Pondělí 17. listopadu 2025, Den boje za svobodu a demokracii
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

UDÁLOSTI: Potřebujeme nezávislou státní správu?

V pondělí odpoledne ve Sněmovně pokračovala jednání mezi představiteli parlamentních stran o služebním zákonu. Strany se na tom dohodly minulý týden ve snaze odblokovat zauzlovanou situaci.

Hrozilo totiž, že se opozice pokusí rozsáhlou obstrukcí zdržet přijetí zákona o co nejdelší dobu. Obstrukce jistě nelze provozovat donekonečna, ale v případě, že nový zákon nevstoupí v platnost k počátku příštího roku, začne automaticky platit ten, který před dvanácti lety připravil Zemanův kabinet. To bude znamenat – mimo jiné – dvě pro nynější vládu nepříjemné věci: za prvé, šéfa generálního ředitelství státní služby, tedy klíčovou funkci příštího uspořádání, bude jmenovat prezident: sice na návrh vlády, ale i tak se posílí jeho (tedy Zemanova) pozice. To se nepochybně nehodí ani Sobotkovi, ani Babišovi (na lidovcích jako obvykle tolik nezáleží). A za druhé, stát bude muset platit příplatek za státní službu a výsluhy, což podle odhadů zatíží státní rozpočet až cca 10 miliardami Kč ročně.

Pod tímto tlakem se najednou ukázalo, že těch, kteří nový zákon v navrhované podobě opravdu a odhodlaně chtějí, není až tak moc. Prezidentovi by vyhovovala spíš „jeho“ původní varianta. Přidala se k němu jako obvykle i latentní protisobotkovská vnitřní opozice v ČSSD – ví, že kvůli jeho nepřijetí tentokrát nebudou pouliční demonstrace (nemá je kdo pořádat a lidi to až tak nevzrušuje), a přejímá opoziční argumenty. Žádnou silnou motivaci k podpoře zákona nemá ani Andrej Babiš, jemuž manipulovatelná státní správa přinejmenším nevadí. Demokratická opozice je z celkem dobrých důvodů zásadně proti a ta druhá si zvlášť za této situace ani dost dobře nemůže dovolit sehrát roli toho, kdo vládu tahá z bryndy. A tak se za zákon bije hlavně navrhovatel Jiří Dienstbier, sociálně demokratický rytíř smutné postavy, podporován revolučními nezávislými iniciativami, jejichž politická váha je zejména v současné době už prakticky nulová, a ovšem premiérem Sobotkou, kterého by porážka v tak významné věci výrazně oslabila.

Pokud se do konce příštího týdne podaří stranám dohodnout nějaký kompromis (což není moc pravděpodobné), vrátí se zákon do druhého čtení, aby do něho bylo možné promítnout dohodnuté změny. Pokud ne, bude buď pokračovat konfrontace, nebo se řešení ještě o nějakou dobu odloží. Pokud ovšem zákon nebude v PS přijat nejpozději do počátku září, nestihne se už projednání v Senátu ani podpis prezidenta, a k prvnímu ledna vstoupí v platnost Zemanova verze.

Opozice si ještě před zahájením jednání položila čtyři zásadní podmínky, nejdůležitější z nich je zrušení institutu generálního ředitelství státní služby. Premiér Sobotka zatím nabídl jediný ústupek, totiž zkrácení funkčního období ředitele služby ze 7 let na 3 roky, což je očividně jen velmi malý projev dobré vůle.

Demokratická opozice proti zákonu namítá, že opatření, která se jím zavádějí, vzhledem k drtivé převaze vládní koalice v exekutivě i legislativě způsobí, že si prakticky nadiktuje státní správu podle vlastního gusta a zároveň ji zabetonuje až na čtrnáct let dopředu. Jediné, co by se změnilo proti předchozímu stavu, by tedy bylo, že vláda si nejen zformuje „vlastní“ státní správu, ale navíc ještě svůj výběr vnutí těm, kteří jednou nastoupí po ní. Je zjevné, že to, co by se nyní mělo upravit, je nejen to, jak má dejme tomu „nepolitická“ státní správa vypadat a udržovat se, což je věc zákonné úpravy, ale především jak tuto správu vůbec ustavit, a je zároveň jasné, že k tomu je zcela nutně zapotřebí politické dohody všech relevantních stran. Za normálních okolností, v demokratickém státu, je k něčemu podobnému zapotřebí ústavní většina, u nás je však od voleb v říjnu minulého roku k dispozici formálně regulérní ústavní většina, kterou dá dohromady vládní koalice s aspoň jednou z nedemokratických opozičních stran (možná s oběma, pokud by se lidovci cukali). Přesto je rozhodnutí premiéra Sobotky jednat v této věci s opozicí krok správným směrem, je jen otázka, zda má vůbec nějaké vyhlídky na úspěch.

