29.4.2024 | Svátek má Robert


ŠAMANOVO DOUPĚ: Potíže se SIPO

2.9.2023

A potíže nejen se Soustředěným Inkasem Plateb Obyvatelstva. Proč s ním platím poplatky za rozhlas a televizi? Vlastně jen z líných historických pohnutek. A hlavně proto, že k nim mám soustředěny i platby za elektřinu, které se zejména minulý rok bouřlivě vyvíjely. A SIPO si vezme právě tu částku, kterou od něj PRE, takto můj dodavatel veškeré síly elektrické, požaduje. Nicméně právě to se může stát příčinou zákazníkova okradení. A už se tak stalo, jak varuje policie Pardubického kraje.

K tomu patří podivuhodné vyjádření České pošty, jež tuto službu provozuje:

„Česká pošta není oprávněna zkoumat, za co a na základě jakého důvodu příjemce peníze od plátců požaduje.“

No a pokud se do příslušného seznamu České pošty infikuje podvodný dodavatel služeb? Ne, to poštu Českou, stokrát oprávněně proklínanou, to ji zjevně nezajímá! Její zákazník si má sám „před úhradou“(?) zkontrolovat platební položky na Platebním dokladu SIPO...

A tu jsme u mých drobných potíží s Českou spořitelnou. Ta neustále vylepšuje zabezpečení mých účtů až k samotnému znemožnění jejich použití. (K čemu je mi nějaký „elektronický PIN“ nutný k elektronickým platbám? Když už se mi někdo nabourá do počítače tak, že ovládá můj účet a můj hloupý mobil, tak si ten blbý PIN vygeneruje obratem několika kliknutí. Aha, prý to chce blbá EU.) Za to si ale mohu sám - mám starý Windows, dokonce ještě starší než moje auto. Na můj starý počítač si nový Windows nainstalovat nemohu - už by se mi tam nevešel. Ale jo, počítám s upgrade, ale nějak mi na něj není připraven rozpočet.

Bankovní účetnictví (včetně stažení měsíčních výpisů) mám naštěstí přístupno v knihovně. Přesněji: Zdarmý internet na počítači, a to celou hodinu za návštěvu. A knihovnu mám přístupnou, i když mi kvůli pokročilému věku Dopravní podnik zrušil Lítačku. Tu přece nepotřebuju, jsa 65+, že? Ale já na ní měl nahranou právě tu kartu do knihovny, kterou jsem si tedy musel pořídit do svého vějíře karet. Karta za kartu, no. Problém nevlastnění (nemožnosti vlastnění) Lítačky se nedávno projevil, když jsem v Prokopáči nastoupil do vlaku na Smíchov, a celou cestu jsme si s panem průvodčím objasňovali, proč mám platit jízdenku, když jsem občankou doložitelný starobáš, jízdu MHD v Praze mám zdarma, a příměstské vlaky jsou její součástí - stejně jako autobusy. Tak v autobusech mi to věří i bez občanky, stačí, když se na mě podívají. Ale do vlaku musím mít spešl kartu, kterou mi ale rádi(?) udělají, když se někdy zastavím na (asi) Hlavním nádraží íměni Woodrow Wilson. Nakonec jsem zaplatil (se slevou 50 %), abych panu průvodčímu nečinil příkoří.

Zpátky k SIPO. Jeho skladbu jsem se tedy z účtu u ČS, a.s., nedozvěděl. Falíroval mi součet těch tří výšejmenovaných plateb. Nejdříve jsem se obrátil na PRE, odkud mi přišlo potvrzení dřívějšího rozpisu záloh. (Krom tedy jediné drobnosti.) Jak jsem psal o „bouřlivém vývoji“ plateb za elektřinu, tak se mne vlastně ani netýkaly. Přestože se za minulý rok čtyřikrát měnily zálohy. (Vloni mi skončila tříletá fixace.) I když se měnily směrem vzhůru, tak jsem od srpna až do dubna za elektřinu neplatil NIC. Díky mé předběžné energetické ukázněnosti (danou pádem Bohemia Energy) jsem totiž ještě před ruským vpádem na Ukrajinu snížil odběr elektřiny asi o 30 %. (Viz článek Sedm trenek navíc.)

Takže až do toho letošního května (kdy jsem platil jen menší část zálohy) jsem tyl z předcházejícího přeplatku na zálohách. Když vloni v říjnu před zimní sezónou vyhlásilo PRE prémii za šetření elektřinou zazoufal jsem si, že jsem šetřil předčasně. Kdybych k tomu mnou už dobrovolnému šetření ušetřil dalších 10 %, tak by má domácnost s dvoutarifní sazbou zpětně získala prémii 1.500 Kč, kdybych uspořil 20 %, pak by prémie páčila 3.000 Kč. (A vložila by se do záloh, žádné peníze nedostanete.) A víte co? Já ušetřil přes 30 %! Konkrétně 31 %. A těšil jsem se tedy, že se ony tři tisícovky objeví další nulou už v červenci. Jak na konci června (28.6.) sliboval blahopřejný mail od PRE:

