Čtvrtek 17. července 2025, svátek má Martina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Zdraví šlo stranou

diskuse (88)

Pozor! Biopaliva z řepky zvyšují škodlivé emise oxidů dusíku

Média jsou plná článků o tom, že se chystá konec dieselových motorů, protože jejich zplodiny škodí zdraví víc, než zplodiny motorů benzínových. To, co škodí ale ještě víc, jsou biopaliva z řepky.

Máte auto s dieselovým motorem a tankujete naftu? Asi jste si všimli titulků v médiích jako Mnichov uvažuje o zákazu jízdy dieselových aut, Soumrak naftových motorů se blíží, Zákaz dieselů ve Stuttgartu se blíží.

Máte diesel? Budete platit víc už za rok

Tažení proti dieselům pocítí už příští rok i čeští řidiči, když pojedou přes Německo. Nově budou muset platit dálniční známku, a to u aut s dieselovým motorem minimálně o 1000 korun dražší než u aut s benzínovým motorem, a do některých měst vůbec nebudete smět vjet.

Diesely jsou zkrátka na pranýři, protože se ukazuje, že spalováním nafty se uvolňuje více škodlivých oxidů dusíku, než spalováním benzínu.

Zdraví šlo stranou, důležité byly zisky z biopaliv

Na rozdíl od emisí oxidu uhličitého (CO2), který není pro lidské zdraví škodlivý (omezuje se kvůli předpokládanému vlivu na globální oteplování), oxidy dusíku (NOx) škodí přímo lidskému zdraví a dráždí dýchací cesty.

Jenže lidské zdraví šlo stranou, protože politici upřednostnili snižování emisí CO2. A diesely mají nižší spotřebu paliva, a tedy i CO2.

Byli to politici, kdo zapříčinil rozšíření dieselů a kdo tím ohrozil lidské zdraví. Automobilky byly různými legislativními kroky tlačeny ke snižování emisí CO2 a bylo to právě na úkor vyšších emisí NOx. Politici spotřebitele lákali i na nižší spotřební daň. Ta u nás na litr benzínu činí 12,84 koruny, zatímco na naftu jen 10,95 Kč, a nafta je tak u stojanů o dvě koruny levnější a kompenzuje tak vyšší pořizovací náklady dieselových motorů. V důsledku toho se diesely, které bývaly u osobních aut raritou, co do počtu vyrovnaly s benzínovými motory.

Jednoduše řečeno, politici lidem vecpali naftové motory.

A někteří na tom dobře vydělávají. Do nafty se na základě zákona přimíchává 6 % řepkového oleje. Jeho největším výrobcem u nás je Agrofert = Babiš.

Čím více lidí jezdí na naftu, tím více Agrofert udá řepkového oleje a tím větší má Babiš zisky.

Biopaliva škodí nejvíc

Přimíchávání biopaliv bohužel navíc škodlivé důsledky oxidů dusíku zvětšuje.

Metylester řepky olejné, který nám Babiš cpe do motorů, má ještě větší emise oxidů dusíku než běžná nafta, a škodí tak našemu zdraví. Škodlivý oxid dusíku vzniká při spalování reakcí kyslíku v naftě s atmosférickým dusíkem. Jak se lze dočíst ve studii Vysoké školy chemicko-technologické, Ústavu technologie ropy a alternativních paliv: „Vyšší obsah kyslíku a nižší obsah aromatických sloučenin v bionaftě, potažmo i ve směsné motorové naftě ... způsobuje vyšší emise NOx.“

Jak paradoxní, když zákon, který nařizuje přimíchávání 6 % řepkového oleje do nafty, se jmenuje „Zákon o ochraně ovzduší“. Nešlo o ochranu ovzduší. Šlo o byznys. Babiš se netajil tím, že si tento zákon u poslanců napříč stranami prolobboval. Lidské zdraví totiž není to, co by ho zajímalo. Zajímalo ho jen to, že na povinném přimíchávání vydělává miliony.

Dost bylo řepky!

Než zakazovat naftové motory, měli by politici udělat okamžitě jednu věc. Zrušit už konečně to nesmyslné přimíchávání biopaliv do nafty.

Snížíme tím emise oxidů dusíku, lidé v naší zemi budou dýchat čistší vzduch a děti budou mít méně dýchacích potíží.

Souhlasíte?

PetrMach.cz

Převzato z autorova blogu

Autor je předsedou Strany svobodných občanů a poslancem Evropského parlamentu

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2025

Lev je jasný, přímočarý, moderně pojatý.

Petr Homola
17. 7. 2025

Arabům z Pásma Gazy se možná splní sen spatřit pařížskou Eiffelovku

Petr Kolman
17. 7. 2025

Barcelona má metro na letiště a celkem 12 linek, Praha jen tři.

Hana Lukešová
17. 7. 2025

Fawzi al Kuttub byl vycvičený demoliční expert SS.

tami Tamara Pospíšilová
17. 7. 2025

Pražští kriminalisté se zabývají případem možné korupce, ve které figuruje i bývalý fotbalista...

Karel Oliva
17. 7. 2025

Všem čtenářům Posledního slova z minulého čtvrtka se předem omlouvám: dnes se budu opět věnovat...

ČTK, Lidovky.cz
17. 7. 2025

Čeští hasiči třetím dnem pomáhají s pátráním po obětech záplav v Texasu. Dnes do průzkumu...

Lidovky.cz, ČTK
17. 7. 2025

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj jedná se svým americkým protějškem Donaldem Trumpem o tom,...

slo Miroslava Sloupová
17. 7. 2025

Masivní výpadek proudu, který začátkem července zasáhl značnou část Česka, začíná mít jasnější...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz