IZRAEL: Mesiánští Židé smějí získat izraelské občanství
Právníci Juval Grajevsky a Calev Myers zastupovali dvanáct mesiánských Židů ve vzorovém procesu proti izraelskému Ministerstvu vnitra. Všem byla zamítnuta žádost o izraelské občanství, protože věří v Ježíše Nazaretského jako Mesiáše Izraele, zaslíbeného ve Starém zákoně. Většina z nich dostala od izraelského Ministerstva vnitra dopis, že nedostanou občanství proto, že vyvíjejí misionářskou činnost. Jedné žadatelce bylo na ministerstvu sděleno, že její misijní činnost je namířena „proti zájmům Státu Izrael a židovského národa“. Dotyční tato obvinění odmítli jako nepravdivá a poukazovali dále na to, že misijní činnost není právním důvodem k tomu, aby bylo Židovi zabráněno v přistěhování do Izraele.
Do židovského Státu Izrael se smí přistěhovat ten, kdo je Žid. Zakladatelé státu chtěli původně poskytnout útočiště každému, kdo byl nacisty pronásledován jako Žid, a vycházeli proto de facto z nacistických norimberských rasových zákonů. Proto přiznává izraelský zákon o návratu právo na občanství také lidem, kteří podle židovské tradice vlastně Židy nejsou. Podle původního záměru smí získat izraelské občanství každý, kdo může prokázat alespoň jednoho židovského prarodiče.
Naproti tomu podle rabínských zákonů je Židem jen ten, kdo má židovskou matku nebo konvertoval k judaismu podle ortodoxního ritu. Později byla do zákona přidána klauzule, podle které se smí do Izraele přistěhovat pouze ten, kdo nezměnil své náboženství, což působilo v uplynulých letech zmatek zejména s ohledem na Židy, kteří věří v Ježíše. Izraelské Ministerstvo vnitra, které bylo po léta v ortodoxních rukou, zastávalo názor, že podle uvedeného dodatku je možné těmto mesiánským Židům izraelské občanství odmítnout.
Židé věřící v Ježíše jsou svými ortodoxními spoluobčany považováni za zrádce, kteří se ke svému národu obrátili zády. Mesiánští Židé sami se však chápou tak, že se zcela vědomě hlásí ke své židovské národnosti, a přesto věří v Ježíše jako Mesiáše Izraele. Proto se také nazývají „mesiánští Židé“, nikoli třeba „židokřesťané“. Mnozí se přitom zcela vědomě distancují od tradičních křesťanských církví, nechávají své děti obřezat a místo tradičních křesťanských slaví židovské svátky. Grajevsky a Myers hodnotí výsledek svého sporu s Ministerstvem vnitra, který vedli před Nejvyšším soudem, jako rozhodující krok na cestě ke zrovnoprávnění společenství mesiánských Židů v rámci židovského světa.
Jako další úspěch na této cestě lze hodnotit také zveřejnění článku v pesachovém svátečním vydání hebrejského deníku Maariv. K jeho napsání vedl bombový útok proti rodině mesiánského pastora Davida Ortize, ke kterému došlo v březnu, přesně o purimu, v izraelské osadě Ariel ležící nedaleko palestinského města Nablus, v srdci biblického Samaří. Výbušnina maskovaná jako purimový dárek explodovala ve chvíli, kdy 15letý Amiel Ortiz chtěl balíček s nápisem „veselý svátek“ otevřít. Mladík byl těžce zraněn.
Tento velký deník uvedl útok do souvislosti s těžkostmi, které zažívají Židé věřící v Ježíše, především v Aradu a v Beer-ševě, ze strany ortodoxních Židů. Když se novinář z Maarivu při práci na textu tázal také „druhé strany“, tedy ortodoxních Židů, nejprve ho považovali za mesiánského Žida a sprostě mu nadávali – což v článku cituje doslova a v angličtině. Článek je zakončen modlitbou mesiánských Židů: „Náš nebeský Bože, pomoz nám milovat ty, kdo nás nenávidí. Pomoz Ami Ortizovi a uzdrav ho. Ochraňuj izraelské vojáky a nedopusť, aby během tohoto svátku pesach došlo k útokům. Ve jménu Ješua, amen.“
© Johannes Gerloff, Křesťanský mediální svaz KEP
přeložil Mojmir Kallus
www.israelnetz.com