Pátek 7. února 2025, svátek má Veronika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

UDÁLOSTI: Ve stopách Barabášových

V souvislosti s posledními studentskými demonstracemi se pootevřelo mimo jiné i téma, které jsem kvůli zaneprázdnění v lednu nakonec velmi nerad zanedbal. Souvisí s nimi sice velmi volně, ale přece jen souvisí.

Jde o vyjádření Josefa Mašína k "sebeupálení" Jana Palacha. Mašín se věcí zabýval v rozhovoru poskytnutém Mladé frontě Dnes 21. ledna 2012, u příležitosti výročí třiačtyřiceti let od tragické události.

Odbojářova slova jsou přímá a otevřená. Šlo o "čin spáchaný labilním mladým člověkem ve stavu duševní deprese". Oslavovat čin sebezmrzačení prý není zodpovědné a nedává to dobrý příklad mládeži. Nemůže vést k "probuzení veřejnosti z letargie". "V zemích západních civilizací sebeupálení nebylo nikdy společensky přijatelné, nebylo ani předmětem veřejné pozornosti. Tento čin neodpovídá morálním hodnotám civilizovaných zemí. Je populární v Asii, odkud se v šedesátých letech rozšířil do zemí východního bloku."

Na aktivitách bratří Mašínů mi vždycky něco vadilo, a to velmi. Nemyslím, že by je bylo možné označit za vrahy, a už vůbec nesdílím názor Petra Uhla, že by byli obyčejní kriminálníci – je to spíš jen výraz frustrace marxistického liberála z toho, že se svět ani ČR už neřídí podle předpovědí jeho fousatého proroka. Po tom, co řekl Josef Mašín, se mi všechno zdá být jasnější.

Že v Palachově činu bylo něco zoufalého, je pravda. Zoufalá byla situace, v níž jsme tehdy žili. Ještě se pořád dalo něco dělat (například skupina, k níž jsem patřil, pořád ještě vydávala časopis, který nikdo necenzuroval), zároveň bylo jasné, že brzy bude hůř, a to o hodně (časopis taky na přelomu léta a podzimu zakázali). Byli jsme všichni bezmocnými svědky vleklé a potupné kapitulace politických špiček, které nikdo nezvolil, ale lidé na jaře uplynulého roku uvěřili jejich dobrým úmyslům, v pohnutém srpnovém týdnu jim dali svou důvěru a zachránili jim kůži. Nedá se říci, že by si toho ti zachránění nějak moc vážili.

Mimochodem: měli jsme v srpnu 1968 bojovat? To bylo přesně to, na co Rusové čekali: ozbrojený odpor by byli hravě potřeli a navíc by získali legitimaci ke krvavým represím. Proti nenásilnému odporu byli v podstatě bezmocní – sami si s terorem začít netroufli. A to, co o necelý rok později udělal Palach, nebylo primárně sebezmrzačení, ale oběť. To je věc zcela zásadní a její tradice jsou sice dejme tomu "asijské", ale jen proto, že Judea leží vlastně taky v Asii.

Ježíš nevyzýval k boji proti Římské říši. To dělal zřejmě onen Barabáš, pro něhož si na Pilátovi jeruzalémští vyžádali amnestii. "Mé království není z tohoto světa." "Dávejte, co je císařovo, císaři, a co je Božího, Bohu." A Ježíšova smrt byla obětí: mohl se přece někam zašít nebo se dát na zboj jako Barabáš.

Uznávám, že v době, kdy se Mašínové pokoušeli o odbojovou aktivitu, byl prostor pro jakoukoli nenásilnou a rozumnou činnost velmi, velmi omezený. Je čas rozhazování kamení a čas sbírání kamení. Ale to, co chtěli dělat oni, se taky dělat nedalo, přišli na to sami a realisticky se odhodlali k emigraci na Západ, kde cítili právem víc svobodného prostoru. Jejich berlínská anabáze byla obdivuhodná a těch postřílených volkspolizistů mi nijak moc líto není. Jenomže: k prozření bratří Mašínů došlo během experimentu, na nějž doplatilo životem několik lidí, mezi nimi minimálně jeden civilista.

Přikázání "Nezabiješ" jistě neplatí v tom smyslu, že by člověk nesměl zabíjet za žádných okolností: nýbrž tak, že zabití může být odpuštěno, ale musí být možné je nějak legitimovat. A zdá se mi, že to v tomhle případě nejde.

Případ bratří Mašínů je případ fanatismu. Fanatismus má s "morálními hodnotami západních civilizací" společné jen to, že znamená jejich selhání. Adorace ozbrojeného boje za všech okolností by v posledku znamenala přijetí jiné "asijské" zvyklosti, sebevražedného atentátnictví. Sebevražednému atentátníkovi nejde v první řadě o sebezmrzačení: jde mu o to, připravit o život co nejvíce nepřátel – a to i za cenu toho, že se "sebezmrzačí", tj. při atentátu zahyne.

Fanatismus není dobrý příklad pro mládež. Na okraj rozhovoru s Josefem Mašínem se v MfD objevily i úvahy o tom, že Mašíni i Palach mají každý svou pravdu. To je příklad zbahnělosti, v níž se utápí společnost, která ztratila víru. Pravdu má samozřejmě jen a jen Palach.

Je tu ovšem jeden problém. Palachův pohřeb byla velká a důstojná studentská manifestace: univerzitní papaláši se jí tehdy netroufli nezúčastnit – na to, že by se jí postavili do čela, měli příliš stažené zadnice (jistě ne všichni, nechci nikomu křivdit). Uplynul rok a po té vážnosti nezbylo ani stopy (jak to pak může dopadnout s dnešními studentskými šaškárnami?).

Dá se argumentovat tím, že za Palachovou obětí z pochopitelných důvodů nestál takový ideový background, jaký stál např. za Janem Husem – přitom i Hus se obětoval, místo aby bojoval, jel do Kostnice se ospravedlnit: nezaslouží si kvůli tomu opovržení?

Jenže: jakési pochybnosti vyjádřil kdysi zrovna v souvislosti s Husem i Masaryk. "Opravdu je záhadou - proč musil Hus podstoupit smrt, kdežto Wiklif nikoli? Vždyť učením svým Hus daleko nebyl tam, kde Wiklif, jeho duchovní rádce - byla skutečně smrt ta nutná a neodvratná? Proč Luther dovedl žít? Vím ovšem, jací jsou tu rozdílové v době a v poměrech místních - ale tu nevysvětlují všecko jen ty poměry a okolí, tu přece také rozhodovaly i duše a rozum." Zbývá otevřená otázka, na kterou neznám odpověď.

Problém není nejspíš v Palachovi, ale v jeho současnících: Palach se obětoval, aby lidi probudil k aktivitě. Nepochopili to však mnozí tak, že oni už nemusejí dělat nic?

4. března 2012

Další události komentovány na www.bohumildolezal.cz
Publikováno s laskavým svolením autora.

Leoš Strnad
7. 2. 2025

Proč je DeepSeek pro technologické akcie vlastně skvělou zprávou.

Aston Ondřej Neff
7. 2. 2025

Přicmrdálky a žalobníky mají přece všichni rádi!

Po čase opět k aktualitám na poli Green Dealu neboli Zeleného údělu.

Tomáš Vodvářka
7. 2. 2025

Za posledních cca 30 let se vztah lékař – pacient radikálně změnil.

Ondřej Neff
7. 2. 2025

Chystám na Neviditelném psu malý pokus a jsem zvědav, jak dopadne.

Aston Ondřej Neff
6. 2. 2025

Na zadní se proti Evropské komisi postavili ministr průmyslu a ministr životního prostředí.

Aston Ondřej Neff
4. 2. 2025

Jde o munici do předvolebního boje a volební výsledky.

Aston Ondřej Neff
7. 2. 2025

Přicmrdálky a žalobníky mají přece všichni rádi!

Aston Ondřej Neff
5. 2. 2025

Zkušenosti nevygumovaly myšlenku neutrality z politického slovníku.

Gustav Sitař
6. 2. 2025

„Nebílí“ utlačovaní Američané měli vytvořit základnu Demokratické strany.

Lidovky.cz, ČTK
7. 2. 2025

Tisíce Slováků v pátek opět vyšly do ulic na shromáždění za proevropské směřování země. V...

Iva Pekárková
7. 2. 2025

To si takhle jedeme po Londýně a najednou můj skoromanžel povídá: „Všimla sis, že to auto za náma...

dch David Chuchma
7. 2. 2025

Malé letadlo se v pátek v brazilském Sao Paulu zřítilo krátce po startu na rušnou silnici. Stroj...

ČTK, Lidovky.cz
7. 2. 2025

Švédská vláda po střelbě ve škole v Örebro oznámila, že navrhne zákon zpřísňující držení...

Zbyněk Petráček
7. 2. 2025

S Donaldem Trumpem to mají těžké i fanoušci jeho politiky. Jeho schopnosti prosadit změnu. Třeba...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz