2.10.2022 | Svátek má Olívie, Oliver


ROZVOZY: Objednáte si? Co to bude?

8.8.2022

Od doby covidu a lockdownů si lidé zvykli nechat si dovézt domů cokoliv. Jídlo, pití včetně něčeho „ostřejšího“, elektroniku, nákupy, dorty, krásné vázané kytice i svěží pokojovky, zmrzlinu, léky, erotické pomůcky, prostě ledacos. Co si jen vymyslíte a e-shop to nabízí. Někdy nebyla jiná možnost, jindy to byla příležitost. Jak třeba pohlížet na to, že přijdu do restaurace s termotaškou nachystanou pro jídlo, místo toho dostanu dvě PETky piva a vezu je zákazníkovi. Nebo vezu za expres příplatek 279,- Kč cosi, co má hodnotu 45,- Korun. Neřeším. Absolutně! Protože každý má své potřeby. A v tuto chvíli je to pro něho důležité. Jsem ale rád, že ta doba uzávěr je za námi. Tedy ta doba, kdy si lidé museli obstarávat věci přes rozvozové služby, protože nebylo zbytí. Snad je ta doba námi...

A teď je tu někdo, kdo to přiveze. Kurýři a řidiči firem, které jsou k tomu zřízené, a které to mají jako předmět podnikání, ale i ty, které tuto aktivitu nabízejí jako doplněk k jiným službám. Prostě snaha o pokrytí poptávky. A že jí tehdy bylo! Teď je jí možná méně, ale stále je silná.

A ruku na srdce. Kdo z vás si objednal/objednává zboží, jakékoliv, z internetové nabídky? K dovozu až ke dveřím. Vy? Vy také? Spousta. Jsme rádi! Expres do hodiny? Máte to mít! Ale opět zdůrazňuji - je tu někdo, kdo vám to přiveze. A ten někdo se potýká s problémy. (Připomínám, že jsem řidič taxi. V době covidu nás dovoz zboží držel při životě, ale opravdu, opravdu se na tom nedalo zbohatnout. Šlo o přežití. Jako spousta firem, restaurací, z nichž ovšem některé, bohužel, nepřežily.) A to je jádro toho kudrnatého pejska, kvůli kterému o tom píšu. Že to není samozřejmost.

Nejlepší bude příklad mého kamaráda: „Vezu jídlo do Petrohradské ve Vršovicích. Než ho předám, kolik to může být, tři minuty? projel mezitím kameráč (to je to bonzovací autíčko s kamerami na střeše, které fotí nesprávně parkující jedince), vyfotil mě a přišla mi pokuta 500,-Kč. Tak jsem jim říkal, že ve Vršovicích už mě neuvidí!“

Rád bych, abyste chápali tuto mojí úvahu ne jako kritiku rozvážek, ale jako procesní problém. Na dotaz kamaráda, kdo proplatí pokutu, se pochopitelně dověděl, že nikdo. Riziko podnikání.

Z mojí počáteční úvahy jsou dva vývody:

1) Jak to chce Praha (a věřím, že v tom jsou i jiná města) řešit? Budou komunální volby, vykvétají bilboardy, sliby, na jednom třeba čtu ‚Bojuji za snižování nákladů‘. Že by kurýrů? Budou podporovat rozvozové služby? Nebo budou chtít, aby si pro všechno chodili lidé opět pěšky? Aby tím udělali něco pro svoje zdraví? Což takhle na kole! Cyklopruhy vznikají jako houby po dešti! A další předvolební bilboard: „Konec nesmyslným cyklopruhům!“.

Za nikoho nebojuji. Každá firma ať se o sebe postará. Že je jich hodně? Trh to vyřeší.

Po městě parkuje množství aut s EL značkou skoro zadarmo a také spousta „sdílených“ vozidel, že rezidenti, kteří si za parkování platí, si místo pro sebe mnohdy ani nenajdou. Ovšem prstem bylo jistým politikem ukázáno na Středočechy. To jsou ti, co za to mohou! Denně jsem v pražských ulicích a míjejí mě auta s RZ krajů K, U, L, H, E, J i T. Ti nic? Omlouvám se, směju se tomu, protože dnes se už RZ s prodejem auta nemění.

Ale do toho pořád, jako o život, jezdí „kameráči“ kteří hledají mezi ostatními viníky také kurýry a taxi, jestli náhodou chvíli nestojí v dnes už téměř 100% zóně.

2) Uvědomují si klienti, že ceny PHM jsou stále vysoké a kolik vlastně zaplatí za dopravu? Co se asi skrývá za formulkou „doprava zdarma“ ? Jaké jsou asi skutečné náklady, když dopravné se účtuje třeba 59,-Kč? Nedávno byl někde článek o otrocích, ve vztahu k rozvozcům. Samozřejmě - je to jejich volba (kurýrů), že tu práci dělají. A pak, když to někdo nabízí, proč to přece nevyužít! Stále říkám: na všechno musí být dva. Jeden, co nabízí, druhý, který využije. Ale pořád je to o tom, že nic není zadarmo, ani za pár šupů. A rozvozci všeho možného k tomu ještě jsou ve stresu, jestli se jim podaří odjet z adresy co nejdříve, aby se vyhnuli pokutě.

Jde mi prosím jen o to uvědomění, co všechno tato práce obnáší a o vcítění do jejich pozice.

Zákazníci, se kterými jsem se já osobně při rozvozech setkal, byli vždy prima a milí. Mnohdy mě již čekali před domem, protože viděli v aplikaci můj pohyb, jak se k nim blížím. Chválím je! Ať vědí, že to vnímáme! Až si říkám, že to s touto zemí nebude až tak špatné.

Tak už máte vybráno? Copak vám přivezeme?