Sobota 14. září 2024, svátek má Radka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POTRAVINY: Chuťovky pro reklamní byznys

Na propagaci tuzemských potravin plynou pod různými zástěrkami stovky milionů korun z veřejných zdrojů. Proklamované úspory je neohrožují, spíše naopak. K ověřeným penězovodům ústícím do reklamních agentur, jakými jsou státní podpora národní značky Klasa nebo mladší marketingový přírůstek zvaný Regionální potravina, se přidávají další milionové porce. Jaké je nové menu?

Více než 54 milionů korun z českého a unijního rozpočtu má Čechům zvednout chuť na řepkový olej, tradiční speciality a výrobky s chráněným zeměpisným označením a původem, což je třeba lovecký salám, špekáčky, olomoucké tvarůžky, karlovarské oplatky, třeboňský kapr, český kmín či budějovické pivo. Tříletou propagační kampaň na dva nové programy z poloviny zaplatí Evropská unie, třiceti procenty se bude podílet stát, zbylou pětinu uhradí autoři obou projektů – Potravinářská komora a Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin.

Komora dá na reklamu zaručených tradičních specialit a výrobků s chráněným zeměpisným značením 10,5 milionu korun, bezmála 16 milionů přidá český rozpočet a 26,5 milionu pošle EU. Kampaň za 53 milionů korun zajistí agentura Dorland, která už dříve pro ministerstvo zemědělství propagovala za 150 milionů takzvanou rybu domácí. Tuzemská popularizace řepkového oleje přijde české a evropské daňové poplatníky na třináct milionů korun, tři miliony přisype pěstitelský svaz. Mnozí spotřebitelé netuší, že druhým rokem běží podobné programy na propagaci medu za 26 milionů a mléko za devět milionů korun.

Na zaběhlou značku Klasa, kterou se honosí bezmála třináct set výrobků, půjde ze státní kasy 310 milionů korun. Soutěž na zakázku vypsanou pro letošní druhé pololetí a příští rok právě probíhá. Jde o druhý pokus. Tendr na veřejnou zakázku v hodnotě 63 milionů korun na propagaci regionálních potravin v letošním roce vyhrála agentura Ogilvy.

Jaký mají kampaně efekt? Řetězce do akčních letáků kreslí české vlaječky i k dováženým výrobkům. Penny značí visačkou Česká kvalita zboží jiného původu a z varovné výtky potravinářské inspekce si moc nedělá. Ministerstvo zemědělství šetří na kontrolních orgánech, ale platí průzkumy, aby obhájilo peníze, které sype do reklam. Z čerstvé sondy mezi spotřebiteli vyplývá, že fandí českým potravinám. Dvě pětiny dotázaných v průzkumu ujišťovaly, že kvůli vyšší DPH nesníží nároky na kvalitu. To snad už ani nejde.

Týdeník EURO 8/2012, 20.2.2012

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Tomáš Vodvářka
14. 9. 2024

Aspoň si to myslí ten, kdo prodává tento slogan s portrétem Vladimíra Uljanova. Vedle něj je tam i...

Jan Bartoň
14. 9. 2024

Ona tak zvaná světová média jsou ale zejména média dlouhodobě fandící demokratům v USA.

Lubomír Stejskal
14. 9. 2024

Dva hrůzné příběhy, dva panovníci téže dynastie, otec a syn, a zcela odlišný přístup.

Jan Ziegler
14. 9. 2024

Vlak svobody projel na svobodu z komunistického otroctví.

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Aston Ondřej Neff
13. 9. 2024

Potopeň je cosi mezi povodní a potopou a meteorologové nás ujišťují, že něco takového nás o víkendu...

Aston Ondřej Neff
11. 9. 2024

Už jsme si zvykli, že stát neumí stavět silnice a učit děti a doručovat poštu.

Václav Vlk st.
13. 9. 2024

Vše nasvědčuje tomu, že se Západ snaží znovu vyjednat jakousi novou mnichovskou dohodu na úkor...

Václav Vlk st.
11. 9. 2024

„Nihil novi sub sole“ (Nic nového pod sluncem) říkali už staří Římané.

Michal Rapco, vlc Tereza Vlčková, dyn Josef Dyntr, ČTK
14. 9. 2024

Třetí povodňový stupeň je na více než 30 místech a dvou desítkách toků. Řeky nejrychleji stoupají...

kop Josef Kopecký, ČTK
14. 9. 2024

Déšť neustává, hladiny řek v České republice stoupají a počet míst s nejvyšším stupněm povodňové...

Lidovky.cz, ČTK
14. 9. 2024

Extrémní počasí zasáhlo kromě Česka i část střední Evropy. Z polské vesnice Glucholazy, blízko...

dyn Josef Dyntr
14. 9. 2024

V České republice od čtvrtka prší a zklidnění se nedá očekávat ani o víkendu. Nejhorší situace je i...

Lidovky.cz, ČTK
14. 9. 2024

Americký prezident Joe Biden přivítal v Bílém domě britského premiéra Keira Starmera za sílícího...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz