29.4.2024 | Svátek má Robert


MÉDIA: iPad

28.6.2010

Před několika měsíci startoval ve Spojených státech nový malý počítač iPad a před pár dny se objevil na trhu i v sousedním Německu. Šéf vydavatelství Springer ho přivítal i v americké televizi jako to, na co všichni vydavatelé čekali. Ostatní, zdá se, jsou mnohem zdrženlivější a hlavně si kladou otázku: jak tento nový přístroj změní žurnalistiku?

O co tedy jde? Tak zaprvé iPad je jen malinký tenký počítač, který v podstatě sestává pouze z obrazovky a je obsluhován dotykem. Uživatel může takovýto počítač mít všude u sebe, a tím se člověk může – chce-li být na internetu – definitivně odpoutat od svého psacího stolu. Jde o zařízení, které si můžeme snadno vzít kamkoliv jako časopis a zároveň je multimediální jako laptop. Spoluvydavatel deníku Frakfurter Allgemeine Zeitung Frank Schirrmacher říká: Jestli internet představoval řeku, tak iPad je ostrov. Tento posun vyhovuje těm, kteří bazírují na pozadí, souvislostech a analýzách. Za první týden se jen ve Spojených státech prodalo 500 000 tohoto nového minipočítače a za první měsíc milión.

Německo je jako vždy konzervativnější. Například časopis Stern chce s verzí pro iPad přijít někdy v létě. Bude ale přetiskovat články z papírové verze. Jen fotografie po dotyku si bude moci uživatel zvětšovat a vyvolat pár přidaných videozáznamů, případně křížovky si bude moci člověk luštit přímo na obrazovce. Nejčtenější deník, bulvární Bild, s nákladem kolem tří miliónů exeplářů, chce se svou verzí ještě počkat a kdy bude startovat FAZ, se rovněž neví.

V anketě na webu Wall Street Journal dalo ale tomuto novému počítači nejnižší ohodnocení 6 000 účastníků z 8 700. Lidé jsou ale rovněž rozhořčeni tím, že abonmá novin na iPodu je dražší než si abonovat papírové vydání. A i ti, co platí za online abonmá, mají za iPad abonmá platit ještě jednou.

New York Times a US Today sice prohlásily již začátkem května, že mají 64 tisíc uživatelů vydání na iPadu, ale uvážíme-li, že jejich celkový prodaný náklad dělá něco kolem dvou miliónů a abonenti těchto listů mají na iPad přístup zdarma, nic to neznamená. Navíc třeba New York Times nemá v iPad-verzi kompletní své vydání, ale pouze vybrané články.

U časopisů je to taky tak, že většinou jde jen o překlopenou verzi printového vydání, která nevyužívají vizuální a interaktivní možnosti počítače. Některá vydání jako například Vanity Fair v této nové iPadverzi dokonce vypadají chuději než na papíru.

Velké zpoždění za možnostmi, která tento nový Apple počítač nabízí, je způsobeno evidentně také tou skutečností, že vydavatelé i novináři ještě nepřišli na to, jak spojit online-žurnalismus s požadavky magazínu, počítačovými hrami a filmovou optikou. Všeho by mělo být víc a všechno by mělo být jinak, ale nikdo neví, o kolik víc a jak jinak. A skoro všichni se zároveň bojí, aby se žurnalistika neproměnila jen ve videohru.

Zatím se většina vydavatelů dívá na iPad jen jako na distribuční kanál a v tom je zřejmě ta hlavní chyba. Za nejodvážnější lze v Německu považovat chystaný projekt vydavatelství Springer, který chce přijít na trh s novým časopisem, který bude vyvinut jen pro iPad.

Jedno si ale můžeme dovolit říci celkem jistě, že trh s těmito minipočítači poroste jistě velmi rychle, protože se v blízké době objeví na trhu podobných počítačů i od jiných firem několik. A co je ještě zcela zřejmé, že iPad vyhovuje hlavně komiksovým nakladatelstvím, protože komiks na tomto novém počítači vypadá mnohem lépe než na papíře: proměňuje se totiž v jakýsi druh animovaného slideshow.

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6



M. Prokop Nijak 12:15 28.6.2010