Pondělí 7. října 2024, svátek má Justýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ARCHITEKTURA: Japonský ateliér Bow-Wow vystavuje v Praze

diskuse (0)
Japonsko je už od šedesátých let významným centrem světové architektury. Tehdy tu vznikly stavby ve stylu tzv. metabolismu, ale důležité slovo měli i klasikové, jakoTread Machiya byl Kenzo Tange, známý především jako autor nestárnoucích stadionů pro olympiádu v roce 1964 nebo pavilonů pro světovou výstavu v Ósace o šest let později. Na jeho odkaz navazuje třeba Tadao Ando nebo Fumihiko Maki, nový vítr zase přinášejí Toyo Ito nebo atelier SANAA. Mimochodem, všichni jmenovaní s výjimkou Ita získali nejprestižnější vyznamenání pro projektanty – Pritzkerovu cenu (a odhaduji, že i Ito se stane brzy jejím držitelem). Japonci dnes už nepůsobí jen ve své vlasti, ale mnozí se prosadili v dalších zemích, zejména v USA – Maki například staví na Grand Zero v New Yorku, SANAA nedávno dokončila oceňovanou budovu New Museum na manhattanské Bowery.

Mezi současné star nejen na japonské scéně patří také Yoshimoru Tsukamoto a Momoyo Kaijima, kteří v roce 1992 založili společné studio, jež pojmenovali Bow-Wow. Oba samozřejmě staví v řadě zemí a pedagogicky působí v Japonsku, USA a Švýcarsku. Zabývají se jak projekty budov, tak návrhy uměleckých děl ve veřejném prostoru nebo urbanismem. Jejich domy nejsou nijak rozsáhlé, často jde o malé objekty, určené pro jedinečnou urbánní strukturu japonských měst, zejména Tokia. Tam jsou totiž celé čtvrti drobné zástavby, která byla dříve kobercově bourána, ale nyní je často již respektována. Život v těchto lokalitách je svérázný a romantický – jsou tu malé uličky, každý dům má jiný tvar, najdete tu všechny možné i zdánlivě nemožné tvary a materiály. To samozřejmě přitahuje mladé a tak tu dnes vedle provizorních staveb, skladišť a starých dřevěných domků rostou jako houby po dešti módní studia, salony, galerie, kavárny a restaurace. Mísí se tu exkluzivita s obyčejností, bizarnost a extravagance s banalitou. Prosadit se v tomto zmatku není snadné. Někdo se snaží překřičet ostatní a navrhne tvarově nebo alespoň barevně výraznou stavbu, jiný hledá naopak vnitřní vazby na okolní zástavbu. Procházíte-li tím labyrintem – třeba v okolí bulváru Omotesando, je to docela zajímavý zážitek. A právě do tohoto světa rádi zasazují své domy Bow-Wow.

Nyní máme jedinečnou možnost setkat se s jejich architekturou na výstavě v Galerii Jaroslava Fragnera v Praze na Betlémském náměstí. Na stěnách visí plány a fotografie, hlavními exponáty jsou ale precizní velké modely (měřítko 1:20!) jejich staveb soustředěné v centrální části výstavního sálu. Každý z domů je doslova ušit na míru vlastníkovi. Přeje-li si například, aby měl v patře prostor pro oblíbený čajový obřad, architekti mu vyjdou vstříc stejně jako zákazníkovi, jenž sní o vytvoření velké knihovny v rámci své vily, kterou jednou hodlá zpřístupnit veřejnosti. U dalších návrhů nejde o městská obydlí, ale o stavby v přírodě. Tady zase platí poněkud jiná pravidla. Každé jednotlivé zadání pak doprovází představené objekty, jsou to vlastně takové minipříběhy: tak se třeba dozvíme, že Pony Garden je „dům pro ženu, která sní o tom, že budou s manželem v důchodu žít s poníkem. Proto je tu zahrada pro poníka, kterého chce mít žena celý den na očích“. To odpovídá i krédu studia: „Zájem atelieru Bow-Wow se soustřeďuje na makro/mikroklimata v našem životním prostředí. Naše expozice znázorňuje tuto behaviorologickou krajinu prostřednictvím modelů našich projektů pro Tokio, Karuizawu, Kalifornii a Amsterodam“, říkají autoři. Výsledná architekturaHouse Crane postrádá jednotu – domy se od sebe výrazově značně liší, jak tvarem, tak použitými materiály. Vycházejí tedy důsledně ze zadání a z prostředí, v němž vznikají. Jde ale o skromná díla a myslím, že dost souzní s tvorbou jejich českých vrstevníků, jako jsou třeba Ivan Kroupa, Zdeněk Fránek nebo Marek Chalupa.

Na výstavě nechybějí ani doprovodné filmy. Jeden z nich připomíná, že Bow-Wow spolu s kolegy ze SANAA vytvořili pro loňské bienále architektury v Benátkách expozici Tokyo Metabolizing, na níž připomněli odkaz unikátního stylu, který se kdysi zrodil v jejich vlasti. Je to dost důležité – vlastně jsou to taková japonská „šumná města“, protože nesentimentální Japonci nyní řadu významných objektů bourají, a to navzdory protestům světové veřejnosti (např. slavný Nakagin Capsule Tower na Ginze v Tokiu jednoho z hlavních představitelů metabolismu Kisho Kurokawy z počátku 70. let). V rámci expozice je možné navštívit přímo v prostorách galerie dvě přednášky česko-japonského architekta Osamu Okamury: 9. března to bude Poválečná japonská architektura – fénix zrozený z popela a 23. března pak Současná japonská architektonická scéna – kuchařská kniha receptů na hubnutí. Další akcí bude filmový večer v kině Světozor ve Vodičkově ulici. 30. března tam uvidíte pásmo filmů na téma současná japonská architektura a konečně 4. dubna v 19 hodin v tomto kině vystoupí spolumajitelka Bow-Wow architektka Momoyo Kaijima s přednáškou Atelier Bow-Wow/Behaviorogy.

Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera, konaná pod záštitou Velvyslanectví Japonska v České republice, potrvá do 4. dubna.

LN, 5. 3. 2011

A ještě upozornění – v našem zájezdu po architektuře Moravy a Slezska v prodlouženém víkendu v polovině června je ještě pár posledních volných míst. O trase píšu zde, spojení na cestovní kancelář JL Tour najdete tamtéž.

Ikushima Library

zlukes@mistral.cz
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Tomáš Vodvářka
7. 10. 2024

Některá datanebude třeba nějak blíže upřesňovat. Namátkou 11. září a jistě i datum 7.října.

Jan Bartoň
7. 10. 2024

Do poslanecké sněmovny se vrátila „lepší opozice“. Bude údajně „tvrdá, ale konstruktivní“.

Konzervativní noviny
7. 10. 2024

Většinu imigrace do Nizozemska tvoří imigranti, kterí si ze státu berou více, než do něj vkládají.

Drieu Godefridi
7. 10. 2024

Mélenchonova falanga a s ní i ostatní nepřátelé Západu už vidí na obzoru svůj konečný cíl –...

Aston Ondřej Neff
4. 10. 2024

Zjištění Eurostatu, že česká vláda švindlovala s údaji o deficitu, je za současné situace jen...

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Václav Vlk st.
5. 10. 2024

Ještě poměrně nedávno se zdálo, tak jako už několikrát v dějinách, že stát Izrael je ohrožen na své...

@ StařecNaChmelu
5. 10. 2024

Chtěl bych se omluvit, že jsem vás předem neinformoval o tom, že vám to už nehodím.

Konzervativní noviny
4. 10. 2024

Masové přistěhovalectví – jak nyní ukazuje rostoucí počet důkazů v celé Evropě – není pro západní...

min Miloslav Novák
6. 10. 2024

Když přišel mezi novináře, pozdravil česky: „Dobrý večer.“ A pak musel sparťanský záložník Qazim...

jap Jan Palička
6. 10. 2024

Po velkém derby slavili dobrou půlhodinku na hřišti. A slavit ještě budou, protože vedou fotbalovou...

Lidovky.cz, ČTK
6. 10. 2024

Fotbalisté Bayernu Mnichov remizovali v utkání o první místo v bundeslize ve Frankfurtu 3:3,...

Lidovky.cz, ČTK
6. 10. 2024

Počet obětí hurikánu Helene ve Spojených státech stoupl na 227, další dvě úmrtí v neděli ohlásily...

drev Martin Dřevínek, ČTK
6. 10. 2024

Deváté kolo hokejové extraligy sice nabídlo v řádném termínu pouze čtyři duely, napínavější...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz