19.3.2024 | Svátek má Josef


SVĚT: Skutečný nepřítel islámu

5.12.2020

Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan není oprávněn hovořit jménem muslimů, zejména pokud jde o současný spor ohledně postoje Francie k islámu a muslimským teroristickým útokům. Takto reaguje mnoho muslimů na Erdoğanův pokus postavit se do role velkého obránce islámu v konfliktu, který nedávno znovu propukl mezi muslimy a Francouzskou republikou.

Podle několika muslimských politických analytiků a spisovatelů se Erdoğan snaží využít kampaň proti Francii v muslimském světě pro svůj vlastní politický zisk. Vzkaz, který muslimové posílají do Francie a zbytku světa, je, že Erdoğan je pokrytec a oportunista, který jedná v osobním zájmu, nikoliv v zájmu muslimů a islámu.

Na konci října 2020 odsoudila Francie Erdoğana za jeho komentář o duševním zdraví francouzského prezidenta Emmanuela Macrona v souvislosti s jeho postojem k muslimům. Erdoğan naznačil, že francouzský prezident potřebuje kvůli svému přístupu k muslimům ve Francii „psychiatrické léčení“. Erdoğan v projevu na zasedání Strany spravedlnosti a rozvoje řekl: „Co jiného lze doporučit hlavě státu, která neuznává náboženskou svobodu a chová se tímto způsobem k milionům lidí odlišného vyznání žijících v jeho vlastní zemi?“ Poté všechny muslimy vyzval k bojkotu francouzského zboží.

Erdoğan tím reagoval na Macronův slib, že rázně zakročí proti radikálnímu islamismu ve Francii. Macron svůj slib pronesl poté, co 16. října 2020 muslimský terorista brutálně uřezal hlavu učiteli dějepisu Samuelovi Patymu. Paty při vyučování v rámci diskuse o svobodě projevu svým studentům ukázal karikatury islámského proroka Mohameda v satirickém časopisu Charlie Hebdo. Macron bránil právo karikovat proroka Mohameda ještě předtím, než byl Samuel Paty zavražděn. V září 2020 označil islám za náboženství „v krizi“ a oznámil, že předloží návrh zákona, který ve Francii posílí odluku církve od státu.

Někteří muslimové považují Erdoğanovy útoky na Francii za pokus odvrátit pozornost od rostoucí kritiky Turecka v arabském světě za jeho zasahování do vnitřních záležitostí řady arabských zemí. Aktivisté v Saúdské Arábii vyzvali na protest proti Erdoğanovým opakovaným útokům na arabské vůdce a jejich země k bojkotu tureckých výrobků.

Jiní muslimové vidí Erdoğanovu snahu stavět se do role obránce islámu v kontextu jeho snahy se etablovat jako novodobý sultán Osmanské říše a vůdce muslimského světa.

„Ve snaze odvrátit pozornost od arabského bojkotu tureckých výrobků se Erdoğan pokusil využít kampaň proti Francii ve svůj prospěch,“ řekli arabští experti deníku Al-Ain.

„Erdoğanova prohlášení a jeho obrana islámu se ve své podstatě netýkají náboženství, ale jde spíše o snahu získat na svou stranu naštvanou arabskou veřejnost a také o záchranu ekonomiky své země, která se po úspěchu arabského bojkotu tureckých výrobků těžce propadla.“

Vzhledem k tomu, že manažeři arabských firem a mnozí další vlivní lidé doporučovali na protest proti „nepřátelské politice Erdoğanova režimu“ bojkot tureckých výrobků, citoval deník egyptského politického analytika Tareka Fahmiho, který řekl:

„Erdoğanův projev o přihlášení se k obraně islámu se stal nepřijatelným hned poté, co si všichni uvědomili, že tato záležitost je čistě politická a nemá nic společného s náboženstvím. Erdoğan svým projevem apeluje na arabské a islámské veřejné mínění a snaží se pasovat do role velkého arabského a islámského vůdce. Erdoğan se chce svézt na současné vlně a svůj boj proti Evropě a Francii se snaží politicky využít.“

Libanonský novinář Joseph Abu Fadel se Erdoğanově výzvě k ochraně muslimů ve Francii vysmál:

„Erdoğan vyzývá k obraně muslimů ve Francii! Ptáme se osmanského blouznivce Erdoğana na muslimy, které jeho Muslimské bratrstvo a jeho džihádisté zmasakrovali v Sýrii, Iráku, Libyi a v samotném Turecku.“

Egyptský politický analytik Walid Abbas zpochybnil Erdoğanovy motivy k obraně islámu a útokům na Francii. „Nezdá se, že by motivem tureckého prezidenta zahájit kampaň proti Francii a jejímu prezidentovi Emmanuelu Macronovi byla obrana islámu a muslimů,“ poznamenal Abbas.

