27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


KLIMA: Elektrická auta si nekupují správní lidé

4.5.2023

Subjektivní výběr ze světového tisku. Zdrojová informace na konci článku.

(1) Bionafta z mořských řas nebude
Poté, co firma ExxonMobil dlouhá léta propagovala investice do výroby biopaliv z mořských řas, rozhodla se na počátku tohoto roku projekt zastavit. Na projektu pracovala od roku 2009 ve spolupráci s firmou Viridos v Kalifornii. V roce 2017 společně oznámily, že se jim podařilo zdvojnásobit produkci řas. Následovala celoamerická reklamní kampaň, během které se ExxonMobil prezentovala jako farmář pěstující energii“.

Tvrdá realita projekt dohnala o pět let později. Přestože jsou mořské řasy nejvýkonnějším organismem při konverzi slunečního záření a oxidu uhličitého do spalitelných uhlovodíků, je extrémně obtížné ekonomicky konkurovat fosilním palivům.

Dále ExxonMobil ukončuje investice do dalšího projektu na výrobu biopaliva z mořských řas v Coloradu. Firma potvrdila, že financování výzkumu mořských řas končí a prostředky budou přesměrovány do jiných technologií.

Pozn. autora: Asi neví, že v Evropě budou brzy povolena pouze auta na podobná syntetická, byť neexistující paliva.

(2) Vysoké pojištění elektrických aut
U řady elektrických aut je velice obtížné, ne-li nemožné, zajistit opravu po havárii, je-li poškozena baterie vozu. Baterie tvoří až 50 % z ceny elektroauta a náklady na opravu jsou z tohoto důvodu tak vysoké, že pojišťovny upřednostňují odpis celého vozu. To samozřejmě zvyšuje cenu pojištění, podle statistik o desítky procent.

Automobilky se k problému staví různě. Ford a General Motors tvrdí, že upravily konstrukci vozu tak, aby bylo možné baterie snáze opravit. Naproti tomu nové baterie Tesly jsou podle názoru některých neopravitelné.

Baterie z poškozených elektrických aut se podle agentury Reuters hromadí na skládkách, což je v rozporu s konceptem udržitelnosti.

Podle ředitele výzkumného ústavu pojišťovny Allianz je uhlíková stopa výroby baterií do elektrických aut tak vysoká, že elektrické vozy musí najet tisíce kilometrů, aby ekologicky náročnou výrobu vykompenzovaly.

Pozn. autora: Je pouze otázkou času, kdy nařídí, aby ceny byly stejné, neboť se jedná o jasnou diskriminaci.

(3) Dotace, dotace, dotace
Prodeje elektrických aut spadly v Berlíně v lednu tohoto roku o 13 %, přestože prodej aut se spalovacím motorem vzrostl. Důvodem je ukončení dotací na koupi elektrického auta ve výši až 9 tisíc euro, které v minulosti poskytovala berlínská radnice.

Pozn. autora: Ani v Berlíně není dost uvědomělých soudruhů, když by to měli financovat ze svého. Ale ani socialismus nikdy nikdo nechtěl platit ze svého.

(4) Elektroauta si nekupují správní lidé
Podle agentury Bloomberg mají elektroauta, která se dostávají v USA na trh, velice malý ekologický dopad. Nově prodávané elektromobily představují často druhé nebo třetí auto v domácnosti. Dvě třetiny domácností s elektrickým autem v USA tak mají ještě auto s klasickým pohonem, se kterým jezdí častěji. To znamená, že lidé s elektrickými auty najezdí daleko méně kilometrů.

Pokud má elektroauto stát většinu času v garáži, je benzínové auto ekologičtější variantou z důvodů značné ekologické zátěže při výrobě elektroaut.

Agentura Bloomberg uzavírá, že má-li být elektrické auto ekologickým řešením, musí být využíváno i jinak než bohatými lidmi jako auto pro kratochvíle.

Pozn. autora: Tohle tak nějak říkali všichni v hospodě hned od začátku.

(5) Pravda je překvapivě jednoduchá
Klimatické cíle představované uhlíkovou neutralitou jsou natolik ambiciózní, že nahrazení klasických aut elektrickými nebude stačit, píše se v nedávno zveřejněné studii. Podle ní se bude planeta ohřívat více, než je zdrávo, i když budou všichni jezdit pouze elektrickými auty.

Wall Street Journal to okomentoval tak, že malé tajemství progresivistů je v tom, že auta prostě nebudou, životní úroveň bude výrazně nižší a lidé budou jezdit po okolí svého malého domečku na kole.

Pozn. autora: Psst! To bude překvapení.

Poskytl server Sýr zdarma