27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

HMOTA: Pátá síla

23.8.2023

Zprávu zaznamenali jen pozornější čtenáři vědeckých sekcí v médiích: v americkém výzkumném středisku Fermilab probíhá experiment nazvaný Mion g-2. Dosavadní výsledky naznačují, že ke čtyřem základním silám ovládajícím vše co je kolem nás přibude možná pátá. Ty čtyři jsou gravitace, elektromagnetismus, a síly silná a slabá. Gravitace, to je něco co známe nejlíp. Elektromagnetickou si dovedeme představit. Dvě zbývající síly se týkají nitra atomů. K čemu pátá? Odpověď je jednoduchá. Možná se týká největší záhady dneška, jak se podělo pětadevadesát procent toho, co ve vesmíru je. Ano, vědci zjistili – miluji tuto větu, že vše co jsme dosud poznali, všechny planety a hvězdy a galaxie a supergalaxie tvoří dohromady jen pět procent všeho, z čeho se skládá vesmír. Protože nemáme rádi nepoznané, dali jsme tomu o čem netušíme co je aspoň jméno – je to temná hmota a temná energie. Obě se na zmizelém vesmíru podílejí svým dílem.

Těžko odhadovat, jak experiment Mion g-2 dopadne. Skeptik poznamená, že je to možná jenom humbuk, aby se nalákali investoři. Ale možná bude objev páté síly nejvýznamnější událost od té doby, kdy Albert Einstein poprvé napsal vzorec E=Mc2. Stalo se to koncem roku 1905 a taky se o tom nepsalo na titulních stranách novin. Psalo se až o čtyřicet let později o výbuchu atomové bomby. Vzejde z páté síly také nějaká bomba?

Těžko si představit více předčasně položenou otázku. Když nechám opět promluvit skeptika, pak ano, ze všeho co člověk vymyslí a vynalezne časem povstane něco jako je bomba. Přál bych si, aby to pátou sílu minulo. A hlavně si přeji, aby se experiment Mion g-2 povedl. Říká se tomu základní výzkum. Praktické důsledky a aplikace jsou v nedohlednu. Nicméně byl by to principiálně nový a průlomový objev. Vždyť prakticky všechny ty technické převraty dvacátého a kousku jednadvacátého století stojí na základech položených koncem devatenáctého a začátkem dvacátého století. Petr Koubský přirovnává vědecké poznání k počítačové hře. Tehdy na přelomu století se otevřel průchod do nové úrovně, do nového levelu, jak říkají hráči. Je na čase najít nový průchod a dostat se o level výš, najít průchod, najít dosud skrytá dvířka. Průlomové objevy nepřinesly ovoce hned, ale zase to nebyl běh na celé generace: ten přechod od vzorečku na papíře k bombě, ale také k jaderné energetice, byl mnohem kratší než je průměrný život lidského jedince. Třeba se opravdu rodí nový svět a moc bych si přál, aby u dvířek do vyššího levelu nebyla bomba. Spíš si přeji tu elektrárnu.

Psáno pro ČRo Plus