10.8.2022 | Svátek má Vavřinec


NAPĚTÍ: Z letecké dopravy

6.8.2022

Jedním z pozitivních výsledků nedávné návštěvy prezidenta Bidena v Saúdské Arábii je otevření vzdušného prostoru monarchie pro dopravní letadla mířící do Izraele a opačným směrem.

Dosud něco takového nebylo možné, byť s jednou výjimkou. Od podepsání Abrahamovských mírových dohod Izraele se Sjednocenými arabskými emiráty a Bahrajnem povolila Saúdská Arábie využití svého vzdušného prostoru pro spoje Izrael – Emiráty a Izrael – Bahrajn (oběma směry). Pro tyto linky to mělo zásadní význam, neboť nebyl nutný zdlouhavý oblet Arabského poloostrova (viz mapu na obr. 1 – Irák a Kuvajt jsou pro Izrael nepřátelské země, tudíž tudy „cesta nevede“). Totéž ovšem neplatilo pro lety z Izraele dále na východ (a v opačném směru).

Změna nastala až v souvislosti s návštěvou prezidenta Bidena v Džiddě v polovině července 2022 a v praxi 4. srpna. Tento milník připomněl téhož dne server The Times of Israel („Flight to Israel crosses Saudi airspace for 1st time since kingdom opened its skies“): poprvé mohl stroj letící do Izraele z východní Asie využít saúdský vzdušný prostor. Jednalo se o let CX 675 společnosti Cathay Pacifik mířící z Hongkongu do Tel Avivu.

Podle webu Flightradar24.com předchozí let na této trase (1. 8. 2022) vedl z Hongkongu přes ČLR, Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán a Turecko. Stroj byl ve vzduchu 11 a půl hodiny.

Let CX 675 ze 4. srpna, který v premiéře směřoval nad Saúdskou Arábii, letěl tzv. jižní cestou: přes země Indočíny, Indii a Emiráty, severně od Dammamu (viz křížek na mapě na obr. 1) vlétl nad Saúdskou Arábii a pokračoval přes Jordánsko do Tel Avivu. Stroj byl ve vzduchu 10 hodin a 10 minut.

Podle izraelských médií není zatím jasné, kdy obdrží slíbené povolení samotné izraelské letecké společnosti. Podle zprávy televize KAN 11 z 3. srpna společnost El Al již povolení získala, televize Channel 13 ovšem hlásí, že El Al a Arkia dostanou povolení létat nad saúdskou monarchií do konce týdne.

Jak se věcí mají se budeme moci přesvědčit ve čtvrtek 4. 8. večer. Podle odletového tabla na stránkách Ben Gurionova letiště se vydá na cestu z Tel Avivu na thajský ostrov Phuket stroj El Al. Startovat má ve 22:30 SELČ. Nedlouho po vzletu bude jasné, jakým směrem se vydá. Zda přes Jordánsko na Saúdskou Arábii, anebo na jih k Rudému moři s obletem Arabského poloostrova. (Výsledek se pokusím přinést v Aktualizaci.)

map

... obr. 1/Orientační mapa Blízkého východu. X - pozice města Dammam. Podklad: Web Freevectormaps - volná licence s povinnou atribucí.

AKTUALIZACE/5. 8. 2022

Stroj společnosti EL Al do Phuketu, let LY 087, ve 22:30 SELČ neodstartoval. Na webu Flightview.com bylo avizováno zpoždění s předpokládaným odletem ve 23:30 SELČ. Znamená to, že se řeší povolení použít vzdušný prostor Saúdské Arábie? To samozřejmě nevím. Mezitím jsem stále čekal, kdy se na Flightradaru24 objeví symbol letadla na lince Tel Aviv – Pukhet. Ve 23:25 SELČ údaj o zpožděném startu byl uveden i na odletovém panelu webu Ben Gurionova letiště. Ve 23:30 SELČ se ovšem stále nic nedělo, následně bylo oznámeno, že zpoždění se opět protáhne: další avizovaný čas odletu byl stanoven na 00:30 SELČ, tedy už v pátek 5. srpna. V 00:06 se na webu Flightview.com objevilo oznámení „status neznámý“.

Letadlo Boeing 777 („Triple Seven“) nakonec odstartovalo v 00:18 SELČ – a bohužel letělo „po staru“. Tedy nad Rudým mořem kolem Arabského poloostrova a přes Indii dále na východ. Znamená to, že izraelská společnost El Al zatím nedostala povolení používat vzdušný prostor Saúdské Arábie při letech do východní Asie.