Sobota 14. června 2025, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Zase zaplatíme miliardy?

diskuse (32)

Firma Kapsch je údajně jistý vítěz tendru na dodávky technologií pro elektronické mýtné. Po tendru na dálnici D47 tu máme podobnou kauzu, která rozhodně nevypadá důvěryhodně. Už samotná skutečnost, že parametry tendru byly nastaveny pro řadu firem nevýhodně, je alarmující. Pro posouzení případu je dobré alespoň krátké porovnání:

Mikrovlnný systém (např. Rakousko)

Mikrovlnný systém využívá fyzické brány postavené nad komunikací, vybavené mikrovlnným komunikačním kanálem a zprostředkovává komunikaci mezi projíždějícím vozidlem a bránou (portálem). Komunikační protokol obsahuje dvě informace - data o elektronické identifikaci vozidla a finanční data. Telekomunikační operátor sbírá data z portálů a zajišťuje jejich správné doručení k operátorovi výběru.

Výhody
- systém je ověřený a funkční v několika zemích
- nižší cena záznamní jednotky vozidla (OBU - On Board Unit))
- ukončená standardizace - přesto
- garantovaná interoperabilita
- možnost aplikace pro osobní vozidla

Nevýhody
- budování infrastruktury podél zpoplatněných komunikací, tzn. dálnice, rychlostní silnice a silnice 1. třídy směrem k hraničním přechodům (pro 2100 km zpoplatněných komunikaci v ČR je nutno vybudovat cca 1400 bran )
- vysoká časová náročnost výstavby infrastruktury (stavební povolení, popř. územní řízení pro každou bránu a elektropřípojku)
- nutnost výstavby nového telekomunikačního připojení
- velké nároky na přenosy dat, navíc jsou současné systémy v jednotlivých zemích nekompatibilní
- nemožnost dynamického nastavení změn v rámci nutných objížděk (geograficky rigidní systém),
- snadnější zranitelnost systému včetně možných krádeží - technologie jsou dostupně umístěné na branách

Satelitní systém GNSS/CN - Global Navigation Satellite System/Celular Network (např. Německo)

Na rozdíl od mikrovlnného systému, který pracuje s reálnou infrastrukturou tvořenou branami podél komunikací, pracuje satelitní systém s virtuálními mýtnými úseky. Ty jsou vytvořeny a zaznamenávány v jednotce ve vozidle (OBU) a pokud vozidlo projíždí tím úsekem komunikace, který je identifikován pomocí GPS (GN SS/CN), je zaznamenán čas průjezdu a případně další hodnoty do OBU. Systém je tedy založen na použití satelitní navigace a případně technologie celulární mobilní sítě. Platební příkaz lze realizovat tím, že je informace o projetí daným bodem vyslána prostřednictvím GSM bezprostředně nebo v daných intervalech.

Výhody
- vhodné pro výběr mýta na všech typech komunikací
- nižší investice do dopravní infrastruktury (pouze kontrolní portály, které mohou být zastoupeny mobilními kontrolami - technicky vybavenými vozidly)
- flexibilita při geografickém rozšiřování systému či změnách zpoplatněných úseků (bez potřeby dalšího budování silniční infrastruktury)
- pouze integrace již existujících technologií (GPS, GSM)
- umožňuje poskytovat služby s přidanou hodnotou i pro ostatní subjekty nezúčastněné na výběru mýta (automotokluby, dopravci a jiní)
- možnost on-line sledování vozidel i mimo zpoplatněné komunikace (nebezpečné náklady, transporty cenin) s následným informováním policie, HZS v případě nehody
- integrace s dalšími službami mobilních operátorů
- systém je robustní

- možnost telematické služby, které systém může nabídnout kam patří:
- Bezpečnost (např. hlídaní a nalezení vozidla)
- Diagnostika vozidla (informace o poruchách, sledování teploty v přepravním prostoru,…)
- Navigace (vyhledávače trasy, on-line navigace)
- Location based services (např. informace o nejbližší čerpací stanici, restauraci,…)
- Přístup na internet
- Elektronické platby (parkování, mýtné)

Nevýhody
- vyšší cena vozidlových jednotek (OBU)
- bez sítě GSM nelze měnit tarifní a geografické parametry v OBU

V Evropském parlamentu bylo schváleno nařízení 2004/52/EC, podle kterého by měly být systémy na elektronický výběr mýtného realizovány s využitím GNSS/CN systému.

Je tedy otázkou, k jakému doporučení Ministerstvo dopravy přihlédlo. Také časový harmonogram realizace projektu nerespektuje ani správní lhůty pro stavební řízení. Projektová dokumentace má být připravena za dva měsíce, což je při rozměru tohoto projektu nereálné (potvrzuje to i tabulka č. 6, str. 19 zadávací dokumentace). Pokud bude potřeba posilovat elektropřípojky a zahajovat územní řízení a následná stavební řízení, je téměř nemožné spuštění systému od 1.1.2007. Obdobná implementace systému nárokovala v Rakousku realizaci v délce 18 měsíců a 2 roky příprav před jejím spuštěním. Lze jen věřit, že ať nastoupí po volbách v roce 2006 jakákoliv vláda, tento tendr jako nevýhodný pro občany ČR zruší. Nikoho pak asi nepřekvapí, že se pokuta za zrušení možná bude beztrestně pohybovat v řádech miliard korun. Přeci to už všichni známe.

Autor je ekonom.

Jan Kovanic
14. 6. 2025

Kdo chodí spát s raketami, nesmí se divit, když se ráno neprobudí.

Gita Zbavitelová
14. 6. 2025

Izrael v noci na pátek podnikl dlouho očekávaný útok.

Aston Ondřej Neff
14. 6. 2025

Izrael udeřil, protože jeho zájmy jsou ohroženy.

Jan Bartoň
14. 6. 2025

Izrael zasáhl cíle, které souvisí s výrobou jaderné zbraně.

Lidovky.cz, ČTK
13. 6. 2025

Írán v pátek večer odpálil na Izrael asi 150 raket, uvedla izraelská média s odkazem na armádu. Po...

Tomáš Ratner
13. 6. 2025

Zásah proti elitám íránské armády a útoky na jaderná zařízení ukázaly zranitelnost režimu. Teherán...

kou Michal Koubek
13. 6. 2025

Už se to dalo nazývat tradicí. Od roku 2003 až do covidu se v rámci juniorských kategorií...

Jan Dvořák
13. 6. 2025

Čtvrteční tragická havárie letadla společnosti Air India je první fatální nehodou letadla 787...

Iva Pekárková
13. 6. 2025

Dodnes se pamatuju, jak tatínek, vzdělaný a prudce inteligentní muž, který takovým věcem rozuměl,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz