Úterý 24. června 2025, svátek má Jan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Co bejvávalo a co je (1)

diskuse (11)

Text, jejž tímto předkládám váženému čtenáři k posouzení, není z nejčerstvějších. Jeho náčrt jsem uveřejnil přesně před dvaceti lety v tehdejším Českém týdeníku; že jsem se rozhodl jej po jistém přepracování a aktualizaci vyjmout z prachu zapomnění, má své důvody. Neboť čas běží a svět se mění, určité principy však zůstávají v platnosti a není marné si je občas připomenout.

O stavu západní společnosti

Člověk má dvojí paměť. Jednak přímou, zážitků vlastních či událostí, jak je během svého života měl příležitost sledovat, jednak nepřímou, dějů, o nichž byl zpraven svědky o generaci nebo dvě staršími. Co se nachází před tímto nejzazším bodem času, není už paměť, nýbrž historie. Nuže, sám už jsem věkovitý kmet a můj nejstarší informátor (turnovský dědeček) přišel na svět roku 1870. Moje kombinace pamětí tak čítá stošestačtyřicet let, i mám tedy snad při vší obezřetné zdrženlivosti co srovnávat a na jaké souvislosti poukazovat.

Na evropské břehy dorážející uprchlický příval ponechám pro tentokrát stranou, ono i bez něj je a vždy bylo dost příznaků nejisté – přinejmenším – budoucnosti. Zrovna jsem ale dočetl pochmurnou úvahu o tom, jak zkažená je ta západní společnost, jak si sama kope hrob svým bezhlavým konsumentstvím, svou honbou za penězi, ztrátou či nedbáním tradičních morálních hodnot, holým bezbožnictvím, v neposlední řadě ničením svého životního prostředí. O nezaměstnanosti, o drogách bývá řeč, o vzrůstající kriminalitě, o tupohlavé brutalitě šířené počítačovými hrami a dévédéčky, o záludných sektách včetně uctívačů samotného Satana, zmocňujících se duší západní mládeže... Dovolil bych si k tomu něco připodotknout.

Na tom všem je kus pravdy. Ale jenom ten kus, prosím pěkně. Celá skutečnost o stavu dnešní západní společnosti, přesněji společnosti oné vyspělé, průmyslově-obchodní, demokratickými zásadami se řídící části světa, je po čertech složitější. Nesestává pouze ze zřejmých, snadno prokazatelných faktů, ale i z nekonečného množství nitek vzájemných souvislostí a závislostí, sahajících jedním koncem do nedohledna minulosti, druhým do neméně nedohlédnutelné budoucnosti. Chtít je rozplést, zjistit, odkud a kam vedou, by byl záměr příliš troufalý. Nemůže vést než přinejlepším k částečnému zdaru už jen proto, že velká a snad převážná část nitek zasahuje jedním koncem do prostoru, pro příjem jehož signálů nejsme vybaveni anténou. Přesto se nezbavíme svého dílu zodpovědnosti za budoucnost; a zodpovědnost začíná analýzou přítomnosti. Nalezením aspoň dílčí odpovědi na otázku, jaká ta dnešní společnost je a proč je, jaká je. Nikoliv, zdůrazňuji, jaká by dle vašeho osvíceného názoru měla být, ctní apoštolové, mesiáši a jiní světa zlepšovatelé. Nesměšujte věčně tyto dvě velmi odlišné věci.

Ne-li analýza, i prostý cit a rozum ukazují, že je na té západní společnosti jak něco dobře osvědčeného a napodebeníhodného, tak i toho, co jí k prospěchu nikterak neslouží. Pokusme se přesněji určit, co je co. Zapějme si staročeskou píseň „Bejvávalo, bejvávalo“ a zkoumejme, co vlastně bejvávalo, jelikož z toho bejvávání se jakýmisi zákonitostmi odvinula naše dnešní skutečnost. Až to vyzkoumáme, budeme už možná líp rozumět, proč a čím se skutečnost od bejvávání liší.

K otázce, bejval-li za našich mladých let svět jako květ, se nehodlám zeširoka vyjadřovat, jelikož se z nich pamatuji hlavně na válku, na rozličné Vítězné únory a jiné toho druhu žerty dějin, takže bych o květu ani moc nemluvil. Ostatně mi můj pamětnický dědeček vysvětlil, že svět jako květ beztak skončil daleko dřív, na den svaté Anny roku 1914. Budiž tedy. Srovnejme dědečkův svět s dnešním stavem západní společnosti, jsoucí jeho přímým pokračováním. Stav společnosti české do toho prozatím nepleťme; je pořád zčásti výsledkem oněch Únorů a od stavu přirozeného ji ještě nějaký ten krůček dělí, doufejme že ne na věčné časy.

Místo toho si vytvořme – jsmeť lidé věku počítačového – model takového dědečka a jeho živobytí. Uzříme, že chodíval bohabojně do práce buď na poli, nebo v nějaké fabrice, kde, truchlivo povědět, setrvával sakra déle než osm hodin denně. Nalézala-li se fabrika poněkud z ruky, ubíral se do ní dědeček pěšky, což sice bylo zdravé, ale zabralo to dost času. Večer dědeček stačil právě tak sníst talíř kysela s bramborem, zalézt do peřin, a když za kuropění vstával, byl kabát na věšáku ještě teplý. Tím způsobem žil šest dní v týdnu. V neděli se odebral dopoledne do kostela a k večeru do hospody, kdež si zapálil sváteční viržinko, vypil tři piva a prohrál něco krejcarů v kartách. Pokud mu vybyla hodinka volná a byl ducha zvídavého, říkal si v knížkách, jelikož jiných zdrojů zábavy a poučení nebylo. Dlužno ještě dodat, že bídu dědeček zpravidla netřel. Byli i takoví, že třeli, modelový dědeček ale dostával o sobotě vejplatu na dlaň, za niž se stačila rodina najíst, skromně se obléci, na chalupě něco povyspravit a ještě zbyly krejcary na to viržinko. Jiným rozmařilostem neholdoval a ani nemohl, jelikož nebyly ještě vynalezeny. AIDS ani drogy dědečka neohrožovaly, televizní brutality byl ušetřen, mohl ho porazit splašený kůň, nemohl se však nabourat autem. Kriminalitu ovšem znal; občas protáhl vesnicí vandrák a dědeček se pak nedopočítal slepic. Zato bláznivé sekty do jeho života nezasahovaly a děti mu nekazily, jednak že dědeček i jeho rodina byli vyznání poctivě katolického, jednak že na takové blbinky nebylo kdy. Vše v jedno shrnuto, dědečkovi nebylo zatěžko zachovávat tradiční morální zásady. Zásady jiné nebo vůbec žádné si mohli dovolit panští synci, mezi plesy a literárními salony holdující nihilismu, dekadenci, ateismu, utopickému socialismu a wertherovskému světobolu; panských synků ale nebylo tolik a dědečkovo myšlení neovlivňovali.

Idylický, utěšený svět, řeknete. Svět jako květ. Nuže, ponechme stranou otázku, jestli bychom – ruku na srdce – byli ochotní v dědečkově světě žít, a zkoumejme, v čem se lišil od našeho. Budeme-li zkoumat bedlivě, zjistíme, že zejména ve dvojím. Zaprvé se příslušníku dnešních vyspělých společností na rozdíl od dědečků sype do kapes nesrovnatelně víc grošů; jestli si s nimi také dokáže něco rozumného počít, je arci věc jiná. Zadruhé má, také nesrovnatelně, víc volného času. To obojí je výsledkem usilování celých generací myslitelů, pedagogů a nabadatelů, ba i politiků a odborářů; můžeme dnes s dobrým svědomím říci, že si své usilování mohli strčit za čepici? Byli bychom – opět ruku na srdce – ochotni jeho plody postrádat? Jenomže právě to rozkošené nadělení peněz a volného času je jednou z příčin, proč se náš svět tak velice liší od onoho, jaký býval před svatou Annou roku čtrnáctého. Proč naši společnost ohrožují drogy, kriminalita organizovaná i neorganizovaná, jakož i přiboudlé počítačové hry a jiná toho druhu nadělení.