„Jednoduchý příklad se objevil asi před čtyřmi lety, kdy Erdoğan přestal bránit ujgurské muslimy v Číně a dokonce nechal zatknout jednoho z vůdců ujgurského protestního hnutí, který uprchl do Turecka. A pak v roce 2019 deportoval z Turecka zpět do Číny stovky ujgurských uprchlíků.“

Walid Abbas upozornil na to, že Erdoğan je motivován obavami z poklesu své popularity v Turecku:

„Turecký prezident v důsledku svých vnitropolitických problémů a jejich dopadu na jeho popularitu změnil svou politickou strategii a ve snaze posílit svůj regionální vliv vyvolal spory na mezinárodní scéně. Paříž se vždy proti jeho snahám stavěla a bránila jim.“

Walid Abbas také dodal, že hlavním Erdoğanovým cílem je „rozpoutat vnitřní národní a náboženský konflikt, který mu umožní přinutit turecký lid, aby se sjednotil za svým vůdcem, který se světem tvrdě bojuje ve jménu obrany islámu.“

Tuniský spisovatel Al-Habib al-Aswad reagoval na krizi mezi Francií a Tureckem takto: „Politický islám se snaží všemi dostupnými prostředky zatáhnout islám do svých válek a konfliktů, z nichž posledním příkladem je válka s Francií.“ Al-Aswad dodal, že Erdoğan se jednoduše pokouší demonstrovat svou moc a vliv v islámských a arabských zemích.

„Uříznutí hlavy francouzskému učiteli dějepisu svědčí o tom, že se politický islám stal skutečnou hrozbou pro světový mír díky své expanzivní tendenci, kterou v současné době ztělesňuje Erdoğanův projekt, který se zaměřuje nejen na společnosti muslimských zemí, ale také na jiné společnosti, v nichž se formují významné islámské komunity... Když turecký prezident podněcuje nenávist proti Francii a prezidentu Macronovi, tak jeho primárním zájmem není náboženství a prorok Mohamed, ale spíše jeho geopolitický boj s Francií ve východním Středomoří, Libyi a obecně v severní Africe a v oblasti Sahelu. Erdoğan je přesvědčen, že Macron je spojencem zemí, které Ankara považuje za své nepřátele.“

Egyptská mediální hvězda Mustafa Bakri řekl, že Erdoğan využívá ve svůj prospěch různé krize a jeho obrana islámu nemůže být upřímná a dodal, že Erdoğan „není čestný člověk.“

„Využil situaci ve Francii ve svůj prospěch a prohlásil, že brání islám. Chce se prezentovat jako obránce islámu. Za který islám mluví? Erdoğan spáchal zločiny v Libyi, Sýrii a ve všech arabských zemích. Islám uráží on.“

Emirátský spisovatel Mohammed Khalfan al-Sawafi řekl, že souhlasí s mnoha Araby a muslimy, kteří považují Erdoğana za oportunistu zneužívajícího islám ke svým vlastním politickým cílům:

„Někteří populističtí politici přemýšlejí pouze o dosažení svých osobních vítězství pomocí silné a extremistické rétoriky... To, s čím přišel Erdoğan, nelze považovat za snahu hájit zájmy muslimů a proroka Mohameda. Přitom Erdoğan ví lépe než ostatní, jaké to může mít důsledky pro muslimské komunity žijící v západních zemích.“

Al-Sawafi se zjevně obává, že muslimové ve Francii i ostatních evropských zemích mohou kvůli Erdoğanovým poznámkám čelit různým omezením, například zákazu politických aktivit a omezení provozu islámských charitativních organizací.

Syrský novinář Baha al-Awwam uvedl, že Erdoğan se zřejmě snaží vést „renesanci“ a „revoluci“ v islámu v rámci své snahy ovládnout Araby a muslimy. „Arabský region nepotřebuje islámskou „renesanci“ a „revoluci“,“ argumentuje al-Awwam. Erdoğan podle něj v současné době usiluje o kontrolu nad Libyí, Katarem, Sýrií a Irákem.

„Sultán [Erdoğan] přitahuje příznivce tím, že podporuje národy utlačované jejich vládci... Z Erdoğanovy podpory ovšem těží nejvíce extremisté a obchodníci se smrtí. Nemluvě o tom, že ‚sultán‘ pronásleduje samotné Turky kdykoliv k tomu má příležitost – jak dokazuje uvěznění desítek tisíc jeho oponentů. Hra, kterou Erdoğan hraje, se jmenuje oportunismus. Erdoğan chce vyvolat světovou válku na pozadí krize vyvolané brutální vraždou francouzského učitele. Válka představuje pro Erdoğana jedinou možnost, jak utéci před nahromaděnými důsledky svých četných nezdarů. Naneštěstí pro něj k tomu ovšem nedojde a Erdoğanovo úsilí nebude úspěšné.“

Reakce mnoha Arabů a muslimů odhalují, že považují Erdoğana za vážnější hrozbu pro islám než Macrona a ostatní lídry na Západě. Názory Erdoğanových kritiků se však do mainstreamových médií dostanou jen zřídka.

Je ironií, že Erdoğan, který v současné době vyzývá k bojkotu francouzských produktů, je sám bojkotován rostoucím počtem Arabů a muslimů. Erdoğan, který naříká nad „urážkami“ islámu na Západě, je muslimy sám obviňován ze zabíjení muslimů a okupace jejich území.

Autor, sponzorovaný nadací Shillman Journalism, je spolupracovníkem Gatestone Institute a pracuje jako novinář v Jeruzalémě. Za svou práci obdržel několik ocenění.

Překlad původního textu: The Real Enemy of Islam
Překlad: Libor Popovský, Helena Kolínská

Převzato z webu Gatestone Institute

Khaled Abu Toameh