Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

NĚMECKO: Dvakrát měř, jednou zakazuj…

aneb Co se mezitím odehrálo na emisním bojišti v Německu

Iniciativa stovky německých plicních lékařů, kteří zpochybnili moudrost aktuálních limitů na oxidy dusíku a polétavý prach, vzbudila první reakce na nejvyšší úrovni. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) vyzval Evropskou komisi k novému prozkoumání emisních limitů oxidů dusíku, které jsou nyní stanoveny na 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu.

Limit 40 mikrogramů je sice zakotven i v řadě mimoevropských států, ale nejde o světový standard. Například ekologicky založená Kalifornie předepisuje hraniční hodnotu 57 mikrogramů (PDF, hledejte Annual Arithmetic Mean). Spojené státy na federální úrovni se spokojí s průměrem 100 mikrogramů (tamtéž, vedlejší sloupec). Austrálie má stejnou normujako Kalifornie, tj 57 mikrogramů (0,030 ppm).

dvakrat1

Bez ohledu na to, že normy se ve vyspělém světě takto podstatně liší, podráždila Scheuerova výzva koaliční sociální demokraty. Ti ministra obvinili z toho, že „kráčí cestou populistů, jako například Donalda Trumpa“ a označili jeho snahu za „prohlášení, že Země je placka“. SPD poslední dobou v preferencích značně pokulhává za Zelenými, možná i z tohoto důvodu volí tak velká slova. Nic horšího než srovnání s Trumpem svému koaličnímu partnerovi v Německu udělat nemůžete.

Vzhledem k vývoji na evropské politické scéně se však očekává, že novým předsedou Evropské komise po volbách do EP bude Bavorák Manfred Weber, Scheuerův stranický kolega. Manfred Weber je velký pragmatik, vědomý si toho, jakou roli hraje automobilový průmysl v ekonomické síle Německa. Je tedy možné, že Andreas Scheuer se bude smát naposled a nejlíp.

*****************************

Die Welt se mezitím zabýval otázkou toho, jak se měří znečištění vzduchu v jednotlivých městech Evropy. Stručně shrnuto: je to bordel, celoevropské standardy jsou příliš volné a to znamená, že hodnoty z jednotlivých měst se nedají přímo srovnat.

dvakrat2

Měření kvality vzduchu ve Stuttgartu – hned u silnice

Článek ve Weltu uvádí několik případů posbíraných inženýrem Martinem Schraagem. Místy jsou dost křiklavé.

Tak třeba rakouská Vídeň si nainstalovala měřiče i na taková místa, jako je náměstí u Svatoštěpánského dómu. Ach, taková drobnost: to je pěší zóna, a další měřiče jsou umístěny na „zelených ostrovech“ kus od komunikací. (Zdá se, že české geny zanechaly ve Vídeňácích notnou stopu švejkoviny.) Barcelona a Budapešť měří koncentrace škodlivin cca deset metrů od okraje jízdní dráhy. A řecké Atény, věrny své koncepci kreativní práce s čísly, umístily čidla na budovy, ve výši mezi prvním a druhým patrem, tedy dost daleko od výfuků. Díky čemuž vypadají nasbíraná čísla vcelku civilizovaně, srovnatelně se Stuttgartem a Mnichovem. Realita je taková, že město se dusí smogem; zchudlé obyvatelstvo strčí v zimě do pece cokoliv, aby se ohřálo.

Naproti tomu Mnichov, který loni zaujal v německém přehledu druhou nejhorší příčku, instaloval měřiče na Landshuter Allee, nejzatíženější silnici města. Co pak z takových srovnání vyčíst?

Jeden z komentátorů pod článkem Weltu to shrnul vtipně: „V Německu směřujeme k tomu, že auta nebudou smět jezdit tam, kde stojí měřiče. Ve zbytku Evropy se zase nesmějí měřiče instalovat tam, kde jezdí auta.“

*****************************

Existuje takový starý matfyzácký vtip:

Dva lidi vlezou do balónu, odstartují do nebes, přijde mlha, vítr je kamsi zavleče a oni nevědí, kde jsou. Najednou se mlha na chvíli roztrhne a oni pod sebou spatří človíčka.
„Kde jsme?“ volají na něj. Človíček jen zírá.
„Kde jsme??“ volají hlasitěji. Pořád nic.
„Probohaživého, kde jsme???“ křičí už oba, div jim neprasknou hlasivky.
Človíček pokrčí rameny, „
No přeci v balónu!“ zakřičí zpátky a mlha se zase zavře.
Jeden z letců se obrátí k druhému a říká: „Tak jo, to budeme u kolejí matfyzu v Tróji. To musel být určitě matfyzák.“
„Jak jsi to poznal?“ ptá se druhý.
„To je jednoduché.
Trvalo mu to dlouho, dal nám naprosto přesnou odpověď a byla nám k ničemu.

V případě měření kvality vzduchu v jednotlivých evropských městech jsme na tom naprosto stejně, jako v tom vtipu.

