janě nahoru, ačkoliv (už třetí) chemoterapie ještě dobíhala, podívali jsme se s Janou na sebe a řekli si: Pojedeme do Izraele. Než přijde na řadu čtvrtá chemoška.

2.4.2016 MOBY DICK 2006: Konec Českých Textáren

Jan Kovanic
Dobírám si zbytek dovolené, ale chodím se bavit do naší podnikové kantýny k mistru Mlhovi. Popíjím pelyňkový čaj, a z okna, ze kterého je výhled na náš umělohmotný komín, sleduji procesí managorů, které k němu směřuje.

26.3.2016 MOBY DICK 2006: Odchod z Českých Textáren

Moby Dick
Zatímco se managoři hromadí na vršku našeho umělohmotného komína, já si postupně vyřizuji odchod z Českých Textáren. Není to tak složité.

19.3.2016 MOBY DICK 2006: Prkno na komíně Českých Textáren

Moby Dick
Houfování managorů (před odletem?) trvá. Ke korporátnímu ptactu se připojili i naši mluvkové. Včetně vedoucího Útvaru vedoucího Kanceláře tiskového mluvčího Tiskového odboru.

17.3.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak se vyhnout dobrodincům

Jan Kovanic
Nikdy snad v české historii nebylo ještě tolik dobrodinců, kteří se starají o jiné lidi. A kteří pomohou i vám tím, že vám pomohou pomoci potřebným. Anebo vám poskytnou „potřebný přesah“.

12.3.2016 MOBY DICK: Bezpečná vzdálenost

Moby Dick
„Dotace pro farmu Čapí hnízdo byla v minulosti opakovaně kontrolována úřady bez jakéhokoli nálezu.“ (Andrej Bureš Babiš pro Babišův deník Lidové noviny)

7.3.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Pamatuj

Jan Kovanic
V noci z 8. na 9. března 1944 bylo v plynových komorách Osvětim II – Birkenau zavražděno 3792 českých Židů – mužů, žen a dětí z tzv. Terezínského rodinného tábora. Šlo o největší hromadnou vraždu českých občanů.

5.3.2016 MOBY DICK: Doba buranů

Jan Kovanic
Ministerstvo obrany RF blahopřeje všem zeleným mužikům, kteří právě před dvěma lety dobyli budovy parlamentu (“Nejvyššího sovětu“ podle ruského státního propagandistického webu Sputik) a vlády ukrajinské autonomní republiky Krym.

2.3.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Sámoška

Jan Kovanic
Když jsem byl malej, tedy začátkem 60. let, chodíval jsem v rodném Liberci na nákupy do krámu U Jelena v Ruprechtické ulici. (Dnes je zde prodejna hydraulických hadic.) Vždy jsem vystál frontu u pultu a pak si teprve řekl o to, co potřebuju.

27.2.2016 MOBY DICK: Pomalý konec

Moby Dick
Divoký tábor, kde čekají připrchlíci na vhodnou situaci, aby zase vzali ztečí podmořský železniční tunel, obývá asi 4.000 lidí. Nařízení se týká jeho jižní části, zvané Džungle, kde žije tisíc až dva tisíce lidí.