4.12.2016 | Svátek má Barbora

3.12.2016 MOBY DICK: Věčný soudruh Castro

Moby Dick
V Havaně umřel Fidel Castro. Exprvní tajemník Komunistické strany Kuby, expremiér, exprezident, exvůdce, Comandante, exdiktátor, extyran. Všechno už nekrology popsaly, připomenu, co nepopsaly.

30.11.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Kudy na horu Sión

Jan Kovanic
K Jaffské bráně do Starého města jeruzalémského se dá vyjít rovnou po schodech z obchodní pasáže Mamilla Mall. Vylezete na přemostění Jaffské třídy a jste hned u brány, otevírající vstup do historického Jeruzaléma od západu.

26.11.2016 MOBY DICK: Rekreační sezóna

Moby Dick
Rusko si připomíná Den raketových vojsk a dělostřelectva. Dělostřelecké jednotky se radují z modernizovaných 152milimetrových samohybných houfnic Msta-SM a raketometů Tornado-G.

23.11.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Barcelonské střepy 5

Jan Kovanic
Koukám, že své čtvrté vyprávění o Barceloně jsem sepsal právě před měsícem. Nechci nechat konec reportáže z hlavního města Katalánska neukončený, a tak přidávám konec, i když poněkud roztřepený...

19.11.2016 MOBY DICK: Prezident je jezevec

Moby Dick
Moby Dick se se svými komentáři na několik měsíců odmlčel. Jednak navštěvoval jiné světy a konal různé užitečné práce, a jednak nabyl dojmu, že je tu spousta jiných břesknějších komentátorů.

16.11.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Do břicha Mamilly

Jan Kovanic
Večer jsme si nastavili budíka na tři čtvrti na osm, abychom stihli včas vrátit auto. Tedy v jedenáct. Smart Hotel v uličce Horkanos nám docela vyhovoval.

12.11.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Vítejte v Jeruzalémě

Jan Kovanic
Trasa z Kumránu do Jeruzaléma, konkrétně do námi vybraného hotelu kousek nad Sionským náměstím, je dlouhá asi 40 km, teoreticky by se dala zvládnout za 36 minut. Napsal jsem minule.

5.11.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Moře Mrtvé, stále mrtvější

Jan Kovanic
Trasa z Kumránu do Jeruzaléma, konkrétně do námi vybraného hotelu kousek nad Sionským náměstím, je dlouhá asi 40 km, teoreticky by se dala zvládnout za 36 minut. Vracíme se po silnici číslo 90 k severu, po deseti kilometrech nás čeká odbočka vlevo na západ na dálnici číslo 1.

2.11.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Ztráty a nálezy

Jan Kovanic
Mizíme z místa pravého pravoslavného Ježíšova křtu na Jordánu. Nejdříve tři kilometry pouštní okreskou k silnici č. 90, tam vlevo dolů. Na jih. Po dalších šesti kilometrech se zprava připojuje dálnice č. 1 z Jeruzaléma.

27.10.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Dementokracie

Jan Kovanic
Donald Trump ženy neobtěžoval kvůli svému machismu, avšak jakožto oběť demence. Je tu jistá podobnost s jiným politickým namyšlencem, tentokrát s naším nemilovaným panem prezidentem.

22.10.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Barcelonské střepy 4

Jan Kovanic
Barcelona má Gaudího. Barcelona má ovšemže Miróa a jeho skvělé muzeum v půlce svahu vršku Montjuic. Barcelona má Picassa a jeho modré období v muzeu, které se rozkládá v pěti palácích čtvrti Ribera.

20.10.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Hranice Jordán

Jan Kovanic
Psal jsem minule, že Výkonná rada UNESCO připravila návrh rezoluce, podle nějž má být Chrámová hora prohlášena za kulturní památku pouze a jedině muslimů, a to včetně Západní zdi (“Zdi nářků“), nejsvětějšího místa židovského náboženství i společenství.

15.10.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Nízký tlak nad Kineretem

Jan Kovanic
Dnes začnu aktualitou, a to nízkým tlakem v hlavách zástupců UNESCO: „Absurdní představení v UNESCO pokračuje, dnes organizace přijala další smyšlené rozhodnutí, které říká, že Izraelci nemají žádné vazby na Chrámovou horu a Zeď nářků.

6.10.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Vodopády a jiné pády

Jan Kovanic
Plni vodních a archeologických zážitků se vracíme po devětadevadesátce směrem na Kirjat Šmonu. Pouhý kilometr od parkoviště v Banias odbočujeme vlevo k vesničce Snir a parkovišti nad vodopády Banias, kam dorazíme po dalším kilometříku.

1.10.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Barcelonské střepy 3

Jan Kovanic
Barcelona má svou citadelu. V něčem se podobá jisté jihočeské řece. Jak povídá Svěrák svému svěřenci Koljovi: Máme tady v Československu takovou řeku Vydru, ve které ale žádné vydry nežijí. A Kolja chápe: Rýby kapút.

29.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Panovy prameny

Jan Kovanic
Prameny Chermonu aneb Banias jsou už pátou přírodněkulturní izraelskou rezervací, kde nemusíme platit vstupné. Patří totiž do seznamu na zelené kartě, kterou jsme si koupili před dávnými časy, vlastně teprve před šesti dny v Megiddu.

24.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Barcelonské střepy 2

Jan Kovanic
V Barceloně je mnoho kostelů. Napsal jsem o dvou z nich minule, ale kdo si myslí, že tím se kostelní historie města odbyla, jest na omylu. Barcelona má asi stovku kostelů, ne do všech jsme se podívali.

22.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Zurčící Zahrada Eden

Jan Kovanic
Od akropole hradu Dan se vracíme k vchodu do rezervace Tel Dan. Nikoli stejnou cestou, ale podle žluté šipky, jež nás má dovést k pramenům říčky Dan. Zdálo by se, že je tu docela předanováno, ale nic z toho není teď vidět.

17.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Barcelonské střepy

Jan Kovanic
Barcelona je město s jedním a půl milionem obyvatel a pěti a půl miliony turistů. Šli jsme v jedné z úzkých uliček starého města s přítelkyní Janou proti takovému proudu turistů, až to vypadalo, že je tam pěší jednosměrka. Ohlédl jsem se - a další jednosměrka šla naším směrem.

8.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Na hradbách Tel Danu

Jan Kovanic
Jdeme od osvěžujícího brouzdaliště zpátky po světlehnědé (žluté?) šipce po „Ancient Dan trail“. Tunelem ve schnoucím přerostlém papyru se zase dostáváme ke schodům, které sestupují od pistáciové vyhlídky.

3.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Pistáciová hora a rybník Wading

Jan Kovanic
Jedeme na sever po zelené „Regional Road“ číslo 918. Placatým Chulským údolím míříme k prvnímu hlavnímu cíly své cesty, k Tel Dan. Bude to jednoduché, tahle silnice nás vyvede na červenou devětadevadesátku, tam zabočíme k východu, a za chvilku tam už jsme.

1.9.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Poklidná vyhlídka

Jan Kovanic
Sjíždíme z úbočí Golan po klikaté jednadevadesátce k Jordánu. Cik vpravo, cak vlevo, a před dalším cikem je odbočka vpravo na parkoviště. Informační tabule nás vítá na Gadot Lookout. Jsme 150 výškových metrů nad Jordánem.

27.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Překročit Jordán

Jan Kovanic
Kontinentální snídaně má jenom tu výhodu, že se na ni musí vstát včas. Aby byl člověk u stolu nejpozději v půl desáté, když se v deset končí. Když se vstane včas, pak stihneme navštívíti více pamětihodností.

25.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír tiberiadského večera

Jan Kovanic
Sjíždíme z Golan na jihovýchod ke Kineretu po silnici č. 87. Pěkně to odsejpá, následujících patnáct kilometrů padáme ze sedmisetmerového převýšení. Silnice je vcelku rovná, přehledná, vozovka taky patří k tomu lepšímu z povrchů, po nichž jsme dneska jeli. Klesání není extrémní, stabilně kolem...

20.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Blízký vodopád

Jan Kovanic
Úspěšně jsme vyklouzli z přírodní rezervace / národního parku Gamla, kde jsme toho spoustu prosmejčili. Sice smejčili, leč neprosmějčili zcela.

18.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Vzdálený vodopád

Jan Kovanic
Máme hodinu a čtvrt, abychom na přehledné rovince náhorní planiny urazili dva kilometry, pokochali se vzdáleným vodopádem Gamly, a pak se zase dva kilometry vrátili.

11.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Na schodech Gamly

Jan Kovanic
Vstupní areál národního parku Gamla, včetně parkoviště a záchodků, se nachází na náhorní planině ve výši asi 400 metrů nad mořem. Zde jsou i rozvaliny původně byzantské vesnice Deir Qeruh.

6.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Gamla shora

Jan Kovanic
Odrážíme od vyhlídky na Betsaidu a jedeme deset kilásků na západ až na téčkovou křižovatku, kde lichá silnice č. 869 končí. Odbočujeme vlevo k severu na sudou osmsetosmičku.

4.8.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Nečekaná vyhlídka

Jan Kovanic
Vyrážíme z přeplněného olbřímího a kalužnatého parkoviště poblíž hotelu G Tiberias směrem na Gamlu. Gamla leží na sever od Tiberias, ale my jedeme nejdříve na jih.

30.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Kontinentální snídaně

Jan Kovanic
G Hotel Tiberias stál na správném místě, byl za přijatelnou cenu a v pokoji bylo dost místa na to, aby si člověk mohl rozložit kufry a nemusel hned všechno vybalovat. Dokonce koupelna se skvěla bílými kachlíky – oproti módě, jakou jsem zažil před dvěma léty v Jeruzalému i v Londýně.

28.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Evropští lumíci

Jan Kovanic
Před necelými dvěma týdny jsem napsal článeček o tom, jak jsme s přítelkyní Janou prožívali letošní velikonoční neděli v Tiberias. Byl to ten čtvrtek, co řidič nákladního auta na pláži v Nice vjel do davu oslavujících a zabil 84 lidí a desítky dalších těžce zranil.

16.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Hradby nad jezerem

Jan Kovanic
Ve čtvrtek 14.7.2016, když Francie slaví Svátek Bastily, vjel řidič nákladního auta na pláži v Nice do davu oslavujících. Zabil přitom nejméně 84 lidí. Útočníkem byl 31letý Francouz tuniského původu.

14.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Nesvatý křest

Jan Kovanic
Upozornil mě čtenář mého minulého povídání, nazvaného „Zázrak v Kafarnau“ B. Michal na nepřesnost v názvu článku: „To místo se česky jmenuje Kafarnaum (řecky Kapernaoum).“

9.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Zázrak v Kafarnau

Jan Kovanic
Sjíždíme z Hory Blahoslavenství dolů ke Kineretu. Zatáčky pod Horou jsou stejně ostré jako zatáčky nad Horou.

7.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Blaho na hoře

Jan Kovanic
Izrael je plný hor, pahorků a vršků, pro dnešní neděli velikonoční jsme za svůj první postupový cíl na cestě do Tiberias zvolili Horu Blahoslavenství. Ráno jsem vstával už před sedmou, na cestu z Haify jsme vyráželi až v půl desáté.

2.7.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Poslední návrat do Haify

Jan Kovanic
Konečně tržnice, chtělo by se zvolat, když při návratu z bájné hory Muchraka zastavujeme na začátku drúzské obce Daliyat el-Karmel. Stojí tu v trojúhelníku mezi silničkou na Muchraku a silnicí 672 a je asi 50 metrů široká.