Neděle 15. září 2024, svátek má Jolana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VESMÍR: O promilích, procentech a přežití vlastní smrti

Včerejší diskuse k článku o kosmické lodi Starship v sobě obsahovala následující výměnu názorů, která si zaslouží důkladný komentář.

Čtenář 1 píše: Raketoplány byly hodně spolehlivé. Ze 135 startů bouchly jenom 2x, na vesmírné plavidlo velice slušná bilance.

Čtenář 2 reaguje: Mě na tomhle čísle nejvíc baví, že - co jsem zaslechl - byly projektovány s pravděpodobností 2% fatálního neúspěchu jednotlivého letu. Takže jim to skvěle vyšlo.

Nuže, toto není úplně přesné.

Frekvence fatálních neúspěchů (Loss of Crew and Vehicle) kolem dvou procent je ve skutečnosti i na poměry vesmírného průmyslu drastická, zejména uvážíme-li, že v případě raketoplánu činila maximální posádka sedm lidí a že raketoplán neměl v podstatě žádné záchranné mechanismy pro případ, že by došlo k selhání integrity orbiteru. Ze začátku se počítalo aspoň s katapultovacími sedadly, ale jejich zabudování by omezilo maximální kapacitu na dva astronauty, a tak vzhledem k předpokládané bezpečnosti raketoplánu byly vynechány. (Viz dále.)

Pro srovnání: v případě klasického Sojuzu došlo k využití záchranné raketky při startu hned dvakrát – jednou v roce 1983 ještě na rampě, kdy nosič začal hořet, a podruhé roku 2018 už po vzletu. V obou případech šlo o těsnou záchranu, posádka by jinak v těchto situacích téměř s jistotou zahynula. Sojuz ovšem nemá takovou kapacitu jako raketoplán, takže zachráněné životy byly celkem „jen“ čtyři.

Současný standard pro to, aby NASA uznala nějaké plavidlo jako letuschopné s lidmi (Human Rated), není dvě procenta fatálních selhání (tedy 1:50), ale 1:270 na celou misi, včetně pobytu na oběžné dráze, tedy podstatně lepší, než jak se nakonec ukázaly být bezpečné raketoplány. To je to, co se vyžaduje po lodích nové generace, aspoň papírově; zhodnotit skutečná rizika nemusí být vždy tak přímočaré, i když po dvou zřícených raketoplánech panuje podstatně větší opatrnost.

Za zmínku stojí hlavně to, že NASA původně považovala raketoplány za ještě daleko bezpečnější. Když došlo po havárii Challengeru roku 1986 k ustanovení vyšetřovací komise, jejím členem byl jaderný fyzik Richard Feynman. Ten se v průběhu vyšetřování postaral o několik zábavných i mrazivých momentů – jak ostatně jeho nezkrotné a přitom zvídavé povaze odpovídalo.

Jednou z věcí, kterou se Feynmanovi podařilo „vyždímat“ z tehdejšího managementu NASA, byl jejich pracovní odhad bezpečnosti raketoplánu v hodnotě cca 1:100000, který vypadal velmi dobře, ale byl naprosto nerealistický. „Chcete tvrdit, že kdybyste následujících 274 let každý den vypouštěli jeden raketoplán, měli byste za tu dobu jenom jednu nehodu?!“ ptal se Feynman.

Ukázalo se, že inženýři z NASA, na rozdíl od vrchního vedení instituce, byli daleko pesimističtější a pravděpodobnost fatálního selhání supersložitého stroje odhadovali zhruba na 1:100, tedy o tři řády horší, přičemž rozptyl jejich odhadů byl mezi 1:50 a 1:200. Reálné číslo z provozu, 1:68, těmto jejich odhadům odpovídá. Bohužel se také ukázalo, že management NASA vůbec inženýry nebral na vědomí, nekomunikoval s nimi, a ke svému absurdně optimistickému číslu 1:100000 došel velmi pochybnými papírovými výpočty.

Raketoplán byl elegantní stroj, dokonce krásný, ale z hlediska své skutečné bezpečnosti neodpovídal minimálnímu požadovanému standardu ani v 80. letech, natož dnes. Bohužel se jeho bezpečnost nedala principiálně zlepšit, například kvůli extrémně složitému tepelnému štítu, kde každá ze 31 000 destiček měla svůj vlastní specifický tvar a bylo nutno je kontrolovat ručně po jedné. Selhání jedné z nich přitom mohlo snadno vést ke katastrofě a ztrátě posádky.

Případnou třetí havárii orbiteru se ztrátami na životech by už NASA rozhodně „neustála“ a její rozhodnutí přesunout zbylé stroje do muzea bylo logické. To, v čem se můžeme cítit zklamaní, je dlouhý interval, jež uplynul od chvíle posledního vzletu Atlantisu roku 2011 a první misínového Dragona v roce 2020. Devět let je hodně a byly časy, kdy se šéf ruské kosmické agentury Dmitrij Rogozin posmíval Američanům, že mají pro příště dopravovat svoje lidi do kosmu pomocí trampolíny.

Nicméně nová trampolína zatím funguje, tak jí přejme větší spolehlivost než raketoplánu. Jeden důležitý předpoklad k tomu má – podstatně méně součástek a větší přímočarost designu. Neexistující součástky vás obvykle z oblohy nesmetou.

****************************************
ZAPOMENUTÉ PŘÍBĚHY 3
Už potřetí  s Marianem Kechlibarem zkoumáme zákoutí historie, která unikají pozornosti. Neskrývají se v nich velké dějinné události, spíš tam nalezneme zůstatky lidských příběhů. Jsou to stopy lidí, kteří prošli světem v dobách dávných anebo docela blízkých. Jeden příběh za druhým je fascinujícím dílkem skládačky v obraze světa, ve kterém žijeme v blahoslavené nevědomosti.


Knihu si můžete objednat na této adrese.
zapomenuté příběhy 3

Převzato z Kechlibar.net se souhlasem autora

Marian Kechlibar

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Tomáš Vodvářka
14. 9. 2024

Aspoň si to myslí ten, kdo prodává tento slogan s portrétem Vladimíra Uljanova. Vedle něj je tam i...

Jan Bartoň
14. 9. 2024

Ona tak zvaná světová média jsou ale zejména média dlouhodobě fandící demokratům v USA.

Lubomír Stejskal
14. 9. 2024

Dva hrůzné příběhy, dva panovníci téže dynastie, otec a syn, a zcela odlišný přístup.

Jan Ziegler
14. 9. 2024

Vlak svobody projel na svobodu z komunistického otroctví.

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Aston Ondřej Neff
13. 9. 2024

Potopeň je cosi mezi povodní a potopou a meteorologové nás ujišťují, že něco takového nás o víkendu...

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Václav Vlk st.
13. 9. 2024

Vše nasvědčuje tomu, že se Západ snaží znovu vyjednat jakousi novou mnichovskou dohodu na úkor...

Tomáš Guttmann
12. 9. 2024

Televizní debata ovlivní volby méně než účast neoprávněných voličů.

Josef Kopecký
15. 9. 2024

Ministr vnitra Vít Rakušan vyzval po jednání Ústřední povodňové komise všechny lidi v povodněmi...

Lidovky.cz, ČTK
15. 9. 2024

Extrémní počasí se zhoršuje v neděli i ve střední Evropě. V polském Dolnoslezském vojvodství se...

15. 9. 2024

Kritická začíná být situace na východě Pardubického kraje v podhůří Králického Sněžníku, kde za...

Lidovky.cz, ČTK
15. 9. 2024

Pět bývalých britských ministrů obrany a expremiér Boris Johnson vyzvali současného šéfa britského...

dyn Josef Dyntr
15. 9. 2024

Hasiči v neděli do dopoledních hodin zasahovali v Česku u více než tří tisíc událostí. Na většině...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz