25.4.2017 | Svátek má Marek

19.4.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Příští rok v Jeruzalémě!

Jan Kovanic
Je neděle 2. dubna 2016, 13:27, před hotelem zastavuje náš bílý taxík. Nakládám bagáž do kufru auta, zatímco ze stanu u domku, kde včera probíhala svatba, vycházejí černé ženy v bílém. Jestli falašky nebo koptky?

15.4.2017 MOBY DICK: Veselé Velikonoce

Moby Dick
Frustrovaní radikálové, dobří muslimové, dočasné používání, jaderný pohled, kvalita venezuelské gumy a duševně vyšinutí prezidenti

12.4.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Loučení s Jeruzalémem

Jan Kovanic
Dnes už odlétáme domů do Prahy; hotelový pokoj jest dlužno vykliditi do jedenácti hodin. Sbalíno už v podstatě máme, proto spíme až do půl deváté. Potřebujeme to – protože jsme včera až dlouho do noci balili a kontrolovali si pasy a letenky.

8.4.2017 MOBY DICK: Praštit bestii po čumáku

Moby Dick
„Co se týče Asada, je politickou realitou, kterou musíme přijmout s tím, jak na tom teď jsme. Za minulé administrativy jsme ztratili spoustu příležitostí.“ (Mluvicí vovčáček Bílého domu Sean Spicer) Bílý dům tak potvrdil „výrazný posun“ ve své politice vůči Sýrii.

5.4.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Cesta za vůní pomerančových květů

Jan Kovanic
Z údolí potoka Kidron stoupáme s Janinkou ke bráně sv. Štěpána. Štěpána, protože tady kousek dole je kostel sv. Štěpána, neb zde prý byl tento světec ukamenován. Krom křesťanskoevropského má brána samozřejmě i islámskoarabský název Báb Sitna Marjam čili Brána sv. Marie, protože islámská světice...

1.4.2017 MOBY DICK: Přízračný vliv Moskvy

Moby Dick
Jaromír Kohlíček, dříve poslanec, dnes europoslanec za KSČ(M) přibyl se soudruhy evropskými a ruskými poslanci do Sýrie na přátelskou návštěvu. O svých zkušenostech pohovořil v ruském státním masážním médiu Sputnik:

29.3.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Lis Boží

Jan Kovanic
Scházíme s Janinkou kolem rozsáhlé židovské nekropole bezejmennou pěší uličkou, spíše širokým chodníkem z Olivové hory.

25.3.2017 MOBY DICK: Konec strategické trpělivosti

Moby Dick
Francouzský policajt byl postřelen řidičem při běžné dopravní kontrole na předměstí Paříže. Řidič se poté přemístil do baru, kde se hodlal občerstvit alkoholem. Tam vystřelil několik ran do stropu.

22.3.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Rychlý otec náš

Jan Kovanic
Od tajných plechových dveří, které ukrývají nejviditelnější místo Jeruzaléma (tedy pravoslavný kostel Nanebevstoupení), se vracíme s Janinkou zase kolem mešity Nanebevstoupení.

18.3.2017 MOBY DICK: Dakota v plamenech

Moby Dick
Vědci z NASA Jet Propulsion Laboratory v Pasadeně našli u Měsíce indickou družici Chandrayaan-1, která se odmlčela už v srpnu 2009 a od té doby byla nezvěstná. Krychle o hraně pouhého 1,5 metru stále ještě obíhá po polární měsíční dráze.

15.3.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Zjevné tajemství

Jan Kovanic
Když jsem připravoval pro naši dvoučlennou výpravu po Izraeli itinerář, dělal jsem tak s plnou odpovědností. Měl jsem vybrány cíle, které jsem navštívil už dříve, avšak často jen v běhu.

