20.10.2019 | Svátek má Vendelín


MÉDIA: Proč to u nás nejde

3.3.2007

Někteří čeští novináři patrně cítí potřebu se obhájit v tom smyslu, že kdyby měli srovnatelné podmínky jako redaktoři švédské televize, dokázali vypátrat nejméně stejně závažné informace o pravděpodobném uplácení politiků jako Sven Bergman a jeho dva kolegové.

Švédští reportéři natočili dvojdílný publicistický pořad o tom, že při sjednávání prodeje a později pronájmu bojových letounů typu Gripen českému vojenskému letectvu mohlo dojít ke korumpování našich politiků ze strany výrobce stíhaček (britsko-švédského konsorcia BAE Saab).

Nutkání zastat se domácích „investigativců“ přepadlo v úterý zvlášť nápadně moderátorku televizní relace ČT 2 Události, komentáře Danielu Drtinovou. „Kolik to stálo?“ zeptala se hned v úvodu a bez obalu prostřednictvím telemostu do Stockholmu Bergmana. Novinář, snad trochu zaskočen, po několika bezradných větách připustil, že reportáž byla drahá. Řeč se pak stočila na mystifikaci, které švédští žurnalisté vystavili bývalého ministra zahraničí Jana Kavana a spolumajitele agentury Prévia Petrose Michopulose, aby od nich získali další informace. Hovořilo se také o skryté kameře. Komentátor Hospodářských novin Jan Macháček přítomný v televizním studiu ČT 2 vzápětí naznačil, že domácí média by si měla vzít příklad z nebojácného a velkorysého přístupu švédské televize.

„Ale je to také velmi drahé,“ cílevědomě opáčila vytrvalá Drtinová a Macháček jí ochotně přitakal a řekl, že se to vyplatí, i když třeba ne hned, ale to by nikoho nemělo zmást k tomu, aby takových peněz litoval. Posteskl si potom, kolik by se u nás dalo natočit „pěkných dokumentů“ o všelijakých neplechách, kdyby na to byl čas a peníze. Ještě zbývalo, aby Drtinová s Macháčkem vzkázali do Stockholmu pěkné pozdravy s poznámkou, že za ty peníze by to Česká televize natočila desetkrát lépe.

Že to za mnoho nestálo, se pod čarou ozývalo o den později i z Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu v pořadu Radiofórum. Zpravodaj rozhlasu ve Skandinávii Tomáš Sniegoň to uvedl názorem, že reportáž švédské televize nic neodhalila. Redaktorka deníku MF Dnes Lucie Tvarůžková později doplnila, že reportéři nepřišli na žádná jména a, jak dodala, většinou zopakovali jen to, co se za posledních šest let objevilo v českém tisku. Tedy, nic nového pod sluncem. Podle všeho Švédové jen sebrali, co v Čechách ví skoro každý pisálek, opentlili to bombastickou reklamou a byli tak troufalí, že nás s tím přišli ohromovat.

Ne všichni čeští novináři jsou ale cosi jako závistiví. Redaktor týdeníku Respekt Jaroslav Spurný se v Radiofóru se uznáním zmínil o tajných smlouvách, které švédští reportéři objevili a jež se týkají pronájmu Gripenů. Sniegoň pak připustil, že tato skutečnost měla velký význam pro zahájení formálního vyšetřování ve Švédsku. Přesto se zdá, že těch, kteří nejdříve hovoří o tom, proč „u nás to nejde“, je více.

(Psáno pro Česká média)








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.