EKOLOGIE: Negativní důsledky politiky zelených
Po ukončení volby prezidenta republiky rozvíjejí některá media úvahy, zda je možný odchod zelených z vlády. Přestože by došlo k odstranění mnoha palčivých problémů, je bohužel tato možnost velmi malá. Pokud se týká energetiky, nadále by byla neudržitelná část stávajícího vládního prohlášení, které uvádí zakonzervování ve své podstatě již neexistujících a pouze politicky držených limitů těžby hnědého uhlí. Jejich platnost skončila podle přiložené důvodové zprávy, rovněž odsouhlasené vládou, již v roce 2004. Dále pak je zřejmě hazardní politická hra s blokací výstavby nových jaderných reaktorů. Nutná výstavba novách zdrojů v ČR bude možná pouze v případě skončení této blokády. Premiér Topolánek je fundovaným energetickým odborníkem, což není obecně známo, a nezbytnost koncepčního pohledu na energetické potřeby státu si uvědomuje. Politické lavírování s udržením křehké koalice má však opět, jako v řadě předchozích vlád, přednost před řešením aktuálních stavů. Rovněž odpovědný ministr průmyslu a obchodu ví, kolik bije, avšak jedná podle přísloví bližší košile než kabát. Za svého mnohaletého působení na ministerstvu průmyslu jsem byl svědkem, že při jednáních vlády docházelo k prosazení mnoha ekologických zákonů výhradně politickou silou, přestože v připomínkovém řízení vyslovily resorty svůj nesouhlas. Stěžejním argumentem byl vždy přednostní zájem udržení vlády a uhlazování vztahů s koaliční politickou stranou zastupovanou ve vládě ministrem životního prostředí.
Při vstupu zelených do vlády se situace násobně zhoršila. Následně, po prvé neúspěšné volbě prezidenta republiky, přinesla všechna media zprávu o rozkolu vládní koalice v parlamentu při schvalování zákona o předcházení ekologické újmě. Nikoho z komentátorů však nezajímala věcná stránka problémového zákona. Podle vágní směrnice Evropské unie se skoro dva roky tento zákon projednával a vyvolával mnoho věcných nesouhlasů a rozpaků. Nakonec byl, po druhém opakovaném hlasování a důrazné domluvě rebelujícím poslancům, rovněž politickou silou přehlasován a prosazen. Zákon je založen na správné myšlence o povinnosti všech průmyslových podniků a provozovatelů provádět preventivní opatření k předcházení ekologické újmy. Čertovým kopýtkem je legislativně velice nekonkrétní a složitý výklad pojmu, co je vlastně ekologická újma. Zcela určitě bude svádět k řadě různých právních výkladů a tím i zneužití zákona. Závažné je ustanovení, že každý provozovatel je povinen zabezpečit své finanční zajištění k náhradě nákladů vzniklých při způsobení ekologické újmy. Počítá se s tím, že dojde k povinnému uzavírání pojistných smluv. Nepůjde zřejmě o dobrovolný krok, ale o zákonem vynucenou formu vysokého povinného pojištění přinášejícího značné zisky pojišťovnám. Je naprosto jisté, že vzniklé náklady společně s mnoha jinými budou započítány do cen všech výrobků. Zákon vyvolává mnoho dalších věcných a nedořešených otázek. Naše horlivé uplatňování směrnic Evropské unie, na rozdíl od přístupu jiných členských států, snižuje například zcela zbytečně i konkurenční schopnost našich podniků.
V každém případě ve chvatu a z donucení přijatý zákon je další nepromyšlenou perličkou v naší nesmírně složité a komplikované ekologické legislativě, umožňující fundamentalistickým organizacím vymáhání výpalného.