27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


SPOLEČNOST: Nácek kam se podíváš

28.4.2009

aneb Zvrhlé umění nepřestává útočit

Tak tohle byl titulek jako hrom. O tom zvrhlém umění. Zvláště, když se objevil na stránce KULTURA v LN 24. dubna 2009. Autorka Jana Machalická, známá kulturní komentátorka.

Ale ten titulek mohl být, přátelé, daleko lepší!! Co třeba jen mírně upravenou ukázku z textu dotyčné dámy. „Bojůvka (židovská) vlítla do výstavní síně a strhala fotky!“ Pane, to by byl titulek! To by lidi koukali. Jen by asi neprošlo to slovo „židovská“, co jsem tam do textu přidal. Není protektorát ani rozvinutý stalinismus (to by ovšem nešlo o židy, ale sionisty, že), ale tak ňák to soudruzi vyplývá z textu a z celé té stránky Kultury v LN.

Řeknu vám, někdy se něco skutečně povede! Tak jen vedlejší titulek v LN, ten by se hodil třeba do Rudého práva v roce 1953 a nebo Guardienu roku 2009: „Nacisté s Davidovou hvězdou“! Sakra, to by se líbilo i Ahmadínežádovi! A nebo talibancům.

Ale není to titulek z íránského časopisu, ani to nehlásali na konferenci OSN, ale je to titulek nad článkem pana Pavla Vokatého, týkající s Roxy/NoD 1výstavy v Galerii Roxy/ NoD. Novinář nás informuje, že galerie zase provokuje a že vystavila „provokativní fotomontáže“ jistého Poláka Petera Fusse. Pan Fuss nechal na fotografie nacistických vojáků vraždících lidi - mrtvoly a vraždy jsou hezky zřetelné - přimalovat místo hákového kříže Davidovu hvězdu. Na to, jak vypadala výstava, a na reakci na ni se můžete podívat na peterfuss.com/achtung.

Podívejte se, stojí to za to. Vraždící nacisté „předělaní“ na židy…

V článku v LN si pochvaloval kurátor Michal Mikuláštík, jak to je „happy“ a úžasná výstava. Další děj po zahájení výstavy tohoto „umělce“ popisují oba autoři podobně. O zásahu návštěvníků – viz shora uvedené stránky - mluví paní Machalická jako o „bojůvce“, pan Vokatý o „skupince“.

No, jak tak čtu ten kulturní diář paní Machlické, mám pocit,že měl pravdu náš profesor psychologie, když říkal, že „slovíčka nás prozradí“. Na pí Machalickou prozrazují jistou obsesi. Odborně se tomu také říká „intuitivní antisemitismus“. Většinou si taková osoba této věci není ani sama vědoma a zuřivě se takovému nařčení brání. U pí Machlické, jejíž články čtu se zájmem, předpokládám podobnou reakci. Jenže už jen ten název článku!

„Zvrhlé umění“(Entartete Kunst)) byla „nechvalně slavná„ výstava abstraktních a moderních výtvarných děl. Uspořádala ji nacistická vláda v roce 1937 v Mnichově a znamenala, jak poznamenal říšský tisk, „zásadní ránu zvrhlému židobolševickému umění„ viz např. umeni-zvrhlika.navajo.cz.

Co mají nechutné koláže pana Fusse společného s díly a autory jako Max Beckmann, Marc Chagall, Lovis Korint, Max Ernst, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Oskar Kokoschka, nedokáže soudný člověk pochopit. A pokud je porovnává kulturní redaktorka, pak to už nejsem schopen pochopit vůbec.

Hlásat všeobecnou uměleckou svobodu s odvoláním na výstavu, odpornou sprostotu, s kterou jsou oběti zaměňovány za pachatele, což tvrdí paní Machalická, je neuvěřitelné. Že to hlásají někteří nacističtí pohrobci a dnešní následovatelé, to bych pochopil. Ale obhajovat tanec na hromadách mrtvol právem na jakousi „necenzuru„?

Ovšem i pan Chuchma, uznávaný komentátor ve svém Zápisníku v MF Dnes 25.4.2009 obhajuje onen spektákl s názvem „Achtung“ a roní krokodýlí slzy nad tím, že (cituji): „Budovu Linhartově nadaci (kde byla ona „výstava“ umístněna - pozn.aut.) pronajímá židovská obec. Ta vyjádřila pobouření a nadace se zaručila, že nic takového se nebude opakovat. Takže má Praha zase méně o jedno místo, kde lze vystavit diskutabilní díla. Věci s názorem, které dozajista někomu nezavoní…… Tendence je očividná: názory „odsud až potud“, mantinely určuje majitel nemovitosti nebo ten, kdo drží v ruce (veřejné) peníze. Jen aby tu za pár let bylo vůbec kde vystavit umělecké projevy, které mají názor na politiku a obsahují v sobě sociologický nebo historizující atak.“ Konec citace.

Všimněte si, že paní Machlická i pan Chuchma mluví o „umění a právu“ a takové ty vznešené intelektuální řeči o svobodě atd. Vypadá to, jako by jim dnešní povinně prosazovaný „korektní výklad„ poněkud zmátl mozek. Zdá se že toto zmatení mysli neplatí u intelektuálů jen u nás. Viz například článek Naše selektivní mravní rozhořčení ve Wall Street Journalu, český překlad najdete v článku p. Němečka na iHNed.

Ono o svobodu a už vůbec ne uměleckou v žádném případě nejde. Jde mimo jiné o pokus, a ne jediný v poslední době, zrelativizovat a tím zastřít zločiny nacistů a „vyrobit“ důkazy o zločinech Židů a Izraele. Můžeme si být jisti jedním. Tyhle fotky – ty falešné fotky - s nadšením přivítají jako argument nacisté z celé Evropy.

Abychom prověřili, jak je to se skutečnou „bezbřehou svobodou„ v umění, udělejme myšlenkově dva pokusy. Každé tvrzení, aby bylo pravdivé, musíme nějak posoudit. Viz pravidlo zvané Occamova břitva. Navrhuji zkoušku udělat takto:

Prohlásím se (já nebo nějaký čtenář) za „angažovaného umělce“. Seženu sympatizanty a nebo požádám o nějaký grant. A začnu tvořit.

Místo výstavy „Achtung“ vytvořím například dílo zvané „Femina“. Vezmu si fotografie a poněkud je upravím. Budou na nich – jako u Fusse - ukázky vraždění židů. Poláků, Ukrajinců, Bělorusů a jiných podlidí. Na výběr jich jsou statisíce. Takže třeba známou fotografii, kde jednotka Wehrmachtu salvou střílí obyvatele Lidic, „umělecky“ upravím.

Obličeje vojáků nahradím obličeji žen. Na rukávy jim trikem jakoby navléknu pásky s nápisem „FS – Femina-staffel“ místo „SS-(Schutzstaffel)“, případně místo „Wehrmacht“ napíšu „Gendermacht“. Dále najdu obrázek, na kterém je cedule Gestapo - nejlépe na nějakém dokumentu - a upravím jej na „Ge(nder)stapo“. Třeba na rozkaz na vyvraždění všech židů a komunistů mezi sovětskými vojáky – takový rozkaz existuje. Slova „Židy“ nahradím „Machisty“ a komunisty pak „Falokraty“. Dále pak vezmu třeba ten snímek, co použil Fuss, kde německý voják střílí oběť z blízka (viz jeho výstava), nahradím mužský obličej ženským a přidělám na rukáv nápis Feminastaffel. To bude sukces!!!

A do doprovodného intelektuálního blábolu napíšu, že genderistky tím, že požadují všude ve všem přednost žen, vytvářejí z mužů vlastně podlidi a že je to rasismus. A že proti tomu protestuji. A budu tvrdit, že v EU a USA je vlastně „feminacismus“ stejný, jako byl německý nacismus, a ty fotky to jen tak „umělecky„ ztvárňují... (No a kdyby ta výstavní síň sídlila v domě patřícímu třeba Úřadu pro rovné příležitosti, to by byla teprve prča, co?!“)

A budu mít úžasný úspěch! Všem se to bude líbit. Mnoho lidí v tzv. západním civilizačním okruhu buď femionsitky nenávidí, anebo se jich bojí. Ale co to má společného s nacisty? Nic, jen takový malý trik to je, že?!

Dovedete si představit, co by se dělo? To by byl rachot! Jistě by se ozvala i paní Clintonová a všechny komisařky a komisaři EU a Obama by vydal prohlášení…. No asi ne, on by nikdo takovou odvahu neměl, aby takovou výstavu realizoval. Oni by ho zavřeli. Na takovou výstavu jsou pan Fuss a a Mikuláštík - kurátor výstavy - moc velký srabi. Protože navážet se do židů, to jo, to se smí.Ale do feministek?!

Ale to stále nic není. Když je člověk aktivní umělec, jak říká pan Fuss. A má povinnost reagovat. Tak zkusím jít dále. Fuss ve svém výkladu o tom, proč udělal výstavu „Achtung“, mluví o utrpení Palestinců – muslimů, které prý údajně dnes židé vraždí stejně jako nacisté vraždili je. Důležitá prý je dle Fusse také „víra“.