Stejně jako zlepšení finanční situace, i požehnání volného času má svou dvojí tvář. Není zlé, že je ho dost; zlé je, že ani s ním si tak mnohý svobodný a rovnoprávný občan nedokáže nic rozumného počít. Volný čas a peníze v rukou duchem a tvůrčí fantazií nepříliš nadaného, byť i demokraticky rovnoprávného občana, se zákonitě mění v bezduché utrácení obojího. Dostáváme se tak ke zjištění sice kacířskému, jen tak odbýt se však nedajícímu: že navzdory osvícenským zásadám není rovnoprávnost totéž co rovnost. Dejme peníze do rukou jednoho a ony se mu rozmnoží nebo za ně něco užitečného vybuduje. Dejme jakkoli vysoký obnos do rukou druhého a on jej v nejkratší době promrhá, aniž by mu vzešel až na trochu té chlouby trvalejší užitek. Příklady loteriových milionářů, jsoucích na tom do roka a do dne po výhře hůř než před ní, jsou toho výmluvným dokladem. Poskytněme i volný čas jednomu a on jej tvořivě využije, ať k vlastnímu zdokonalení nebo k zvelebení svého prostředí. Poskytněme jej druhému a on jej bezmyšlenkovitě zkonsumuje; volný čas mu odletí a nezůstane po něm ani stopa něčeho užitečného a trvalého. Nebo ještě hůř, přebytek volného času mu vyústí v nudu a nuda v pocit nenaplnění, z nějž se začínají líhnout nebezpečné nápady. Nesázejme psí hlavu na současnou západní společnost, ona nikoho nenutí bezduše marnit peníze i volný čas, ona jen dává k obojímu možnost. Záleží na lidské kvalitě, vybere-li si kdo ze svých možností vzdělávání, četbu, cestování, sto a jednoho tvůrčího koníčka, učení se čínštině nebo hře na housle, či naopak drogy, herní automaty nebo jen tu přituplou zábavu na stisk knoflíku. Záleží na každém, krátce řečeno, vybere-li si hodnotnější činnost tvůrčí, nebo méněcennou činnost-nečinnost bezmyšlenkovitě konsumní.

Za dědečků, pravda, takovýto výběr nebyl, i nebylo ani ohrožení výběrem negativním. Dědeček za ušetřené krejcary přitesával šindele na střechu, a nemaje radio ani CD-player, si k té práci zpíval. To obojí byla činnost tvůrčí, třebaže skromná. Stav možná idylický, ale kdo by radil se k němu vrátit, musel by podniknout dvojí: neponechat lidem víc peněz, než stačí k holé obživě, a neponechat jim víc volného času, než co se vykouří viržinko a přiteše šindel. Jelikož by si to lidé nejspíš nedali líbit, je darmé o tom uvažovat. Přijměme skutečnost, jaká je: společnost západního, rozvinutého světa jako ještě nikdy v dějinách staví občana před volbu. Je to, zdůrazněme, společnost svobodná jako ještě nikdy, a člověk v ní rozhoduje sám o sobě také jako ještě v dějinách nikdy. Čímž ovšem není dáno – ejhle, jádro pudla –, že rozhoduje rozumně, neřku-li moudře. Za nerozumná rozhodnutí však musí nést následky, neboť taková je cena svobody. Otroka chrání pánův karabáč před následky vlastní hlouposti; svoboda skýtá možnost k dobrému či škodlivému, k užitečnému či zbytečnému, k tvůrčímu nebo konsumnímu, k trvalému či k pomíjivému. Ve svém posledním důsledku je to volba mezi rozvojem a zánikem. Ne snad sakumprásk celé společnosti (i když kdoví, dodávám po letech), nýbrž každé její části a každého příslušníka zvlášť. Čertovo kopyto je skryto v tom, že ne každý příslušník si vzhledem ke svým osobním kvalitám může opravdu zvolit. Ale o tom dál.

Pokračování zítra.

Tomáš Vodvářka
24. 6. 2025

Ulevilo se mi, jsem šťasten. Můj hlas dostane hnutí ANO.

Daniel Vávra
24. 6. 2025

Začíná mi to připomínat situaci ve středověku...

Václav Vlk st.
24. 6. 2025

Jako příklad uveďme německý plán na „vyčištění území“.

Aston Ondřej Neff
24. 6. 2025

Dotace pro Čapí hnízdo byl průhledný podfuk.

Majid Rafizadeh
24. 6. 2025

Írán to vnímal jako projev slabosti – a pak už bylo pozdě

Lidovky.cz, ČTK
24. 6. 2025

Vrchní soud nepřiznal vzdálené příbuzné sochařky Karly Vobišové Žákové 15 milionů korun za...

Lidovky.cz, ČTK
24. 6. 2025

Ostravská Zlatá tretra opět letos přilákala řadu slavných atletů. Hlavní hvězdou mítinku byl...

Lidovky.cz, ČTK
24. 6. 2025

Ruští činitelé zakazují rodinám vojáků, kteří zemřeli v bojích na Ukrajině, otevírat rakve s...

Jan Dvořák
24. 6. 2025

Jednadvacátého června zemřel v Memphisu ve věku 80 let Frederick W. Smith, zakladatel a dlouholetý...

Diana Šubrtová, ČTK
24. 6. 2025

Americký miliardář Jeff Bezos na poslední chvíli upravil své plány na oslavu svatby s moderátorkou...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz