29.4.2024 | Svátek má Robert


SPOLEČNOST: Notesová bomba

23.1.2012

Díky za každého čapnutého korupčníka

V kauze okolo bývalého manažera Ředitelství silnic a dálnic Michala Haly došlo k obratu. Mladík, který je podezřelý z mnohamilionových úplatků, si vedl seznam příjemců černých peněz. Otázka je, zda zveřejnění existence notesu nemělo varovat ty, kteří jsou na seznamu.

Případ mocného mladého sociálního demokrata a vysokého úředníka Ředitelství silnic a dálnic Michala Haly je standardní korupční kauzou. Její rozsah však hrozí, že zatřese nejvyššími patry politiky, přinejmenším v jedné klíčové politické straně. Střepiny z téhle bomby však mohou zasáhnout nejen ČSSD, ale i ODS a možná ještě leckoho jiného.

Zatím toho moc nevíme o obsahu deníčku, do něhož si Hala zapisoval, komu a jak velkou donesl "kostku", jak se v žargonu pražského šedočerného byznysu říká úplatkům. Nicméně s jistotou lze konstatovat, že pot dnes polévá opravdu hodně lidí. To, že se informace o existenci tohoto výbušného dokumentu dostala do médií, je na pováženou. Umožní totiž leckomu ze zapsaných podniknout kroky, kterými mohou mařit vyšetřování, a také lze mít obavy, zda někdo z policistů nezačal s informacemi z Halova notýsku obchodovat. To je ale věc, kterou by se měla zabývat policejní inspekce a také investigativní kolegové.

Hnízdo nejvlivnějších socialistů

U sociálních demokratů je nyní jistě hodně horko. Hala je z jihomoravské organizace, tedy ze stejného hnízda, z něhož jsou oba nejmocnější sociální demokraté. Předseda strany Bohuslav Sobotka i jeho vnitrostranický rival Michal Hašek. A v Brně nyní také operuje Jaroslav Tvrdík, který se v kritické době motal dost blízko nejen stranických financí, ale nejspíše i financí mocných straníků.

Je také nepochybné, že to bylo za vlády sociálních demokratů, kdy začaly být vlivné posty ve státních firmách rozdělujících na veřejných zakázkách stovky miliard korun obsazovány podle politické nominace. Nic na tom nemění ani skutečnost, že tato praxe do značné míry pokračovala i u dalších vlád, a to, jak se po volbách v roce 2010 třeba chovaly Věci veřejné v resortu dopravy, také může vyvolávat obavy, zda se zase někde neobjeví nějaký notýsek s dlouhými ciframi o mnoha nulách u veřejnosti povědomých jmen.

Nicméně věřme, že nová generace politiků je už prozíravější a notýsky vyřadila z portfolia svých nástrojů.

Stavím, stavíš, korumpuješ

Ale už bez humoru. Je nespornou pravdou, že stavební zakázky na velkých infrastrukturních stavbách jsou všude ve světě velmi často spojovány s korupcí. Je to celkem prosté. Někdo drží palec na penězích, které nejsou jeho, a nemůže si z nich napřímo nabrat podle libosti, protože by to prasklo. A tak se staví. Nikdo nespočítá, kolik bylo ze stavby odvezeno tater s nepotřebnou zeminou, kolik a jak kvalitního štěrku je pod betonovým povrchem, a mnoho dalších momentů je jen těžko kontrolovatelných. V tom asi Češi nejsou velkou výjimkou.

Výjimkou jsou možná v tom, že je zde možné stavět třeba dálnici do Ostravy, přestože kousek vedle se staví rychlostní silnice, která může naplnit po drobných úpravách dopravní potřeby regionu zcela dostatečně, a navíc je součástí evropské páteřní sítě. A podobných dopravních staveb, nejen na dálnicích, by se našlo asi poměrně dost. Stavební firmy mají zájem stavět a zadavatelé mají zájem vydělat do své kapsy co nejvíce. Tohle aby nefungovalo.

Jak je to řešitelné? Větší kontrola zakázek, zrušení anonymních akcií, tvrdší pravidla pro tendry? To vše je dobré, ale kdo se pohybuje kolem státního sektoru delší čas, tak ví, že to vše je sice dobré a užitečné, ale funguje to vždy jen chvíli, protože vynalézavost lupičů veřejných prostředků je zřejmě nekonečná.

Prostě dokud jsou peníze k ukradení, tak jsou lupiči. Jenže peníze nyní došly, nové dálniční, ale ani železniční stavby se prakticky nezahajují, a tak tahle praxe skončila. Chvíle odpočinku by však měla být využita, protože ono se dříve nebo později začne zase stavět. Dálnice, silnice, železnice a mosty tahle země potřebuje, protože je a bude křižovatkou Evropy.

Už bez podchodů pro jeleny, prosím

To využití času by mělo spočívat v tom, že se konečně nastaví systém, kdy rozhodující pro zahájení stavby bude nikoli to, zda se podaří sehnat stavební povolení a zda zrovna tenhle pozemek blokuje paní Havránková či nějaká zelená partička čekající na výpalné. Ale rozhodující bude analýza ekonomické přínosnosti stavby. To, zda řeší skutečný problém, který je potřeba vyřešit, a zda ho řeší opravdu racionálně. Bez nájezdů a sjezdů v každé Lhotě o dvaceti číslech, bez podchodu pro jeleny v místě, kde posledního paroháče střelil kníže Ferdinand, a bez tunelů krásnou rovinatou krajinou jižní Moravy, stavěných za deset miliard jen kvůli ptačí rezervaci.

A k tomu je samozřejmě dobré každého, kdo bude chycen za ruku při krádeži veřejných prostředků, zavřít, až bude černý. Jestli byl chycen Hala a na základě jeho notýsku se podaří čapnout někoho dalšího za ruku, bude to lepší než všechny novely zákona o veřejných zakázkách, o nichž se za posledních deset let povídalo a povídalo.

MfD, 21.1.2012

Autor je šéfredaktor týdeníku Euro