Když víra, tak víra. Ta je důležitá. Takže použijeme nacistické fotky a také fotky, jak leží na zemi děti zabité sebevražednými atentátníky. Mezi fotky vraždících nacistů z Babího Jaru namontujeme fotografie Al Džazíry zavražděných afgánských dívek za to, že chodily do školy. Mezi aleje pověšených partyzánů a židů vmísíme fotografie hlav zaživa uřezávaných „nevěřícím“.

A jak velí umělcova fantazie, „umělecky „ je upravíme.. Na fotografie nacistických vojáků umístníme na rukávy pásky …no třeba s vyobrazeným minaretem a půlměsícem. A nebo Alláhovou hlavou… Můžeme sehnat pro větší autenticitu nějaké fotografie z bývalé Jugoslavie, kde na straně nacistů bojovaly muslimské jednotky v řadách SS-Freiwilligen-Gebirgs-Division Prinz Eugen….

Dál už moje fantazie raději nesahá. Za takovouhle výstavu by byl autor odsouzen na celém světě. Ministři zahraničí všech zemí EU a USA by běželi jako o závod do všech muslimských zemí prosit za odpuštění. Sešla by se rada OSN a vydala prohlášení. Proběhl by mimořádný summit EU. V zemi by byla zavedeno zvláštní právo. Ulice evropských měst by se zaplnily demonstranty. To by ovšem nebylo nic proti tomu, co by se dělo třeba v Egyptě nebo v Gaze, Bagdádu či Islamabádu.

Hořela by vyslanectví všech evropských zemí – jo a jistě že Spojených států a Austrálie. Na autora by byla muslimy vydána fatva a nadosmrti by žil v ilegalitě hlídán policií. …….

Ještě pořád chcete tvrdit že „umění je naprosto svobodné“ a nikdo ho nesmí omezovat? A že je jedno, padni komu padni? A že nikdo nesmí, Roxy/NoD 2jak tvrdí pan Chuchma, nikomu nic zakazovat? Jinak že ….

No, takže ono je to jinak. Ono by stačilo vynechat muslimy, to je skutečně moc velká síla, ale udělat takovouhle zmanipulovanou výstavu o Romech - Cikánech. Jak Cikáni vraždí hromadně gádžy…. A svět by se pošetil.

A nebo ne? Co si o tom myslí paní Machalická a pak Chuchma? Tak nějak za všechny ty „svobodomyslné novináře“, co neznají hranic. A nebo je to tak, že existují ti, vůči kterým se to „smí“, a pak jsou ti, vůči kterým se to „nesmí“?

To není jen náhoda, že v našich „uměleckých dílnách„ se začala cca před patnácti lety tvořit „umělecká díla„ a vycházet články, které měly za úkol dokázat, že Češi a jistě také židi jsou vinni vším. A na netu běhaly „umělecké výtvory“ o těch špinavých Cikánech. Jen ne oni. Jen ne nacisté. Všelijak se to maskovalo vzletnými slovy, ale v zásadě šlo a jde o tohle.

Dneska pochodují hajlující náckové každý týden ulicemi českých měst, oslavují Hitlera a nacismus, útočí na Čechy, cikány a židy. A jakoby s tím nejde nic dělat. Prý z právních důvodů. A taky z důvodů „demográcie“. Často s odvolávkou na „Německo“, ten právní stát. Tam prý také nezakazují pochody nacistů.

Jenže Německo nemělo být vyhlazeno, my jsme měli být vyhlazeni. Nejdřív židé, pak cikáni, pak Poláci a Bělorusové a pak, po „vítězné válce“, mělo dojít na nás. Viz: Generalplan Ost.

Od takovýhle propagandistických akcí vede přímá cesta do plynových komor. Goebbels to věděl. Vy to nevíte?

P.S. - Ostatně výstava, na které se předkládají veřejnosti fotografie, že ne němečtí nacisté, ale židé za druhé světové války hromadně vraždili obyvatelstvo, jak ukazují fotomontáže Fusse, je prostě popíráním holocaustu. A to je, pokud vím, v celé Evropě stále trestné. Autor výstavy se poněkud neupřímně odvolává na českou svobodomyslnost. Z toho vyplývá, že jinde by si netroufl. Takže bychom měli dokázat, že ani u nás by si neměl nikdo troufat popírat holocaust. A zaměňovat oběti za pachatele.

Vláda a policie tvrdí, že nemohou zasáhnout. Tady mohou. Uvidíme, jak jsou pravdivá jejich slova o nepřípustnosti propagace nacismu a popírání holocaustu.