Máme slušné penzum nasbíraných měření, ze kterých lze spočítat velmi přesné hodnoty, a přesto jsou k ničemu, protože metodika měření nebyla jednotná. Není pravda, že by v Mnichově byl srovnatelný nebo dokonce horší vzduch než v Aténách, ani omylem. Kdokoliv v zimě navštíví Atény, vrací se odtamtud mírně otřesen a říká něco o plynové komoře pokrývající celé město.

dvakrat3

Smog pokrývající Atény, 2013 (GreekReporter.com)

Atény se ke svému způsobu měření ani nevyjádřily, ale vídeňská radnice ano. Heinz Tizek (že by původně Čížek?) z vídeňského magistrátu řekl Weltu, že rozmístění detektorů do klidnějších oblastí má smysl, protože vídeňské konšely zajímá celkový obraz kvality vzduchu. Jinak řečeno, lidé bydlící ve městě obvykle nestanují přímo uprostřed silniční magistrály.

Naproti tomu Stuttgart či Mnichov se – aspoň podle rozmístění čidel soudě – rozhodly zachytit ty nejhorší, nejčernější hodnoty na velkých dopravních tepnách. Tím samy sebe i širší veřejnost přesvědčily, že situace je špatná a k jejímu zlepšení je potřeba zákaz provozu dieselů. Ale jaký dopad na kvalitu vzduchu a života to bude mít v bytě vzdáleném třeba jen třicet metrů od dotyčné tepny? O tom nevíme nic.

A to jsme se ještě nedostali k dalšímu tématu, kterým je, zda ty zákazy vjezdu dieselů mají vůbec na hladinu oxidů dusíku vliv.

Hamburk zakázal provoz dieselů na některých ulicích už v květnu 2018, ale naměřené hodnoty jsou stále vysoké a překračují povolený limit. Situace byla kupodivu citelně lepší v říjnu 2017, kdy ještě zákaz neplatil. (Iniciativa „Reine!Luft!Altona!“ z toho usuzuje, že je potřeba dalších zákazů a omezení rychlosti na 30 km/h.)

A město Oldenburg zaznamenalo dvakrát vysoké (limit překračující) hodnoty oxidů dusíků na Heiligengeistwallu, kde přitom v daný okamžik auta vůbec jezdit nesměla; v jednom případě byla ulice uzavřena kvůli rekonstrukci, v druhém proto, že tam měl probíhat městský maraton. Pro férovost ale musíme dodat, že radnice požádala o přezkoumání funkčnosti čidla, protože se jí nechce věřit, že by to tak bylo.

Apropos, víte, jak si docela podstatně zvýšit koncentraci NOx v bytě? Stačí vařit na plynovém sporáku, který vám do ovzduší kromě oxidů dusíku dodá i nějaký ten oxid uhelnatý.

*****************************

Hudební epilog
Kdo snídá špek a tlustě si ho krájí … další aktivita zralá na zákaz.

****************************************
ZAPOMENUTÉ PŘÍBĚHY
Toto je kniha nejen čtivá, ale hlavně chytrá. Škoda, že se nepředčítá na středních školách. Ve spoustě okamžiků stáli lidé jako my před složitými rozhodnutími. Jejich zapomenuté příběhy sepsal Marian Kechlibar a my se z nich můžeme poučit i dnes.
Objednat si ji můžete na této adrese.

Zapomenuté příběhy1

Převzato z Kechlibar.net se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Petr Kolman
12. 12. 2024

Lidověji napsáno - příště již žádné skrčky, bodyčky a přílepky.

Milan Smutný
12. 12. 2024

Vývoj v Německu odhaluje zničující dopad nových emisních daní.

Stanislav Ulčák
12. 12. 2024

Petr Anderele je člověk, který si zaslouží být připomenut a nebýt zapomenut.

Jaroslav Zamazal
12. 12. 2024

V obsazeném území má Rusko velký náskok.

Aston Ondřej Neff
9. 12. 2024

Zatímco se šušká o nové pravicové straně, Motoristé v sobotu uspořádali svůj první sjezd.

Aston Ondřej Neff
11. 12. 2024

S obvyklým zpožděním začala poslanecká sněmovna projednávat novelu o poplatcích.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Aston Ondřej Neff
10. 12. 2024

Fiala a Stanjura jednali v pondělí s prezidentem Petrem Pavlem o rozpočtu.

Robert Troška
10. 12. 2024

Vzrůstající trend omezování svobody ze strany politiků ODS.

Petr Kolář
12. 12. 2024

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka poskytl pozoruhodný rozhovor sobotnímu Právu. Hned...

slo Miroslava Sloupová
12. 12. 2024

Známý španělský herec José de la Torre, který si získal srdce diváků svou rolí Ivána v celosvětově...

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal Liberecký kraj pokutou 6,5 milionu korun. Jde...

ČTK, Lidovky.cz
12. 12. 2024

Hasiči od čtvrtečního poledne likvidovali požár v jedné z budov areálu Krajské nemocnice T. Bati ve...

Ondřej Horák
12. 12. 2024

Ze všeho nejhorší je pýcha člověka, který si myslí, že svým zásahem zcivilizuje divošský svět. V...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz