ANKETA: Nejabsurdnější bankovní poplatek
III. ročník ankety pro rok 2007 - 1. kolo hlasování
30. 11. 2007
Poprvé na mezinárodní úrovni. Počínaje 1. 12. 2007 se bude hlasovat v ČR a SR
O přízeň hlasujících se bude "ucházet" 20 absurdních bankovních poplatků
Portál www.bankovnipoplatky.com vyhlásil 3. ročník ankety "o nejabsurdnější bankovní poplatek". Tentokrát se anketa uskuteční nejen v České republice, ale i na Slovensku. V 1. ročníku návštěvníci webu zcela suverénně zvolili za vítěze poplatek za příchozí platbu. Ve 2. ročníku pak zvítězil poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Pro 3. ročník ankety jsme tyto vítězné poplatky nezařadili - ať mají šanci vyhrát i jiné absurdní a nesmyslné poplatky. Anketa by kromě zjištění postojů klientů bank měla do jisté míry vyvinout tlak na banky v souvislosti s výší bankovních poplatků. Po skončení 3. ročníku ankety se uskuteční supervolba, tedy volba toho nejabsurdnějšího bankovního poplatku ze tří vítězných poplatků.
Nominováno bylo 9 poplatků z ČR, které se nejlépe umístily loni, dále 4 absurdní poplatky ze Slovenska. Do 30. listopadu 2007 pak mohli návštěvníci webu rozšířit seznam poplatků o další nominace. Z těchto tipů jsme sestavili tabulku těch poplatků, které byly nominovány nejčastěji.
Harmonogram hlasování:
1. 12. 2007 - 31. 1. 2008 1. kolo hlasování
1. 2. - 28. 2. 2008 Finálové kolo hlasování (3 poplatky)
1. 3. 2008 Vyhlášení nejabsurdnějšího bankovního poplatku pro rok 2007
1. 3. - 15. 3. 2008 Supervolba - hlasování o super absurdním bankovním poplatku (ze tří vítězů této ankety - 2005, 2006, 2007)
Hlasy z ČR a Slovenska se budou zaznamenávat do jedné tabulky, která bude na konci vyhodnocena. Pro statistické a mediální účely budeme schopni prezentovat výsledky i odděleně. Vzhledem k objektivitě hlasování bude omezen počet PC v rámci jedné IP adresy na 20.
Hlasovat se bude o následujících 20 bankovních poplatcích
Nejčastěji nominované bankovní poplatky, jak je navrhli bankovní klienti:
(název bankovního poplatku nemusí přesně odpovídat terminologii ze sazebníků bank, ale měl by pro účely hlasování srozumitelně popsat dotyčný bankovní poplatek)
* Poplatek za vedení běžného účtu
* Poplatek za vedení kontokorentního úvěru
* Poplatek za vedení kreditního účtu
* Poplatek za vedení (správu) hypotečního účtu
* Poplatek za vedení platební karty (roční)
* Poplatek za účetní položku
* Poplatek za připsání úroku
* Poplatek za změnu údajů (změna bydliště, nový OP)
* Poplatek za neuskutečnění platby (nepřijatý příkaz např. v rámci sběrného boxu)
* Poplatek za příjem většího množství roztříděných mincí
* Poplatek za rozměnění peněz
* Poplatek za stornování či změnu trvalého příkazu
* Poplatek za zablokování karty
* Poplatek za poskytnutí úvěru
* Poplatek za neoprávněnou reklamaci
* Poplatek za nadměrný vklad
* Vyšší poplatek za vklad na účet třetí osobou
* Poplatek za službu internetbanking
* Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat nebo přes internetbanking
* Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou
Vybrané absurdní situace, které nám klienti poslali:
Příběhy z ČR
Platby za vedení účtu u zemřelého klienta
V peněžním ústavu mi bylo sděleno, že manželovi, který zemřel a má v bance veden účet, budou i nadále nabíhat platby za vedení účtu, i když na účtu již nebude žádný pohyb. Manžel a ani nikdo jiný zrušit účet nemůže, dokud nebude vyřízeno dědické řízení a dědic pak doplatí uvedené poplatky za vedení účtu - tedy položky debetu. No, to je opravdu ironie - hojit se na někom, kdo se nemůže bránit.
Poplatek za nadměrný hotovostní vklad
Při vkladu na podnikatelský účet v hotovosti nad 500.000 Kč si KB účtuje % poplatek. Na doporučení pracovnic u pokladní přepážky, chci-li vložit např. 1.000.000, vložím 500.000 bez poplatku u jednoho okénka a pak si vystojím frontu u jiného. Bez poplatku vložím druhých 500.000. Je to trochu jako v Kocourkově.
Poplatek z výběru z kreditní karty
Při čerpání z kreditní karty je 45 dnů bez úroku, ale za každých 1000 Kč strhne banka 10,- Kč. Při vložení zpět na účet jsem dala 460,- Kč víc nad limit, takže jsem byla naopak v plusu. O těchto 460,- Kč jsem přišla s odůvodněním, že jsem tím porušila smlouvu o čerpání z kreditní karty!? Takže kdybych třeba přeplatila o několik tisíc, tak bych o ně také zřejmě přišla. Nad tím zůstává rozum stát.
Poplatek za příjem platby z EU (SRN)
eBanka mi účtuje za přijetí zahraniční platby z Německa v ekvivalentu kolem 100.000,- Kč absurdní velepoplatek 1000 Kč! Ano, je to za PŘIJETÍ PLATBY, do 100.000 si účtují 1 % z přijímané částky (samozřejmě ještě NAVÍC vydělají přepočtem měny podle kurzu devizy nákup), těch 1000 Kč je administrativní poplatek bance. Zákazník si platí svoje bankovní výlohy v Německu sám. Nad 100.000,- Kč už jim je to jedno a paušál zůstává 1000 Kč. Měli by si účtovat jeden standardní poplatek jako u příjmu platby v Kč, kdy platím 7 Kč bez ohledu na výši částky.
Poplatek za rozměnění si vlastních peněz u pokladny KB
Chtěl jsem si rozměnit 11 kusů dvoutisícovek na 50-ti, 100, 200, 500 a 1000 korunové bankovky. Pokud bych chtěl dostat více než 50 kusů bankovek, tak je poplatek 1%, minimálně však 100,- Kč a bez omezení. Naštěstí jsem byl na tuto skutečnost upozorněn dopředu. Rozměňovat v bance se nevyplácí.
Příběhy ze Slovenska (přeloženo ze slovenštiny)
Poplatek za zrušení trvalého příkazu - jak banka rychle zavedla nový poplatek
Nemile mě zaskočil poplatek za ukončení trvalého příkazu 25 Sk v SLSP na mém sporožirovém účtu, kde mám zaplacený balíček exklusive. Trvalý příkaz byl zadaný tak, že platba měla proběhnout celkem 9x. Zadávala jsem ho přes internetbanking a ukončil se automaticky - lidský faktor tedy v bance nemusel vůbec zasahovat.
Před půl rokem, kdy jsem zjistila tento poplatek poprvé, jsem kontrolovala sazebník SLSP v rubrice tohoto balíčku, ale takový poplatek jsem tam nenašla. Takže jsem napsala reklamaci a SLSP mi vrátila peníze zpět. Před dvěma týdny jsem opět zjistila strhnutí tohoto poplatku (25 Sk) za ukončení dalšího trvalého příkazu. Z minulé zkušenosti jsem si byla jistá, že uspěji, takže jsem opět napsala reklamaci. Tentokrát s komentářem, že žádám odevzdat mnou popisovanou chybu programátorům k přepracování, protože se domnívám, že jde o opakované neoprávněné obohacování banky. Jaké ale bylo moje překvapení, když se mi za pár dní bankovní úřednice telefonicky ozvala s tím, že jí to sice mrzí, ale reklamace není oprávněná, protože mnou reklamovaná položka se již v sazebníku nachází. Banka tento poplatek velmi rychle zavedla.
Poplatek za rozměnění tisícikoruny
Nedávno jsem se omylem zastavil ve Slovenské spořitelně v Auparku v Bratislavě, abych si v pokladně rozměnil 1000 korunovou bankovku na drobnější peníze (konkrétně 1 x 500 Sk, 2 x 200 Sk a 1 x 100 Sk). Zůstal jsem ale jako opařený, když mi za toto rozměnění naúčtovali poplatek 20 Sk. Zdůvodnění znělo následovně:
Výměna bankovek a mincí různých nominálních hodnot, které klient předložil bance nebo které banka odevzdala klientovi, je zpoplatněné a to 0,40 Sk za kus, minimálně pak 20 Sk.
Poplatek za vystavení potvrzení
Poplatek, který banka naúčtovala naší společnosti za vystavení potvrzení, že společnost je klientem banky a má v bance založený účet - 1 000 Sk + DPH.
Hlasovat můžete zde
provozovatel www.bankovnipoplatky.com