11.3.2017 MOBY DICK: Nepodložená a bizarní tvrzení

Moby Dick
„Hrozné! Právě jsem zjistil, že Obama odposlouchával mé telefony v Trump Tower krátce před mým vítězstvím.“ (Tvít US prezidenta Kačera Donalda Trumpa)

8.3.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Z hradeb ven

Jan Kovanic
Od zvonice kostela Vykupitele se nám podařilo přes Múristán a Davidovu ulici vypohybovat se až k Citadele.

4.3.2017 MOBY DICK: Tak trochu Severní Korea

Jan Kovanic
Hnutí jednoho muže absolvovalo další náročný sněm. Dvě stě delegátů politické strany o ráži necelých 3 tisíce členů nakonec schválilo, co mělo být schváleno.

1.3.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Luteránská vyhlídka

Jan Kovanic
Vylezli jsme s Janinkou z chrámu Božího hrobu docela psychicky odrovnaní. Tolik jsme toho viděli, a často ani nevěděli, že vidíme. Tolik jsme toho neviděli, a ani nevěděli, že bychom mohli vidět. Třeba axis mundi, aneb pupek světa.

25.2.2017 MOBY DICK: Nanejvýš nepřesné a přehnané

Moby Dick
„Za vysoké ceny mobilních služeb může Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a radní Malý.“ (Nedávné vyjádření ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD))

22.2.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Svatá Golgota

Jan Kovanic
Minule jsem vyprávěl, jak jsme s Janinkou stoupali po Via Dolorosa uličkami Muslimské čtvrti od zastavení číslo pět až po křesťanskou devítku u koptského chrámu sv. Heleny. Další cestu ke Golgotě nám zatarasilo zazděné okno.

18.2.2017 MOBY DICK: Blízký dohled

Moby Dick
Pět neobydlených ostrovů Kurilského souostroví bylo pojmenováno na počest sovětským hrdinům.

15.2.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Cestou bolesti

Jan Kovanic
Úzkými uličkami, spíše tunely, jsme se z vycházky po střechách nečekaně dopravili až na vyhlídkové místo nad Západní zdí. Pokochali jsme se výhledy, ale naším dnešním hlavním cílem je Chrám Božího hrobu, kam chceme dojít po Via Dolorose.

11.2.2017 MOBY DICK: Nic není vyloučeno

Moby Dick
Včera postřelila dvoučlenná vojenská hlídka neznámého muže. Byl zraněn v břišní oblasti a jeho stav je vážný. Vojáci po něm začali střílet poté, co se na ně vrhl s mačetou a jednoho z nich pouze lehce zranil.

8.2.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Bloudění po střechách

Jan Kovanic
Klesáme od západu k východu, dolů, směřujeme přímo do nejcentrálnějšího centra Starého města jeruzalémského. Stříšky nad krámy se téměř dotýkají; ačkoli je jedenáct hodin letního času a nahoře slunce pálí, co mu středomořský první aprílový den dovolí, tady dole panuje příjemný chládek.

4.2.2017 MOBY DICK: Drsní spasitelé

Moby Dick
US prezident včera podepsal výnos (executive order, EO) pořadového čísla 13769. Není to tedy nic, čím by Kačer Donald Trump vybočoval ze zvyklostí amerických prezidentů, včetně Baraka Obavy, jak se snaží média dokázat kvákáním o „prezidentských dekretech“.

1.2.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Hurá na Citadelu!

Jan Kovanic
Moje minulá reportáž poněkud znepokojila čtenářku Irenu. Chystá se jet do Izraele s cestovní společností.

28.1.2017 MOBY DICK: Revoluce lásky

Moby Dick
Nejdříve zmiňme výkřik čtenáře Michaela J. k našim ironickým zmínkám o návrhu ministra Chovance na změnu ústavy, podle níž by držení zbraní bylo vlastně ústavním právem občanů ČR.

25.1.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Od trhu k trhu

Jan Kovanic
Strategickou křižovatku za námi střeží vojenská hlídka, jak jsem psal minule.. Během uplynulého týdne jsem se dověděl, jak rozeznat vojáky z IDF (Izraelských obranných sil) od pohraničníků (kteří jsou součástí jednotek Magev, aneb policie):

21.1.2017 MOBY DICK: Vivat Trump!

Moby Dick
Ptačí chřipka kosí ptáky. Prý ne kosy, ale divoké labutě a domácí puťky. Ale více se kosí preventivně. Za utracený kus patří úhrada od státu.

