3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Zdraví šlo stranou

Média jsou plná článků o tom, že se chystá konec dieselových motorů, protože jejich zplodiny škodí zdraví víc, než zplodiny motorů benzínových. To, co škodí ale ještě víc, jsou biopaliva z řepky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Pavlis 17.8.2017 16:20

Inu,

ultraideologové šumavské divočiny a ekologičtí jakobíni to budou mít vždycky se společností těžké. Nic není takové, aby to vyhovovalo jejich voluntarismům. Takových rozumradů není příliš, ale dostali se k příliš velkým možnostem ovlivňovat slabší články veřejné správy. Takového Bureše se nedotknou ani náhodou a velkých korporací ostatně také ne. Jdou cestou nejmenšího odporu, který si legislativně prolobovali. Bursík a Brabec jsou toho dikladem. Žel.

J. Hanzal 17.8.2017 11:09

Pane Machu

to se vědělo už dávno. Jenže z toho (řepky) jdou celkem fajn prachy tak proč se zabývat takový prkotinami jako jsou vyšší emise a podstatně kratší provozní doba motorů než u klasických benzínových nebo naftových, podotýkám nepřeplňovaných - atmosférických, motorů. A další na toto se nabalující skutečnosti jakou jsou eroze půdy, pěstitelství tradičních komodit atd. atd.

Vy jakožto poslanec máte určitě větší možnosti na toto upozornit.

V. Klíma 17.8.2017 10:54

A jeste bych dodal jednu zavaznou vec: snizi se cena potravin, protoze misto lanu repky se bude pestovat to, co na pole normalne patri.

P. Rada 17.8.2017 11:24

Re:

Taky jen dodatek. To co je normální s hlediska momentálních potřeb člověka nemusí být "normální" s hlediska dlouhodobé stability přírodního systému - kde jsme právě dlouhodobě jen nadstavbou.

Nenormální je pak už např celková lidská spotřeba a produkce externalit kterou vyjadřuje např pojem ekostopa.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

Pokud tedy lidé všeobecně překračují únosnost životního prostředí dokonce několikanásobně, považuji za pokrytecké hovořit jen o malé čáti problému s celkového vlivu a navíc politicky vypichovat jen to co se do krámu např ultraliberálům jako je pan Mach hodí.

R. Langer 17.8.2017 12:28

Re:

To je blábol. :-P

L. Novák 17.8.2017 15:53

Re:

Jako vždy od zeleného magora Rady.

P. Rada 17.8.2017 17:04

Re:

Blábol spíše předvedl autor tím, že podstatný důvod pro omezení provozu diselů ve městech neuvedl.

Chápu ale, že pokud jde o věcné zhodnocení, tak to je pro týpky které poctivě představuje např pan Novák 475 vždy o "blábolech". Nebo jsem se přehlédl a něco konkrétního k tématu dotyčný uvedl?

Jsou ale i jiné obecnější důvody proč omezovat dnes už neudržitelně náročnou osobní dopravu např. jednoho člověka v autě typu of road na cestě do cca kilometr vzdálené místní samoobsluhy... a přecházet na pěší, cyklo či hromadnou. Tím je např uhlíková stopa:

https://docslide.org/siemens-s-r-o-siemens-ag-2010-1-2-5-2016-uhlikova-stopa-a-doprava-4-0-narizeni-vlady-cr-c-362-2015-zdar-nad-sazavou-16-5-2016-jiri-pohl-siemens

V. Klíma 17.8.2017 22:21

Re:

Proč standardním receptem levičáků a ekologistů na cokoliv, co funguje a je oblíbené, je "omezit" nebo rovnou "zakázat"?

Není to náhodou tím, že jejich mozková kapacita nedokáže kromě utopických snů nic skutečně prakticky užitečného vymyslet?

V. Klíma 17.8.2017 22:22

Re:

(omlouvám se všem logicky uvažujícím diskutujícím za větný nonsens, utopické sny samozřejmě nejsou "skutečně praktické" :-))

P. Rada 18.8.2017 7:58

Re:

Za ten nonsens i nepodloženou kritiku vůči jakýmsi "levičákům a ekologistům" se pane Klímo omluvte i sobě a to třeba tak, že namísto nadnesených utopiských vizí o tom, že si člověk může dovolit všechno a že sám nepodléhá žádným zákonům a proto že si je nemá ani připomínat... navrhněte alespon nějaké ale faktické řešení či zmírnění součastných až fatálně hrozivých problémů ztráty stability planetarní biosféry.

Zkuste třeba nastínit jen zdánlivou maličkost - jak zas pod zem uvěznit právě jen člověkem uvolněný uhlík, který celá planeta a vše živé na ní doposud nedokáže efektivně zrecyklovat.

V. Klíma 18.8.2017 10:14

No preci tim, ze ho zakazeme, ne?

A k tomu zakazeme sopky a chov krav, ktere produkuji metan.

Dobre vite, na takto jednotlivou otazku, ovsem vztahujici se k tisicum ci milionum dalsich procesu neexistuje jednoducha odpoved. Takze na tenhle spek vam neskocim :-)

P. Rada 18.8.2017 13:37

Re: ŠPEK?

"Špekem" bývá něco lákavého co ale mívá závažné a zatrím skryté dopady. V tomto smyslu je "špekem" neuvážlivé čerpání energií s fosilní konzervy.

"Skočilo" na něj přitom prakticky celé lidstvo průmyslové éry - jen Vy né???

V. Klíma 18.8.2017 20:18

Re: ŠPEK?

Ne, špekem jsou vaše snahy přimět mě k jednoduché odpovědi na složitou otázku a moc dobře to víte.

V. Klíma 17.8.2017 18:03

Topit jidlem rozhodne normalni neni, at uz se nas kterakoliv podivna ideologie snazi presvedcit o opaku.

P. Rada 18.8.2017 8:09

Re:

Jak kde pane Klímo. Topit jídlem normální naopak doposud bývalo a dokonce to bylo podmínkou přežití. Dnes je ale měrná spotřeba násobně vyšší a to už na pováženou také je.

Já svůj organismus jídlem vytápím co možná přiměřeně a od malička. Přesto je na pováženou kolik potravin se dnes vyhazuje... Pozornosti by neměla uniknout energie vkládaná do nejrozmanitější obalové techniky produktů s problematickou výživnou hodnotou.... - protože např. "obal prodává".

Topit si v autě jedoucím na biolíh s řepkového pole česka je už daleko spíše o zvrácenosti a tuplovaně tam, kde variantou bylo dojít pěšky...

Proto tu Vaši "rozhodnost" vnímám rozpačitě.

V. Klíma 18.8.2017 10:20

Mne tyhle jazykove hricky a radobyintelektualni rozmelnovani tematu nebavi, dobre vite, jak jsem to myslel.

P. Rada 18.8.2017 15:27

Re:

Asi nejde jen o jazykové hříčky. Auto se jakkoli jede o stroj mnohdy stalo jakousi součástí dnešního člověka. Děti si s ním hrají ještě neumějí mluvit... a pak není divu, že si druh potravy/energie pro stoj i osobu může kdekdo jaksi poplést.

V. Klíma 18.8.2017 20:17

Re:

Nemluvňata si hrají s autem? Chcete naznačit společenskou nebezpečnost hračky - auta nebo co?

Šmarjajozef, s kým jsem se to zapletl do diskuse?!

Budiž to varováním pro všechny ostatní normální lidi - nenechte se zaplést do té rafinované pseudointelektuální hry se slovíčky, jejímž jediným účelem je udělat z vás blbce a ze zdravého rozumu cosi primitivního.

J. Šejnoha 20.8.2017 23:18

Re:

Kdyby vás někdo omylem bral vážně, tak by musel spáchat sebevraždu. Aby neškodil přírodě. Komiku.

A. Nový 17.8.2017 12:33

Re: Další problém řepky

Další problém řepky je devastace půdy a zahnojení spodních vod.

Vodu pod Českem znečistila hnojiva. Jde o důsledek velkých lánů řepky a kukuřice

Zdroj: http://www.lidovky.cz/vodu-pod-ceskem-znecistuji-hnojiva-na-vsudepritomnou-repku-a-kukurici-1mx-/noviny.aspx?c=A170816_215014_ln_noviny_ELE

P. Gábriš 17.8.2017 10:51

to jsou věci!

Tak teď konečně vím, kdo může za astma, drahý benzín (vzhledem k naftě) a všechny ty hovadiny, které se dějí kolem řepky, atd... samozřejmě ten padouch Babiš a ne špatná rozhodnutí vlády!