„PRÉMII připíšeme na Váš zákaznický účet nejpozději do 30. 6. 2023. Následně tuto částku odečteme z ceny silové elektřiny v rámci nejbližšího vyúčtování, které bude následovat po 1. 7. 2023. Z Vaší strany už tedy není potřeba nic dokládat, stačí jen počkat na připsání Vaší PRÉMIE...“

A tak jsem čekal. Když se nula neobjevila ani v srpnové platbě, postěžoval jsem si na PRE prostřednictvím formuláře (nenávidím formuláře!): „A tak čekám a čekám - a ono nic. Kdy se tedy dočkám slíbené PRÉMIE?“ Protože sám nemám formulář, přišlo mi vysvětlení mailem:

„Vážený pane inženýre, sleva ve výši 3 000 Kč z programu PRÉMIE je již připsána na Váš zákaznický účet XXXXX v našem interním systému.“ (Tak co chceš, troubo.) „Sleva z ceny za dodávku elektřiny bude automaticky uplatněna v nejbližším vyúčtování.“ Takže v září? Ale zálohy se platí jen 11 měsíců v roce, první měsíc je (asi rozumně) vyčleněn na placení případných nedoplatků. Takže sleva „v nejbližším vyúčtování“ se objeví až v říjnu. Tři měsíce po slibovaném „nejbližším“, tedy červencovém termínu. Díky za to - ale byla by PRÉMIE připsána, kdybych ji nereklamoval? Chápu, že má teď PRE po avizovaném a ode dneška platném snížení cen o 20 % hodně práce (telefony už ani neberou - kvůli velkému počtu čekajících hovorů), ale nějaké to „promiňte naše zpoždění“ bych přece jen očekával.

Zpátky k SIPO. Ptal jsem se (mailem, sláva!) České pošty na jeho složení, a dostalo se mi vysvětlení: „Platební doklad SIPO YYYYY i Potvrzení o provedených platbách SIPO Vám každý měsíc zasíláme na e-mail ZZZZZ@centrum.cz.“ Tedy na adresu mé milé žínky Ivanky, milé, avšak už deset let mrtvé žínky. On je dávno mrtvý i onen účet (původně prastarý @volny), ale poště (jejímu automatu) nevadí deset let trvající měsíční odpověď jiného automatu: „Vaši zprávu se nepodařilo doručit na adresu ZZZZZ@centrum.cz, protože adresa nebyla nalezena nebo nemůže přijímat e‑maily.“

Uf. Má pohodlnost se mi nevyplatila. Za každý ten mail si pošta účtuje pouhou desetikačku. Za těch stodvacet měsíců je to už - jsem vůl.

Takže jsem učinil podle připojených informací. Zašel jsem si na „nejbližší poštu“ (když mi zrušili tu pod nosem v OC Lužiny, tak pouhé dvě stanice metra do Stodůlek). Tam jsem čekal necelých deset minut, než mi bylo přiděleno příslušné okénko s milou paní. Předložil jsem občanku a spojovací číslo SIPO - když jsem samozřejmě neměl žádný z „některých dokladů SIPO“. Když jsem se chtěl podívat na výpisy z letošního července a srpna, tak jsem je dostal vytištěné. (Po krátkém souboji paní úřednice s neposlušným software.) Červencový součet plateb nesouhlasil z výpisem z banky. Až když jsem začal psát další reklamaci, jsem si všiml, že ten výpis je - z července roku 2022! No, zbytečně utracenou desetikorunu jsem oželel. Protože srpnový (letošní) součet plateb souhlasil - ale vyskytl se v něm nový pětikorunový poplatek, asi za zaslání zbytečného dokladu z bankovního účtu, že se platilo Inkasem z bankovního účtu. Ten doklad je zbytečný - mám ho ve výpisu z bankovního účtu (až si zajdu do knihovny). Pro mě osobně je zbytečný i proto, že chodí na deset let mrtvou adresu.

Ale teď se to zlepší, neboť už příští měsíc bude provedena změna a posílat výpis (za 15 Kč/měsíc) mi bude pošta posílat na můj mail.

Anebo nebude. Má nechuť k přežilému systému a dlouholetá oprávněná zloba na služby České pošty byla posílena informací od té milé paní za okýnkem. Prý se od října budou zvyšovat poplatky (úhrady poště) „za“ (za co nevím, protože tiskárna výpisu dojela na konec sloupce a druhým řádkem se už neobtěžovala). Nejspíš už žádný mail nedostanu, protože si SIPO zruším! Rozhlas a televizi budu platit přímo z účtu trvalým příkazem, stejně jako už platím svému esvéjéčku za byt. Teď k těmto trvalým platbám přidám i elektřinu (tu až od prosince, do té doby si užiju PREprémie). A když bude nějaká změna, tak si změním ždanou sumu sám v knihovně - anebo v mé nové bance, která dává větší úroky než Česká, a nevadí ji ani můj starý Windows...

Je čas na změny. Nejvyšší čas!

Psáno, stěžováno a vítězně ukončeno v Praze na Lužinách v pátek 1. září 2023