29.4.2024 | Svátek má Robert


EVROPA: Odstraňování křesťanských symbolů

8.3.2024

Sotva jsem 7. března otevřel internet a pustil si k snídani zpravodajské servery, vyskočila na mě informace o odstranění křesťanského symbolu z pařížské Invalidovny.

Naštěstí jen na plakátu, leč oficiálním - olympijském. Kříž na špici kopule té části Invalidovny, která slouží jako římskokatolický katedrální kostel, byl nahrazen jakýmsi šípem (ZDE).

Proč? Podle autorů jde o uměleckou licenci; plakát je zhotoven ve stylu Art deco. Ne každý má ovšem pro něco takového pochopení. Mezi kritiky je poslanec Éric Ciotti, šéf francouzské středopravicové gaullistické strany Les Républicains: „Odstraněním kříže z vrcholku budovy popírá oficiální plakát francouzskou historii.“

Není to poprvé, co jsme svědky dobrovolného vymazávání křesťanských symbolů, a to navzdory tomu, že křesťanství, lhostejno jakého vyznání, je nedílnou součástí evropských dějin. Je se Starým kontinentem spjaté stejně úzce jako islám s arabským světem nebo písek se Saharou.

Mnozí máme v živé paměti – zejména pak my, kdo milujeme vozy Porsche – skandál, který loni provázel reklamu k 60. výročí ikonické „911“. K výročí připravila firma pro fanoušky jedinečný dárek, model 911 S/T. V jedné reklamní videosekvenci se prohání po lisabonské třídě Avenida Brasília, která vede podél řeky Tejo. Vůz jede poblíž gigantického mostu 25. dubna, za nímž se v sousedním městě Almada tyčí dominanta – socha Krista Krále.

K úžasu všech, kdo metropolitní lisabonskou oblast znají, je na videu patrný pouze podstavec – samotná socha byla digitálně odstraněna (ZDE). To vyvolalo skandál, něco takového je zcela bezdůvodné, nepřijatelné, nehorázné. Následovala omluva firmy Porsche a vytvoření nové videoreklamy – už bez cenzorského zásahu do reality.

Člověk se nestačí divit a klade si otázku, proč musíme být něčeho takového svědky?

Staršího data je skandál, o který se postarala společnost Lidl. Ta v roce 2017 v rámci známé akce „Řecký týden“ ve svých reklamních letácích nesmyslně vymazala kříže z kupolí pravoslavných kostelů na oblíbeném „bílomodrém“ ostrově Santorini. Hloupá výmluva zněla, že se tak stalo ve snaze zachovat náboženskou a politickou neutralitu. Něco takového se sotva dá slušným způsobem komentovat. Lidl v ČR se posléze omluvil a přislíbil, že do budoucna se z tohoto faux pas poučí (ZDE).

Co dodat? Že takovéto podlézání diktátu politické korektnosti je cestou do pekel. Ti, na které bereme ohledy, tedy nekřesťané, v první řadě muslimové, se musí naší hloupostí dobře bavit. Oni by něco takového nikdy neudělali, nikdy by s ohledem na křesťany ve svých zemích, domácí menšinu a turisty, neodstranili z vyobrazení minaretů a kopulí mešit symbol srpku měsíce, případně doplněný hvězdou. A sotva by chápali, proč by to dělat měli, proč by se takto lacině a dobrovolně měli zříkat něčeho, co k nim bytostně opatří, co je nedílnou součástí jejich společnosti. To jen my jsme tak ochotní předvádět něco, co slovy klasika sice není zločin, ale je to chyba. Hrubá chyba.

Psáno exkluzivně pro Neviditelného psa.