29.4.2024 | Svátek má Robert


SPOLEČNOST: Máme se přidat k bourání pomníků?

19.6.2020

Z redakce Lidových novin jsem dostal dotaz, jestli souhlasím se stavbou pomníku Marii Terezii v Praze 6. Zároveň mi bylo naznačeno, že teď je v módě spíš pomníky bourat. Neděláme snad proboha chybu? Nebyla chyba obnovit mariánský sloup? Neměli bychom následovat spíš udatný čin sprejerek, které poškodily Churchillův pomník? Voila, co jsem odpověděl, i když nevím, co s tím redakce LN udělá...

Ano, Marie Terezie je přesně osoba, která si pomník zaslouží. Je dobře, že dnes stavíme pomníky, které připomínají pozitivní hodnoty naší civilizace, a nebouráme je, ani si je nenecháme nikým bourat. Bourání pomníků, které provázelo vznik Republiky československé, bylo v dobových německých časopisech označováno za důkaz českého barbarství (tschechischer Bildersturm) a tento obraz přebírali i američtí historici píšící dnes o zániku monarchie. Je paradoxní, že v tomto duchu psal i americký historik Pieter Judson v knize, která vyšla roku 2016, a krátce na to se v USA znaménka obrátila a náhle je bourání „civilizačních“ pomníků považováno v USA za ctnost, kterou dokonce exportují do světa.

Při vzniku republiky se bouraly pomníky ve velkém. Zbourání mariánského sloupu v Praze odstartovalo módu, která se šířila i v regionech. Ve středních Čechách se bouraly sochy sv. Jana Nepomuckého, v „zněmčeném“ pohraničí sochy Josefa II., na Slovensku v Bratislavě zbourali sochu Marie Terezie. Česká kulturní veřejnost to kritizovala už tenkrát a přimělo ji k tomu hlavně zbourání barokního morového sloupu ve Slaném v roce 1920.

Bourat nebo budovat?

Po 100 letech jsme změnili názor a „civilizační“ pomníky se potichu obnovují. V Šumperku byl obnoven pomník Josefa II., v Kladně a v Brandýse nad Labem byly vráceny na místo sochy Jana Nepomuckého. V jihočeských vesnicích se potichu obnovily i „německé“ pomníky padlým z 1. světové války. (Jihočeský pamáťák o tom vydal hezkou knihu redigovanou Martinem Gažim.) Jen kolem mariánského sloupu v Praze je povyk. Ve stejné době, kdy my budujeme, řádí v USA obrazoborectví. Začalo to s pomníkem generála Lee v Charlottesville v roce 2017, pak ale Black Students Alliance s Antifou přešly k útokům na pomník Thomase Jeffersona v Charlottesville, který je přitom zakladatelem místní univerzity a jeho pomník byl oslavou náboženské tolerance. Podle nich to byl „racist and rapist“, jelikož si o pomníku nic nepřečetli. Pak přešli k požadavku strhnout Jefferson Monument ve Washingtonu D.C.

Stejné jednání napodobují bezmyšlenkovitě i autorky sprejerského nápisu na pomníku Winstona Churchilla v Praze, které nekriticky kopírují od zahraničního marketingu jak čin sám, tak i jednotlivé obraty a dokonce celá sdělení ve svém prohlášení v anarchistickém časopisu A2Alarm. Je komické, že nedávno byl kvůli plagiátorství odsuzován historik Martin Kovář a nyní se politické plagiátorství oslavuje jako ctnost, a to na stránkách stejného časopisu: A2Alarm.

Má Marie Terezie zásluhy?

Marie Terezie i Thomas Jefferson symbolizují pozitivní hodnoty osvícenství. Marie Terezie má zásluhu za zavedení povinné školní docházky i za to, že otevřela univerzity osvícenství. (A taky za to, že vybudováním kordonu na hranicích s Osmanskou říší zastavila epidemie moru.) Je dobře, že v době, kdy pomatená Amerika civilizační pomníky bourá, my je stavíme.

P.S. Ta socha byla plánována červeně, aby vizuálně navazovala na cihlovou barvu pevnostních zdí v pozadí, takže má vypadat jinak, než ukazují vizualizace. Mně na ní vadí jen to, že je obsahově vyprázdněná, jako by se autoři báli ukázat, co udělala podle nich dobrého.

P.P.S. A malá prosba Ministerstvu kultury: Přestaňte už konečně dotovat politický časopis A2Alarm. S kulturou nemá nic společného!

Převzato z blogu autora s jeho souhlasem