PRÁVO: Chodci sobě
Pěší zóny nejsou určeny pro cyklisty, ale pro pěší
Patří pěší zóny všem, kteří nepoužívají spalovací motory a nevypouštějí zplodiny? Nebo jen pěším, jak už jejich název napovídá? Taková otázka se teď vyhrocuje na Praze 1. Ale vypovídá o daleko obecnějším problému, který Prahu 1 přesahuje. Je to jako s reglementací kouření, pití alkoholu na veřejnosti či zavádění povinných bezmasých dnů ve veřejném stravování. Jakmile se to téma vynoří třeba v Kalifornii, vsaďte se, že dříve či později dorazí do západní Evropy, pak do Prahy a posléze do celého Česka.
Centrum Prahy vešlo ve známost svým bojem proti vozítkům typu segway. Ta sice nemají spalovací motor, ale smějí proto jejich řidiči jezdit po chodnících a pěších zónách? Praha 1 loni rozhodla, že nesmějí. Letos se zase potýká s náhražkami, které majitelé a půjčovatelé segwayů nasadili. V rámci tažení proti elektrickým koloběžkám chce Praha 1 zakázat jízdu po pěších zónách i cyklistům (alespoň ve vyhrazené denní době). A tady jsme u jádra pudla. Je to skutečně, jak namítá sdružení Auto*Mat, „kriminalizace lidí, kteří jezdí po Praze na kole a šetří tak životní prostředí i zdraví ostatních“?
Tento argument nás vrací k úvodní otázce. Smějí cyklisté jezdit po pěších zónách jen proto, že šetří životní prostředí více než spalovací motory? Pokud ano, pak podle stejné argumentace by směli po pěších zónách jezdit i lidé na segwayích, elektrických koloběžkách, ba v elektrických autech. Nikdo z nich přece nevypouští žádné exhalace.
Nebo jsou pěší zóny skutečně určeny pro pěší? Pak na nich ale cyklisté nemají co dělat. Pěší zóny přece nevznikly jen proto, aby „pěšáci“ nedýchali zplodiny, ale spíš proto, aby se lidé mohli bez obav pohybovat pěšky. Aby pořád nemuseli uskakovat před nějakým vozidlem. A v principu není rozdíl, jestli uskakují před cyklisty, vozítky typu segway, elektrickými koloběžkami či elektromobily.
Připomínejme si rozdíl nespočívající jen v jazyce či jemné významové nuanci – rozdíl mezi nízkoemisní zónou a pěší zónou. Nízkoemisní zóny (zákaz vjezdu aut překračujících normu zplodin či jenom starších) se stále šíří. Některá evropská města už do center nepouštějí auta s dieselovými motory. Tam jde o problém emisí a jízdní kola ho nepochybně pomáhají řešit. Ale má-li být pěší zóna skutečně zónou pro chodce, pak na ní cyklisté nemají co dělat. Spor by se mohl vést nanejvýš o koně. I ti přece chodí pěšky, že.
LN, 5.5.2017