19.3.2024 | Svátek má Josef


EKONOMIKA: Tunýlek za 401 miliónů? Ale kdepak

27.1.2020

Zkušenost mne naučila nehledat zlý úmysl tam, kde se to dá vysvětlit obyčejnou lidskou hloupostí. Jako třeba v případě e-shopu na dálniční známky. Spíše než tunel je to příznak zoufalé neschopnosti státní správy uřídit IT zakázku.

Solidní firma vám dodá přesně to, co si objednáte. Ale jenom výborná firma vám neváhá vysvětlit, že to, co si objednáváte, je hloupost, a pomůže vám objednat to, co doopravdy potřebujete. To zjevně není případ výše zmiňované státní zakázky. Proč je třeba většina zadání v režimu Výhradní nebo Tajné? Že by počty prodaných známek byly životně důležité státní tajemství? Anebo spíše auta tajných služeb a podobně nemají platit dálniční poplatky? Možná tady bude zakopaný pes, kdyby totiž platila všechna auta bez výjimky, tak přece nula od nuly pojde. Co zaplatí ministerstvo vnitra za dálniční poplatky, to vybere ministerstvo dopravy. Jenomže to jsou jiné kapitoly ve státním rozpočtu a to je problém. Byrokratický problém, a tak se nám zakázka řádně prodražuje.

Další prodražení přinášejí různé sankce za nedostupnost, klidně to může být 50 000 kč za hodinu a i to musí zhotovitel vzít v úvahu. Stejně jako požadavky na dostupnost jak lidí, tak hardware. Jenomže na všechno jsou normy a předpisy a nikdo si nedovolí je porušit nebo změnit. V prostředí, kde se už brzo může hledat viník, proč se to pokazilo, to znamená faktor přežití. Nevadí, že to nedává smysl, hlavně když je to podle předpisů. V tomhle prostředí moc nepomůže ani poradenská firma. I na výběr této firmy jsou totiž předpisy.

Po pravdě samotný koncept specializovaného e-shopu mi přijde padlý na hlavu. U nás existuje celá řada už zavedených platforem, které by dokázaly distribuovat tyto známky mnohem efektivněji a s vyšším uživatelským komfortem. Mall i Alza by se určitě rádi ujaly prodeje za přiměřenou odměnu. Ale zákon je zákon, tak tu budeme mít zbytečnou organizaci, kterou budeme živit. Nebo spíše další zajímavé trafiky pro potřebné, že?

Na druhou stranu mi přijde na hlavu padlý i nápad na vyrobení shopu partou nadšenců za víkend. Nezpochybňuji, že work force to bude opravdu obrovská a určitě něco vyrobí, ale v IT neplatí, že když je jedna žena těhotná devět měsíců, tak devět žen bude těhotných jenom měsíc a budeme mít dítě. Nehledě na to, že nebudou mít k dispozici detailní zadání, takže lze pochybovat o použitelnosti produktu. Jakožto člověk, který se v dané oblasti pohybuje už celá léta, si dokážu velmi přesně představit, co všechno bude potřeba na cestu od zadání k finálnímu produktu a to není realizovatelné hackatonem. Mnohem spíše se tu jedná o skvělé PR pana pořadatele, ale i účastníci si to pořádně užijí, něco nákódují, hodně toho vypijí a ještě je bude hřát pocit, jak to tomu Babišovi nandali.

Převzato z blogu autora