29.4.2024 | Svátek má Robert


FEJETON: Šestero reklam

12.3.2009

Klasická média prožívají krušné chvíle. Zájem klesá o televizi i o noviny. Mimo jiné i proto, že nedokážou použít a nasadit tak vlezlou reklamu jako internet. A to je co říct!

Reklama je dnes doslova všude: hlavní třídy Prahy jsou reklamami doslova obalené, reklamy jsou vpravo i vlevo i nad vašimi hlavami, takže jedete a kráčíte tunelem reklam. A kdybyste šli tou třídou pořád rovnou za nosem, vyjdete do polí a tím nosem narazíte na nějaký Big Billboard píchnutý do oraniště. Ale zpátky k reklamě na internetu. Ona potvora prolíná do textu, čte ho a lepí se na něj. Zkusil jsem si poslat elektronický dopis s následujícím zněním:

Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země pak byla nesličná a pustá, a tma byla nad propastí, a Duch Boží vznášel se nad vodami. I řekl Bůh: Buď světlo! I bylo světlo.

Mimochodem, ten text jsem si nevymyslel, jak by vás někoho mohlo napadnout, a dnes už by mě nepřekvapilo, kdyby se tak stalo. Stáhnul jsem si ho z internetu.

No a poslal jsem si ten dopis přes Gmail.com a jako vždy, když jsem ho dostal zpátky a otevřel, vpravo od okénka s textem se objevilo šest reklam. Jakpak asi systém reaguje na slovo Boží?

První reklama byla na křesťanské knihy zdarma – www.rldbooks.org. Vidíte ho, interneta, jak je chytrý! On poznal, co je to za text. Ano, slovo Bůh je mu známé.

Druhá reklama byla na LED výrobky, LED žárovky, LED lišty, LED pásky, vývoj, výroba a prodej na adrese Lightronic.cz.

Když už jsme u svícení, navázala třetí reklama. Bůh se zaměřil na fotovoltaické panely na adrese Sidia. eu. S tím souvisí i reklama čtvrtá, nabízející pohybové senzory pro spínání světel. Na adrese Obchod. puhy.eu je široký výběr, dobré ceny.

No a když už Bůh stvořil světlo, byl by hřích si nevybrat nejlepší foťák! Parametry foťáků a nejlepší cenu najdete na serveru Heureka. cz. S foťákem na rameni a světlem čerstvě stvořeným od Hospodina, no, copak asi uděláte? To vám poradí reklama šestá:

Lyžovačka – Krušné hory. Ubytování v blízkosti skiareálů Klínovec, Fichtelberg, Boží Dar, k nalezení na adrese www.nastarefare.cz.

Už chápete, proč jsou na tom klasická média tak bídně? A budou na tom ještě hůř, dokud někdo nevymyslí snímač očních bulv a kameru, která bude sledovat text, který čtete. Získaná data pak poletí přes spojení wi-finebo bluetooth na váš domácí server a odtud přes broadband na server k analýze, která nesmí trvat déle než několik pikosekund, načež vám obrazem zašeptá: Neviditelný pes... Nejinteligentnější a nejvtipnější názorový server na webu!

Zatím jste toho ušetřeni, pokud čtete noviny. Reklama v nich přirozeně je. Nebýt jí, nebylo by novin. Až nebude, zmizí noviny, nebo se smrsknou, jako se smrskli ještěři a z vládců planety se stala mrskavá zvířátka skrytá pod placatým kamenem. Příklad s citátem z Genesis jsem tu uvedl jako kuriozitu k pobavení. Což neznamená, že mi vtíravost reklamy nejde na nervy. U internetu ji ještě chápu – i ten Gmail je produkt, který používám bezplatně a platím za něj tím, že musím reklamu snášet. Jenže mobilní připojení si platím, dokonce víc než v jiných zemích a za podstatně horší službu než v jiných zemích. No a ten nestyda Kyslík neboli společnost O2 mi cpe na displej mobilu své stupidní slogany!

LN, 9.3.2009