18.1.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Ode Zdi ke Zdi

Jan Kovanic
Slanili jsme s Janinkou z ochozu synagogy Churva a vydali se směrem k té nejfundamentálnější židovské poamátce, k Západní zdi (hebrejsky ha-Kotel ha-Ma’aravi), známé u nás více jako Zeď nářků.

14.1.2017 MOBY DICK: Dobré vztahy s Ruskem

Moby Dick
15 má vyšší důchod než 50 tisíc korun měsíčně. Patnáct kusů, nikoli procent. Jeden kus má něco mezi devadesáti až sto tisíci. „Politbyro ÚV KSČ plus generální tajemník?“ ptal se minule Moby. A dostalo se mu odpovědi:

11.1.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Zakazovaná synagoga

Jan Kovanic
Z hory Sion se Sionskou branou vracíme do Starého města. Míříme na sever kolem parkoviště pro místňáky. Zalézáme do uličky Chabad (Khabad Street).

7.1.2017 MOBY DICK: Kvalifikovaná opozice

Moby Dick
V centru Prahy se pod širým nebem bujaře slavilo. Na Staromák přišly tisíce lidí, povětšinou cizinci. Z Václaváku se stala odpalovací raketová základna. „Češi se rozumně stáhli do předem připravených pozic.“

4.1.2017 ŠAMANOVO DOUPĚ: Duše hory Sion

Jan Kovanic
Uplynul měsíc od mého minulého povídání o cestě na horu Sion, a já stále ještě trčím na hoře Sion. Avšak není to ta hora Sion, ze které vzešlo Boží slovo. Protože – jak jsem si samostatně objevil – v Jeruzalémě jsou (nejméně) dvě hory Sion.

31.12.2016 MOBY DICK: Vánoční poselství

Moby Dick
Po mezipřistání v Soči se nedlouho po startu zřítilo do Černého moře letadlo TU 154 ruské armády. Na palubě mělo 92 pasažérů a posádku; všichni zahynuli. Mezi oběťmi je i 64 významných umělců z ruského propagandistického nástroje moci.

28.12.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Můj Štědrý den

Jan Kovanic
Štědrý den začíná vždy tak trochu předem. Třeba potulováním se po vánočních trzích. Po nichž se tedy většinou, téměř nikdy, vlastně vůbec nepotuluji. Letos jsem učinil výjimku.

24.12.2016 MOBY DICK: Magoři všech zemí

Moby Dick
Francouzský soud rozhodl, že bývalá francouzská ministryně hospodářství, financí a zaměstnanosti Christine Lagarde se „dopustila nedbalosti,“ v důsledku které vznikla francouzskému státu škoda. Kristýnce hrozil trest až jednoho roku vězení a pokuta. Avšak nedostane ani záznam do trestního...

21.12.2016 ŠAMANOVO DOUPĚ: Nedráždit muslimy

Jan Kovanic
Minulý článek o letošním putování Izraelem jsem tady zveřejnil už před třemi týdny. Jeden týden jsem vynechal kvůli přípravě přednášky o Izraeli, kterou jsem držel v lužinské knihovně. Další, tedy minulý, týden jsem bytoval s přítelkyní Janou ve Vídni, kde jsme krom galerií a zámků navštívili i...

17.12.2016 MOBY DICK: Věci minulosti, věci budoucnosti

Moby Dick
Donald Trump chce mít za ministra vnitřní bezpečnosti brigádního generála Johna Kellyho. Ten má přímé zkušenosti z obou válek v Zálivu. Poslední čtyři roky velel Jižnímu velitelství amerických ozbrojených sil, které také hlídá hranice s Mexikem. Teď má Trumpovi stavět Zeď.