Úterý 18. února 2025, svátek má Gizela
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POTRAVINY: Chuťovky pro reklamní byznys

Na propagaci tuzemských potravin plynou pod různými zástěrkami stovky milionů korun z veřejných zdrojů. Proklamované úspory je neohrožují, spíše naopak. K ověřeným penězovodům ústícím do reklamních agentur, jakými jsou státní podpora národní značky Klasa nebo mladší marketingový přírůstek zvaný Regionální potravina, se přidávají další milionové porce. Jaké je nové menu?

Více než 54 milionů korun z českého a unijního rozpočtu má Čechům zvednout chuť na řepkový olej, tradiční speciality a výrobky s chráněným zeměpisným označením a původem, což je třeba lovecký salám, špekáčky, olomoucké tvarůžky, karlovarské oplatky, třeboňský kapr, český kmín či budějovické pivo. Tříletou propagační kampaň na dva nové programy z poloviny zaplatí Evropská unie, třiceti procenty se bude podílet stát, zbylou pětinu uhradí autoři obou projektů – Potravinářská komora a Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin.

Komora dá na reklamu zaručených tradičních specialit a výrobků s chráněným zeměpisným značením 10,5 milionu korun, bezmála 16 milionů přidá český rozpočet a 26,5 milionu pošle EU. Kampaň za 53 milionů korun zajistí agentura Dorland, která už dříve pro ministerstvo zemědělství propagovala za 150 milionů takzvanou rybu domácí. Tuzemská popularizace řepkového oleje přijde české a evropské daňové poplatníky na třináct milionů korun, tři miliony přisype pěstitelský svaz. Mnozí spotřebitelé netuší, že druhým rokem běží podobné programy na propagaci medu za 26 milionů a mléko za devět milionů korun.

Na zaběhlou značku Klasa, kterou se honosí bezmála třináct set výrobků, půjde ze státní kasy 310 milionů korun. Soutěž na zakázku vypsanou pro letošní druhé pololetí a příští rok právě probíhá. Jde o druhý pokus. Tendr na veřejnou zakázku v hodnotě 63 milionů korun na propagaci regionálních potravin v letošním roce vyhrála agentura Ogilvy.

Jaký mají kampaně efekt? Řetězce do akčních letáků kreslí české vlaječky i k dováženým výrobkům. Penny značí visačkou Česká kvalita zboží jiného původu a z varovné výtky potravinářské inspekce si moc nedělá. Ministerstvo zemědělství šetří na kontrolních orgánech, ale platí průzkumy, aby obhájilo peníze, které sype do reklam. Z čerstvé sondy mezi spotřebiteli vyplývá, že fandí českým potravinám. Dvě pětiny dotázaných v průzkumu ujišťovaly, že kvůli vyšší DPH nesníží nároky na kvalitu. To snad už ani nejde.

Týdeník EURO 8/2012, 20.2.2012

Aston Ondřej Neff
18. 2. 2025

Kde je řešení? Co se stane, až utichnou na Ukrajině zbraně?

Bitva o ostrov Iwodžima začala vyloděním 19. února 1945.

Tomáš Guttmann
18. 2. 2025

Od USA se čeká, že budou Evropu financovat ale ne kritizovat.

Lucie A. Sulovská
18. 2. 2025

Ruský vyjednávací tým dostává konkrétní kontury, ten americký také.

Václav Vlk st.
15. 2. 2025

Pokud se bojíte vlastních voličů, nemůže vám Amerika pomoci.

Aston Ondřej Neff
17. 2. 2025

V těchto dnech prožíváme převrat v našich životech.

Aston Ondřej Neff
15. 2. 2025

Bude záležet na tom, kdo se výzvy chopí.

Drieu Godefridi
17. 2. 2025

Brusel vstoupil do éry divokého západu „každý sám za sebe“.

Chechtavej tygr
15. 2. 2025

Slečna je ctnost sama, a tak jde raději dál.

Martin Zvěřina
18. 2. 2025

Prezident vetoval zákon o platech, a nic tím nevyřešil. Sněmovna se vetem bude zabývat na své první...

Martin Korbáš
17. 2. 2025

Porážku s týmem USA dokázali hokejisté Kanady napravit výsledkem 5:3 nad Finskem, díky kterému si...

Lidovky.cz, ČTK
17. 2. 2025

Na mezinárodním letišti v Torontu havarovalo v pondělí letadlo, uvedly kanadské úřady. Podle...

Ondřej Neff
17. 2. 2025

Projev J. D. Vance na Mnichovské bezpečnostní konferenci měl samozřejmě svůj obsah. Je široce a...

Lidovky.cz, ČTK
17. 2. 2025

Pražský dopravní podnik (DPP) zatím nesmí uzavřít smlouvu na nové vlaky metra za 86 miliard korun....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz