GLOSA: Nové tváře českou politiku nespasí
Abychom však byli k ODS spravedliví, trend marketingových tváří s minimálním názorovým apetitem zavedla do české politiky sociální demokracie a v masivní podobě v předvolební kampani Věci veřejné. Nejprve Jiří Paroubek pokoušel nasadit na kandidátku ČSSD Kateřinu Brožovou, dokázal to s hokejistou Jiřím Šlégrem a na billboardy bezostyšně naaranžoval svoji ženu. Věci veřejné na novosti založily celou svoji kampaň. Do čela postavily novináře Radka Johna a vedle něj mladé, pohledné političky. Snaha oprostit se od všeho starého však nemusí být samospasitelná a mnohde může nadělat více škody než užitku.
Výsledky křečovitého hledání nových tváří vidíme na příkladu Prahy. TOP 09 hodlá představit jako lídra kandidátky exguvernéra ČNB Zdeňka Tůmu (nepolitika) a jako jediná alternativa ODS zatím připadá v úvahu herec Tomáš Töpfer. ODS staví do čela komunálních kandidátek nové tváře mnohdy bez hlubšího důvodu a podobný trend lze čekat i u dalších stran.
Hledání známých tváří ukazuje na personální deficit uvnitř stran, které nejsou schopny nahradit odcházející elity novou krví. Kandidatura známých tváří z řad nepolitiků v sobě však skrývá mnohá nebezpečí. Degraduje politiku na televizní show, kde místo názorů vybíráme hezké tváře a odpovědná řešení nahrazují líbivá hesla. Místo prověřených politiků, či alespoň značek, volíme populární osobnosti, které však nemají vybudovány patřičné vazby, aby prosadily to, co slibují.
V krátkodobém horizontu se zřejmě tomuto trendu nevyhneme, protože nabídka z řad politických stran je zatím mizivá. V dlouhodobé perspektivě je však taková taktika nebezpečná, mj. proto, že odebírá politice její vlastní podstatu - souboj idejí.
LN, 16.7.2010
Autor je výkonný redaktor CEVRO Revue