Ještě daleko podstatnější však je jiná věc. Mluví se o potřebě vytvořit nepolitickou státní správu. Jenže revoluční intelektuálové, duchovní otcové projektu, si pod tím představují státní správu nezávislou, a nad touto představou se tají dech. Funkční státní správa musí být v zásadních věcech závislá na exekutivě. Jistě by to neměla být státní správa na jedno použití, která se po každých volbách musí rozehnat, měla by bez dramatických změn fungovat v konzervativním, liberálním i socialistickém politickém prostředí. Zároveň platí, že každý člověk (a byrokrat je taky člověk) má právo na politickou orientaci a z ní pro něho vyplývají určité limity. Proto je pro demokratický stát důležité nejen to, aby v něm existovaly vyhraněné a dokonale odlišené politické směry, ale aby tu bylo zároveň aspoň v některých základních věcech, ve věcech zájmu státu dostatečně zformulované srozumění mezi politickými subjekty. Bez toho funkční a zároveň nezneužitelná státní správa existovat nemůže. Tady měl už minulý, tj. polistopadový režim obrovité mezery. „Nezávislá“ státní správa nemůže vposledku znamenat nic jiného než zavedení další státní moci, byrokracie (vedle exekutivy, legislativy a soudní moci), která bude sice nezávislá na nich, ale právě proto se nakonec stane poslušným nástrojem uzurpátora, kterého si buď vychová nebo odněkud přitáhne. Budovat nezávislou státní správu znamená budovat byrokratickou diktaturu.

Z toho všeho ovšem plyne, že problém není ani tak v tom, co všechno a jak do zákona zabudovat. Funkční, spolehlivá a obtížně zneužitelná správa není v první řadě věc paragrafů, ale věc lidí, kteří v ní sedí. Tím nemá být řečeno, že by na paragrafech vůbec nezáleželo, nýbrž jen to, že k jejich vytváření a cizelování nelze přistupovat s nadměrným očekáváním, které legislativní proces zatíží a povedou ke zbytečné frustraci. Frustrace a kocovina je ostatně konečné stádium každé opojné revoluce. Probíhá bohužel zpravidla v neútulném prostředí, za vlády nějakého darebáka, jemuž jakobínští idealisté svým nezřízeným vyváděním otevřeli cestu.

4. srpna 2014

Další události komentovány na www.bohumildolezal.cz
Publikováno s laskavým svolením autora.

Aston Ondřej Neff
17. 11. 2025

Výročí nebudeme ani letos vzpomínat v pohodové atmosféře.

Mawenzi
17. 11. 2025

Z Červené Vody do Dolní Moravy

Kateřina Lhotská
17. 11. 2025

Upřímně řečeno nejde o žádné překvapení.

Gita Zbavitelová
17. 11. 2025

Režim se po červnové válce udržel u moci.

Lubomír Stejskal
17. 11. 2025

Prezident Trump si může připsat k dobru řadu pozitivních počinů.

Roman Joch
17. 11. 2025

Státní svátek 17. listopadu je dnem narozenin současného režimu. Je mu šestatřicet let. Někteří...

Lidovky.cz, ČTK
16. 11. 2025

Stejně jako ve finále posledních tří letošních grandslamů se o titul z tenisového Turnaje mistrů...

jpl Jitka Venturová
16. 11. 2025

Vyšetřovatelka nejzávažnějších násilných zločinů Jiřina Hofmanová, která rozmluvila pachatele...

Lidovky.cz, ČTK
16. 11. 2025

V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok chybí 16,5 miliardy korun na...

kh Kateřina Havlická
16. 11. 2025

Americká tajná služba CIA v minulosti potichu sabotovala afghánskou produkci opia. V boji proti...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz