Sobota 24. května 2025, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SYMBOLY: Zničte auta, zničte Západ

Uměle tlačený zánik klasického evropského automobilu je příznakem i alegorií civilizační krize Evropy a Západu.

Záměr od roku 2035 fakticky zakázat výrobu klasických automobilů a dodávek je v rámci Zeleného údělu prvkem natolik zásadním, hmatatelným, reprezentativním a výmluvným, že může sloužit jako určitá zkratka a symbol celého plánu.

Snad žádná jiná agenda neukazuje tak názorně, že „zelená transformace“ jde proti svobodě, proti trhu, proti prosperitě, že je plná bezohlednosti, pokrytectví a diletantství, že ideologická zaslepenost zde válcuje ekonomické uvažování a zdravý rozum, a že ochrana životního prostředí v ní vystupuje spíše jako univerzální záminka a výmluva než upřímný program.

Evropský automobil je dnes prvotřídním produktem, který je výkonný, spolehlivý, komfortní, cenově dostupný, odolný vůči výkyvům počasí, šetrný k přírodě, s dlouhodobou životností, s vysoce rozvinutou obslužnou infrastrukturou. Je prostředkem i zosobněním svobody, mobility a blahobytu.

Vyspělý a konkurenceschopný automobilový průmysl je jedním z mála oborů výroby, kde se EU ve světě ještě drží na špici. Dává práci milionům lidí, drží kulhající hospodářství evropských zemí nad vodou.

Jestliže Green Deal přichází tento fungující ostrůvek (a skutečný „motor“) ekonomiky zardousit a zadupat do země, pokud míní udělat z individuálního motorismu luxus pro bohaté a pokud je lhostejný k dopadům, jež z toho vyplynou pro hospodářství evropských zemí i mobilitu občanů, je nutné tento plán pojmenovat jako zvlášť zavrženíhodný zločin a/nebo produkt chorého myšlení.

Odvětví automobilového průmyslu, které bylo desítky let formováno tržními procesy, lidskou vynalézavostí, soutěživostí, které bylo kolbištěm tvrdě soupeřících podnikatelů, předhánějících se konstruktérů i náročných zákazníků, se nyní stává hříčkou politiků a úředníků. Ti jsou očividně přesvědčeni, že dlouhodobý spontánní vývoj lze šmahem nahradit působením regulace, že namísto výrobců a spotřebitelů má rozhodovat veřejná moc, že technologický pokrok lze jednoduše nařídit.

Automobilkám má být zakázáno dělat to, co umějí, co po generace vybrušovaly k dokonalosti, a namísto toho jim jsou vnucovány technologie, které zatím nestačily dotáhnout k efektivitě, spolehlivosti, praktičnosti, ba ani ke skutečné ekologičnosti, s kterými mají velké dodatečné náklady a kde zaostávají za zahraničními konkurenty. Spotřebitelé mají být zbaveni volnosti vybrat si v nabídce vozů ty, které jim nejlépe vyhovují a které si mohou finančně dovolit.

Nikdo by neřekl slovo proti elektromobilům nebo autům na vodíkový pohon nebo na syntetická paliva. Tato vozidla by si ale měla vydobýt svůj podíl na trhu standardními mechanismy nabídky a poptávky a na základě přirozeného technického pokroku. Ať klidně uspějí, ať třeba vytlačí klasické spalovací motory na okraj nebo do historie – jako dříve DVD zvítězily nad videokazetami, kombajny nad kosami, kalkulačky nad počítadly, traktory nad pluhy nebo pistole nad luky a šípy (a napadnou nás tisíce dalších příkladů). Ale ať se tak stane spontánními tržními procesy ve svobodné soutěži, kde budou mít různé technologie rovné podmínky – bez ideologie, bez dotací, bez všemožných zvýhodňování jedněch a znevýhodňování a zakazování druhých.

Uměle tlačený zánik klasického evropského automobilu je příznakem i alegorií civilizační krize Evropy a celého Západu. Ten v rámci sebedestrukčních procesů (o kterých zevrubně píšeme mimo jiné v knihách Sebedestrukce Západu a Sebedestrukce Západu 2.0) opouští normální svět a všechno, co se v praxi osvědčilo, ve prospěch nebezpečných experimentů. Nic dobrého z toho vzejít nemůže.

Jan Kovanic
24. 5. 2025

Opouštíme s přítelkyní Karlou Pačinkovu huť.

Lika
24. 5. 2025

Parky

Aston Ondřej Neff
24. 5. 2025

Stát by si měly vytýkat cíle za hranicí obyčejnosti.

Lubomír Stejskal
24. 5. 2025

V jednom dnu došlo na dvou místech světa ke dvěma incidentům

Kateřina Lhotská
24. 5. 2025

Europoslanec Tomáš Zdechovský se rozhodl vyřešit kauzu „Z“.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Jan Bartoň
22. 5. 2025

Kritika se silou už velmi podobá kritice Ruska.

ČTK, Lidovky.cz
23. 5. 2025

Fotbalisté Neapole jsou počtvrté mistry italské ligy. Titul si zajistili vítězstvím 2:0 nad...

Lidovky.cz, ČTK
23. 5. 2025

Kvůli požáru bytu v nejvyšším patře paneláku v Ostravě-Porubě museli hasiči evakuovat 61 lidí. Po...

Lidovky.cz, ČTK
23. 5. 2025

Americký prezident doporučí, aby od 1. června platilo na dovoz z EU clo 50 procent. Jednání s EU...

Lidovky.cz, ČTK
23. 5. 2025

Rusko a Ukrajina zahájily rozsáhlou výměnu zajatců, která potrvá několik dní. V pátek si vyměnily...

Petr Bílek
23. 5. 2025

Pohřbívali je, oni vykopli víko rakve, ale ještě se potřebují vydrápat z hrobu. Fotbalisté...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz