3.7.2024 | Svátek má Radomír


SPOLEČNOST: Obchodníci s procenty

24.4.2006

Mladá fronta Dnes (21. 4. 2006) má na druhé straně tento titulek: Preference lidovců létají jako na houpačce. Větší pitomost jsem už dlouho nečetl. Proč? Protože skutečné preference KDU-ČSL jsou víceméně stále stejné. To jen drzost a prodejnost některých agentur pro výzkum veřejného mínění nezná v předvolebním období mezí.

O preferencích KDU-ČSL píše naprosto přesně v Reflexu (15/2006) Bohumil Pečinka:

Kolem volebního výsledku křesťanských demokratů se v poslední době vede zvláštní diskuse. Vyvolaly ji některé průzkumy veřejného mínění, v nichž tato strana balancuje na hranici volitelnosti do Poslanecké sněmovny. To je absurdní představa. Když si vezmeme absolutní počty voličů, kteří pro tuto stranu hlasovali od roku 1992, vidíme, že jejich počet se sice mírně, ale přesto stabilně zvyšoval. Takový trend nelze zaznamenat u žádné z ostatních politických stran. Když se současně podíváme na prudce klesající volební účast, vychází nám, že KDU-ČSL se dostává na stále vyšší procento voličské přízně. I kdyby počet jejích voličů v letošním roce stagnoval na počtech z roku 1998 (537 tisíc – devět procent), pohodlně by se přehoupli přes deset procent, o nichž předseda Miroslav Kalousek hovořil jako o plánovaném cíli. Lidovcům tak volební úspěch mohou vzít pouze agentury na výzkum veřejného mínění, pokud navodí dojem, že jde o stranu v úpadku, jejíž účast v příští Poslanecké sněmovně není vůbec jistá, a hlas pro ni je tudíž hlasem vyhozeným z okna.

O tom, že se křesťanští demokraté dostanou do Sněmovny, netřeba ani na vteřinu pochybovat. Daleko zajímavější jsou ovšem odpovědi na jiné otázky. Kdo má zájem na takhle cinknutých průzkumech? Kdo kolem nich rozehrává své zpravodajské a informační hry? Doslova se nabízí také klasická otázka ze starořímského práva: Qui prodest? Kdo z toho má prospěch?

Odpovědět si může každý sám. Nebylo by se co divit, kdyby stopy vedly ke stejným dveřím, za kterými se ukrývá ten, kdo také platí podpásovou protilidoveckou kampaň nechutných Balbínovců.

A propos – volby budou až za půl druhého měsíce. Ale již s předstihem lze nominovat nejvážnějšího adepta na titul nejprodejnější děvka letošní volební kampaně. Jiřímu Hrdinovi, geniálnímu guvernérovi Balbínovy poetické strany, tenhle nevábný primát někdo vyfoukne už jen stěží.

21. 4. 2006, www.petrstepanek.cz