Pátek 13. září 2024, svátek má Lubor
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

GLOSA: Jak se tuneluje v Itálii

Jedna z věcí, která mě u Čechů nepřestává udivovat, je, s jakou naivitou si stále myslí, že Itálie je bohatá země a že běžným Italům se daří mnohem lépe než jim. Pomineme-li tzv. castu (čili sektu privilegovaných lidí napojenou na politiku nebo na zločin), není to pravda.

Jeden příklad za všechny: Železniční trať Boloňa–Florencie je jakýmsi ústím italského dopravního trychtýře - většina železničního provozu ze severu Itálie směrem na jih vede tudy, tratí plné dlouhých mostů a tunelů. Jak rychlejší, tak pomalejší vlaky ji zvládaly zhruba za hodinu, protože tu nejsou zastávky. Přesto tu kamarádi politiků, nehledě na odpor veřejnosti, doslova vytunelovali novou "rychlostní trať", která zčásti navazuje na tu starou.

Drahé a zbytečné práce (pomineme-li obohacení malého okruhu "kamarádů" na úkor veřejnosti), které si vyžádaly několik lidských životů, zničení přírody a znečištění nebo narušení podzemních vod, měly za výsledek zkrácení doby jízdy o pouhých 13 minut (stálo to za to?) a zdvojnásobení ceny jízdného. Pokud si nekoupíte jízdenku s velkým předstihem anebo nemáte nárok na zvláštní slevu, zaplatíte za těchto 37 minut a 100 kilometrů 24 eur, v přepočtu cca 605 Kč. Za stejnou cenu se v Česku dostanete Pendolinem z Prahy do Ostravy, a to 3,5krát delší tratí. Jenže platy běžných Italů zdaleka nejsou 3,5krát vyšší než ty české. Podobných příkladů bych mohl uvést desítky.

Řeknete si: Tak proč nejede jiným vlakem? Zkrátka proto, že na této velmi důležité trati žádné jiné vlaky nejezdí! Veškeré rychlíky, osobáky a regionální vlaky byly zrušeny, takže z Boloni do Florencie můžete jet pouze těmito zbytečně drahými rychlovlaky. Z Riccione, kde jsem právě na dovolené, jsem se pokusil této krádeži vyhnout: jediná varianta byla jet přes prastarou trať Faentina – a to znamená kodrcat se 4,5 hodiny ve starých a špinavých vlacích, třikrát přestupovat a ještě se bát, že kvůli chronickým zpožděním italských drah mi ujede nějaký spoj.

Poražen a znechucen neexistující možností volby jsem sklonil hlavu a přikývl ke zlodějně: za 1 dospělého a 1 dítě - 2,5 hodiny a 240 km cesty - jsem zaplatil 46 €, což je zhruba 1 160 Kč, za tu cenu se dostanu z Prahy do Ostravy a zpět - a to dvakrát.

"Veřejná" doprava je jedna z několika oblastí, kde se projevuje rostoucí polarizace italské společnosti: bohatí v moderních, rychlých, čistých, včas jezdících vlacích, a chudí ve starých, pomalých, špinavých (někdy dokonce s blechami) a věčně zpožděných vlacích.

Vracíme se zpátky. Dříve existovaly i 3. a 4. třídy. Dnes se dělají rovnou odlišné vlaky, aby se bohatí nemuseli míchat s chudými a trápit se pohledem na ně.

Převzato z Pieralli.blog.ihned.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
13. 9. 2024

Potopeň je cosi mezi povodní a potopou a meteorologové nás ujišťují, že něco takového nás o víkendu...

Dalibor Matušinský
13. 9. 2024

Stát je mizerným hospodářem a nedokáže zabránit zneužívání prostředků vynakládaných ze státního...

Karel Wágner
13. 9. 2024

Možná jste už také zaslechli cosi o tom, že namísto na benzín budou auta jezdit na rozmačkané...

Ivo Fencl
13. 9. 2024

V šedesátých letech začal jako napodobitel klasika Lovecrafta a typické jsou sugestivní popisy a...

Modrý pták
13. 9. 2024

Všichni protagonisté byli přesvědčeni: Wir schaffen das. Osobně soudím, že nebylo možné v tehdejší...

Aston Ondřej Neff
10. 9. 2024

Od 16. září zavádí Německo kontroly na všech svých hranicích, samozřejmě dočasně, zatím na šest...

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Václav Vlk st.
10. 9. 2024

Dodnes se neustále v mediích Západu předvádí Rusko jako zaostalý stát plný opilých mužiků žijících...

Aston Ondřej Neff
11. 9. 2024

Už jsme si zvykli, že stát neumí stavět silnice a učit děti a doručovat poštu.

přečetl Panikář
10. 9. 2024

Omlouvám se za expresivní výraz v názvu, ale situace je příliš vážná na diplomatické vyjadřování.

kop Josef Kopecký
13. 9. 2024

Sněmovna bude jednat o novém dětském ombudsmanovi, který by měl kontrolovat dodržování práv dětí....

Lidovky.cz, ČTK
13. 9. 2024

Ráno hlásilo povodňové stupně 15 míst v ČR, většina byla na prvním. Za 24 hodin pršelo nejvíc ve...

Lidovky.cz, ČTK
13. 9. 2024

Zaměstnanci závodů výrobce letadel Boeing na západním pobřeží USA odmítli kolektivní smlouvu o...

Žofie Nováčková
13. 9. 2024

V pátek dopoledne zasedne Ústřední krizový štáb, kvůli hrozícím víkendovým povodním ho svolal...

ČTK, bur Vítězslav Bureš
13. 9. 2024

V Drážďanech se při noční demolici zřítila do Labe další část mostu Carolabrücke. Jde o úsek, který...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz