Středa 26. března 2025, svátek má Emanuel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KLIMA: Komu patří baterka

Kvůli vypínání stabilních zdrojů elektřiny politikou dekarbonizace se rýsuje brzký deficit elektřiny v síti zemí EU. S pomocí baterií elektroaut se má tento deficit významně zmenšit. Ovšem na úkor mobility majitelů elektromobilů.

U dveří mého domu zazvonila komise a přinesla si dva kanystry. „Vaši spoluobčané nemají benzín, takže se s nimi musíte podělit,“ prohlásili, odčerpali mi z nádrže 40 litrů a také zaplatili. Zůstalo mi tak sotva na dojezd k nejbližší pumpě.

Připadá vám tahle scénka absurdní? Ano, jen prozatím. Ale v případě elektromobility, kterou silou prosazuje vedení Evropské unie, je už připravovaný právě obdobný výše zmíněný scénář. Pár zbývajících racionálně uvažujících energetických hlav v EU zjistilo, že plánovaný přechod na elektrifikace ve všech možných i nemožných oblastech (miliony elektrických aut, miliony tepelných čerpadel atd.) připravují Evropě obrovský problém. Je umocněný o to více, o co méně bude postupně existovat dosud stabilních energetických zdrojů, tedy energie z uhlí, plynu a pro řadu zemí kontroverzní jaderné energie. Veškerou podporu EU mají tzv. obnovitelné zdroje energie, tedy elektřina hlavně ze slunce, větru a biomasy. Tyto zdroje jsou však nestabilní a fungují jen občasně, v jazyce Evropské komise se těmto zdrojům proto cudně říká „intermitentní“.

Stávající elektrické sítě na masové nabíjení elektromobilů nejsou dost robustní a musí se nákladně modernizovat nebo dokonce zcela nově postavit. Prof. Ing. Jan Macek z FS ČVUT upozornil, že masivní elektromobilita by si v ČR vyžádala dodatečné stabilní elektrické zdroje jako několik nových jaderných bloků Temelína. Menší je snad problém individuálního nabíjení u modernějších rodinných domů, zcela zásadní však tam, kde bydlí masy obyvatel, na sídlištích. Proto se v německém, francouzském i britském tisku už objevily zprávy, že správce elektrických sítí chce mít právo nabíjení dálkově pozastavit či zrušit úplně, pokud by hrozil kolaps sítě.

Ideologové „Zelené dohody“ se z těchto zřetězených nedostatků rozhodli absurdně udělat přednost. Plánované miliony automobilů totiž prý budou právě v situacích nedostatku proudu, když nefouká a nesvítí slunce, sloužit jako zdroj stabilizace sítě. Jak se praví v Sdělení Evropské komise COM/2020/299 (https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2020:0299:FIN:CS:PDF), „domácí baterie a elektrická vozidla (“za měřidlem“) v budovách mohou pomoci lépe řídit distribuční soustavy. Do roku 2050 by elektrická vozidla mohla poskytovat až 20 % celkové denní požadované flexibility“.

EU má tedy směrnici, že autobaterie budou nabíjeny obousměrně. Nastane-li kritická situace v síti - a jak známe všichni z reálu Česka, slunce nesvítí a vítr také nefouká celé dny, ne-li týdny -, tak vám správce sítě nejen nedovolí auto nabít, ale ještě vám prostě proud z vaší případně nabité baterie „vycucne“. Správce sítě za energii později zaplatí, ale asi následné ráno do práce, k lékaři či na nákup tento (a další?) den nevyjedete. Proto bude na majitele elektromobilů spolu s dotovanými solárními elektrárnami směřovat prvotní zájem distribučních firem jim instalovat tzv. chytré elektroměry, které umožní oboustranný tok elektřiny.

Koncern Volkswagen, jehož 100% majetkem je i tuzemská Škoda Auto, jde tomuto vývoji agilně v ústrety. I na českém webu koncernu Volkswagen https://www.volkswagen.cz/znacka-a-technologie/volkswagen-magazin/technologie/automobily-propojene-do-site najdeme konkrétní představy budovatelů světlých zelených zítřků: „Elektromobil je připojen k nabíjecí stanici a inteligentně integrován do rozvodné sítě - systémy řízení energie (Energie management systems - EMS) automaticky koordinují absorpci i čerpání energie.“ Pro majitele vozu bude tedy směrodatné, „pokud slunce nesvítí tolik, kolik se předvídalo nebo vítr fouká silněji, než se očekávalo. Aby byla zachována stabilita sítě, je nutné na tyto výkyvy reagovat“. Na otázku, zda bude mít provozovatel sítě přednost, expert VW Gunnar Bärwaldt říká: „Samozřejmě, že existuje problém, jak zmírnit krátkodobé situace, při nichž bude k dispozici nedostatek energie. Systém řízení energie EMS například říká: V následujících deseti minutách nemůžete nabíjet s plánovaným výkonem, potom však budete mít k dispozici opět maximální výkon. Řidič si proto může být jistý, že bude dosaženo předem nastavené minimální dojezdové vzdálenosti. Nabíjení tak pro zákazníka probíhá do značné míry neviditelným způsobem. Maximální užitek při stejném komfortu a minimálním vynaloženém úsilím pro uživatele - to je to, co zákazníkovi přináší uspokojení.“

Také jste se po tomto líčení výhod z toho, že nebudete mít jistotu, jestli vaše elektrické auto bude moci po celonočním nabíjení (nebo spíše vybíjení, vždyť solární elektrárny v noci nikdy nic neprodukují) vyjet dokonale naladili nebo naštvali? Když ale budete sledovat vývoj počasí, asi to bude nejlépe korespondovat s budoucím stavem akumulátoru vašeho elektrického vozu. Sotva to však bude problém jen na pár minut. Aby toho nebylo málo, v obdobných marketingově-propagandistických textech o „světlé zelené budoucnosti“ včetně elektromobility se taktně mlčí o jednom podstatném aspektu „oboustranného“ nabíjení: Pro životnost baterie je zcela klíčový počet nabíjecích cyklů, zejména s hlubokým nabíjením či vybíjením (málo žádoucí). Obvykle se hovoří o rozsahu životnosti na max. šest tisíc cyklů. Rozhodující však je, že se třeba ráno nedostanete ani do práce a že vaše soukromí a majetek už nejsou tak úplně jen vaše.

Co vše bychom my Evropané neměli udělat pro záchranu naší planety. Vždyť víme, že všech cca 260 milionů osobních vozů v EU tvoří 0,68 % emisí CO2 na Zemi, které způsobuje člověk. Když nějakých 80 milionů aut v EU po roce 2035 už povinně nahradíme elektrickými, tak se tyto emise sníží o celých šest setin procenta na 0,62 %, ale samozřejmě za podmínky, že elektřinu budou čerpat jen ze slunce či větru, ne jako dosud podstatně v EU (a Česku) z uhlí. Ale politicky dojednaný i miniaturní přínos k záchraně planety přece stojí za to, abychom si přitom klidně zničili dosud kvetoucí automobilový průmysl Evropy se 14 miliony pracovních míst a drasticky omezili mobilitu lidí. Stejně přece máme chodit raději pěšky, je to zdravější. Ostatně když v důsledku nedostatkové, a tedy i drahé elektřiny zkolabuje český průmysl, stále zůstane možnost fyzické práce na poli. A tam většina lidí bez nutnosti dojíždět někam dále za prací nakonec fakt dojde i pěšky.

Nebo to bude nakonec vše jinak? Řidiči jsou přece také voliči!

Aston Ondřej Neff
26. 3. 2025

„Bratři v triku‟ byli tři pruhovaní panáčci.

Jan Bartoň
26. 3. 2025

Nejde jenom o program a cíle.

Petr Karásek
26. 3. 2025

Globalizace dosáhla vrcholu a dojde k „rozparcelovávání“ světa.

Petr Bařinka
26. 3. 2025

Zimní, nebo letní čas – který z nich je přirozený? A kde vlastně?

Starý vlk
26. 3. 2025

V pátek jsem musel utéct ze zahrádky dovnitř domu, do chládku.

Aston Ondřej Neff
24. 3. 2025

Kdyby Češi přešli na islám, z Babiše by se stal muftí.

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Ai GROK
24. 3. 2025

Ptáme se AI GROK3, co se stane, když odmítneme emisní povolenky na benzín a plyn

Robert Troška
25. 3. 2025

Za posledních deset let vyrostla rychlostní omezení jak houby po dešti

Drieu Godefridi
25. 3. 2025

Trump má ambice pro uspořádání nové Jaltské konference.

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Jižní Korea evakuovala stovky obyvatel z jihovýchodu země, který kvůli silnému větru také...

Jiří Čihák
25. 3. 2025

Nic víc než splněná povinnost. Čeští fotbalisté porazili v kvalifikaci o mistrovství světa...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Mimořádná veterinární opatření, která vstoupila v platnost kvůli nárustu slintavky a kulhavky v...

ČTK, Lidovky.cz
25. 3. 2025

Spojené státy v úterý oznámily, že uzavřely dvě samostatné dohody s Ukrajinou a Ruskem o dílčím...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Šéfka amerických tajných služeb Tulsi Gabbardová a ředitel Ústřední zpravodajské služby John...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz