19.3.2024 | Svátek má Josef


FILM: Babylon aneb Na Hollywood překvapivé dílo

5.6.2023

Americký film Babylon se dostává - po rychlém prošumění našimi kiny - na DVD. Je to na hollywoodskou továrnu na sny dílo překvapivé. A je právě o ní.

Dějiny té „firmy“ ukazuje spíše skepticky. Taky že v USA propadl. Když ho sledujeme, neodbytně se vkrádá do našich myslí pocit, že se tvůrci rochní v hovn… a vybírají právě ty nejodpornější drobky z historické bonboniéry.

Nic to naštěstí nemění na tom, jak skvěle zachytili realitu přechodu od němého ke zvukovému filmu, kdy technika drhla, ale brzy zvítězila. Daleko větší problémy potkávaly lidi, takže...

Fiktivní herec Jack Conrad, zosobněný tu Bradem Pittem, je roku 1924, kdy sága začíná, králem továrny na sny. Pak… Končí sebevraždou.

Nellie (hraje ji Margot Robbie) oproti tomu začíná od nuly a po americku sama sobě sugeruje, že bude brzy hvězdou Conradovy úrovně. Jak na to? Ona to ví - a dokáže prostě být v pravý čas na pravém místě; i když se jedná o dekadentní, nemravný a opulentní večírek. Je štěstí, že se na něm jedna slavná a zrovna pro jistý film důležitá herečka „sjede“. Štěstí proto, že Nellie může zaskočit. Tím se „chytí“, a než přijde éra zvuku, Babylon předvádí Nelliyn vzestup. „Ta holka“ se neztratila a extrémně dlouhá scéna zde zdokumentuje snad veškeré trable, které jí tu ztrátu chystaly. Zvuk přinesl změny a bylo jich víc, než by vás možná napadlo. X es od filmu je neuneslo, Nellie ano.

Anebo taky jen dočasně? Kdo ví. Babylon je vlastně trochu sporný film. Zdá se mi, že vše extrémně hrotí. Tak, až je mimo realitu. Předvádí se extrémy, dobrá… Je to i umělecká nadsázka, O. K. Ale stejně. Sledujeme například i zbytečnou smrt kameramana, kterého producent jaksi nešetřil… Stávku či vzpouru davu komparsistů, proti kterým pošlou stávkokaze s bubínkovým revolverem a na koni… Kritika kapitalismu?

Film je až deprimující. Kolik jen se muselo zaplatit. Co je „za“ pozlátkem! I ta Nellie je náhle vedle. Zvuk přece jenom „nedala“, neboť disponuje moc pištivým hlasem. Tak pištivým, že vadí dokonce i filmové technice.

Oproti tomu Conrad to, zdá se, zvládá: hlas má překrásný a jest to fešák. Ne slizoun. Conrad (tj. Pitt) natočí postupně dva zvukové filmy a já osobně měl u jeho milostných scén pocit, že obstál. Ale… Bohužel. Babylon mi dokazuje, že herectví za ticha starého, němého biografu - a herectví spolčené se zvukem, to jednoduše byly dvě zcela odlišné profese. Conrada, spokojeného, neb se vnímá subjektivně a ještě neprozřel, brzy dohoní zlá fáma. A tak nenápadně zajde do kina na jeden z vlastních, už zvukových filmů. A hle. Co jsme – i jako diváci Babylonu - měli za vizuálně přijatelné, jest odměňováno výbuchy. Výbuchy smíchu. Diváci se prostě neudrží. Je to upřímné a nelze jinak. Conrad je, když hovoří na plátně, už jen trapný. Skončil. I jde domů, kde se zastřelí.

Nellie nikoli, ale podlehne drogám. Oproti tomu film sleduje jiné figury, které přes mrtvoly stoupají po žebříku. Jimi Babylon - Hollywood roste. A kde nebylo na pláních vůbec nic, se bujně staví. Jen je nesporné, že někteří sice přežili v tomhle byznysu, ale možná za přílišnou cenu.

Babylon ukazuje ne snad milion, ale mnoho lidských osudů: materiálu jako na televizní seriál. Místy jsme deprimováni, ale dílo nic nelakuje na růžovo; tak to? Zachycená historie nás dovede až do padesátých let. Hollywood je tu skutečně podroben kritice až nespravedlivé a jeho zrod je vylíčen přímo ďábelsky. Americký puritán to snímku v kině taky neodpustil. I vizuál kyne hnusem. Proudy zvratků stříkají producentovi rovnou do obličeje. Slon se vyprazdňuje do kamery alias na nás, diváky. A večírek „se slonem“ na začátku má protiváhu na konci: mafiáni zavedou dva z hrdinů do podzemí plného lidských zrůd, jedna z nichž pojídá pro obveselení živoucí krysy…

Babylon tedy tlačí na pilu vydatně a pár diváků uteklo ze sálu, když jsem to zhlížel. Dílo je až depresivní mozaikou a film ukáže coby „opium proti bolesti“ a něco lepšího než lidé, jeho původci. „Reálný svět je méně podstatný nežli to, co funguje na plátně,“ říká jedna z postav.

Jiné filmy ukázaly prostě vzestup hvězd, ale tady vidíme hned několik osudů s opačným znaménkem. Nellie (nařčená, že přišla z Vidlákova) umírá, a to zahlédneme jen jako drobnou, bezvýznamnou zprávu v tisku.

Ač podali Margot Robbie a Brad Pitt pozoruhodné výkony, film to finančně nezachránilo. Američtí diváci asi nechtějí vidět, že jejich krása vyrašila z lúzy, a... „To není jen tvá kariérní pauza,“ vmete Conradovi dobová novinářka. „To je tvůj skutečný konec.“

Zatímco takový Martin Scorsese taktéž opakovaně ukázal rub amerického lesku, tady je pod zmíněným pozlátkem přímo peklo.

BABYLON. Scénář a režie Damien Chazelle. Kamera Linus Sangren. Střih Thomas Cross. Hudba Justin Hurwitz. Hrají Margot Robbie, Brad Pitt, Diego Calva, Tobey Maguire, Eric Roberts... Film trvá tři hodiny devět minut.

https://www.youtube.com/watch?v=5muQK7CuFtY