DOPRAVA: Jak zablokovat pokladnu ČD na 30 minut
Paní pokladní totiž nejdříve vystavila místenky z Prahy do Ostravy a zpět (do systému přitom musela zadat číslo vlaku, čas odjezdu nestačil) a následně samostatnou jízdenku. Protože se ale z hlediska systému výdeje jízdních dokladů jednalo o samostatně vydávaný doklad, musela veškeré údaje (nástupní a cílová stanice, vozová třída, slevy i datum jízdy) zadávat ZNOVU RUČNĚ. Nejen, že celý postup je velmi zdlouhavý, ale je velmi snadné udělat chybu. Takže jsme si ani jeden při vydávání jízdenky nevšimli, že jízdenka je vystavena pouze do Studénky (a není tedy možné jet až do Svinova a pak zpět do Studénky jiným vlakem) – a ani systém to nijak neohlídal (byl to přece samostatný doklad). Teoreticky bych mohl před Studénkou zatáhnout záchrannou brzdu, ale pochybuji, že by toto řešení přijaly České dráhy s nadšením. Jízdenku jsem proto reklamoval, výměna jízdenky probíhala podle výše naznačeného scénáře – RUČNÍ zadání špatně zadané jízdenky do systému a její storno, RUČNÍ zadání nové jízdenky. Navíc, systém reagoval poměrně zdlouhavě, takže lidem za mnou (a spěchajícím na vlak) se oprávněně mohlo zdát, že si s pokladní povídáme třeba o počasí.
Přiznám se, že tak neohrabaný informační systém jsem už dlouho neviděl. Vydání jízdenky a obou místenek trvalo 20 minut, následná reklamace deset minut. Obdobná kombinace jízdenek (Praha-Třeboň, přes České Budějovice, úsek Praha-ČB povinně místenkový) před zhruba 25 lety trvala pokladní necelých 5 minut (pravda, nepočítám frontu u pokladny). Docela by mě zajímalo, jak dlouho by trvalo vystavení jízdenek na okružní jízdu kolem ČR – potřeboval bych na to spacák a karimatku? (Pro srovnání lze použít zkušenosti redaktorů Mladého Světa, který před lety takto cestoval kolem Československa po pohraničních tratích. Vystavení všech jízdenek od Aše do Čierné při Čope a zpět, s vyhledáváním spojení i cílových stanic, s ručním vypisováním a kalkulací ceny netrvalo ani celé dopoledne.)
Docela by mě zajímalo, jak probíhal vývoj tohoto systému výdeje jízdních dokladů, do jaké míry jde modifikovat (třeba současné vydávání místenky s jízdenkou pro SC Pendolino by celý proces značně urychlil), jaké je procento chybně vystavených jízdních dokladů a jaké náklady s tím České dráhy mají (tedy, pokud to vůbec někdo je schopen sledovat).
Nákup jízdenky od ČD prostě vyžaduje cestujícího trpělivého a znalého – zejména, když k tomu přidáme i systém slev (který si svojí neproniknutelností příliš nezadá se sazebníkem poplatků většiny českých bank). Asi to není ten nejpalčivější problém, který dnes trápí České dráhy, ale je to hned druhý problém (po příchodu na nádraží), který cestující vidí a který ho (možná) odradí od použití služeb ČD. Ztráty Pendolina jako produktu, osobní dopravy ČD jako celku a konečně šest cestujících dnes ráno ve vagónu naznačuje, že není vše zcela v pořádku. Nakolik se na tom podílí systém výdeje jízdních dokladů, to si už ale musí spočítat České dráhy samy.
Převzato z blogu autora