J. Václavíková 17.8.2017 10:42

Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

než účelově vypíchnutý jeden nepřesný údaj. Předpokládala bych, že pokud si pan europoslanec dá tu práci napsat článek, dohledá si aspoň přesné hodnoty jevu, o němž ten svůj pamflet sesmolil. Marně. Hodnotu, o niž se zvyšují emise oxidů dusíku při spalování nafty s příměsí biopaliv, se z článku nedovíme, tudíž ani nejde posoudit, jestli má ono zvýšení zaznamenáníhodný efekt.

Můžeme ovšem zjistit jiné pozoruhodné skutečnosti, jež nám Mach, zřejmě omylem, zapomněl ocitovat: ,, Ve srovnání s minerální motorovou naftou dochází při spalování bionafty k poklesu emisí většiny sledovaných polutantů. Vzhledem k tomu, že molekuly bionafty obsahují kyslík, dochází při jejím spalování k dokonalejšímu hoření. To se projevuje nižší tvorbou produktů nedokonalého spalování (CO a uhlovodíky). Vyšší obsah kyslíku a nižší obsah aromatických sloučenin v bionaftě, potažmo i ve směsné motorové naftě vede i k poklesu emisí pevných částic. Vyšší obsah

kyslíku v palivu ale způsobuje vyšší emise NOx."

Mach demagogicky ocituje jeden neupřesněný a tím irelevantní údaj, na němž založí svou filipiku proti biopalivu, potažmo EU. Záměrně vynechá zbytek věty, z něhož vyplývá opak, tedy příznivý vliv na snižování škodlivin (ať už obsah pevných prachových částic, tak aromatických uhlovodíků či oxidu uhelnatého), neuvede ani, že v tomto parametru překračují diesely limity zhruba desetinásobně, bez ohledu na palivo. Ani neupřesní, že NOx se uvolňují při hoření každého paliva, třeba i dřeva.

J. Václavíková 17.8.2017 10:42

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Suma sumárum. Svobodní už tradičně předkládají potravu vhodnou k přežvýkaní nepřemýšlejícím oslům, kteří si pak nadšeně zahýkají. Nic pro náročnější čtenáře, které by zajímaly podrobnější a zajímavější údaje, jako je například hodnota ERoEI biopaliva pěstovaného v našich klimatických podmínkách.

P. Rada 17.8.2017 11:16

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Trochu bych Vás poopravil ohledně hoření a uvolnování NOx. K tomu aby došlo u dusíku k reakci s kyslíkem nestačí na slušnou výtěžnost pouhé hoření např dřeva u táboráku... V přírodních podmínkách k té reakci dochází zejména až při bleskových výbojích a nebo to umí některé houby a bakterie. Spotřebovávat dusičnany ale umí naopak kde co rostlině živého. Vlivem činnosti člověka se však na planetě dostalo do oběhu už víc jak 2x tolik bio-aktivního dusíku jak kdykoli v historii planety. Největší problémy s tím má eutrofizace vod.... http://www.nase-voda.cz/svete-roste-riziko-eutrofizace-vod/

Podmínkou výtěžnosti NOx je totiž vysoký tlak a navíc nějaký katalyzátor - např železo. Obojí se pro vyšší kompresní poměr vyskytuje právě u diselů a u těch navíc pravidelněji dochází i k horšímu spalování delších uhlovodíkových řetězců. Problematický je tento jev zejména v mezních režimech např při rozjezdu a to je právě případ jeho neustálenosti v městském dopravním rytmu.

http://fzp.ujep.cz/ktv/uc_texty/pt1/Chemie_a_technologie_sloucenin_dusiku.pdf

Nespálené pevné ultrajemné částice na sebe pak váží další molekuly a s nimy nebezpečně projikají dokonce přímo do krve. Pan Mach proto pokud o tomto riziku ví možná dokonce vyloženě už v názvu svého článku dezinformuje až lže.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ultrajemn%C3%A9_%C4%8D%C3%A1stice

A. Nový 17.8.2017 12:39

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Doufám, madam Václavíková, že jste si přečetla příspěvek od pana Rady, který je pod vaším a přestanete hýkat. :-)

Kontrolní otázka:

Kolik vyprodukuje hoření líhu (biolíhu) oxidu dusíku?

P. Rada 17.8.2017 16:41

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Rád bych si přečetl odpověd i pana A.N. 840 na jeho otázku.

Odpovědí totiž může být celá řada a všechny ačkoliv rozdílné přesto mohou být správné. Případnou správnost by ale měli podepřít popisem podmínek jako je tlak, teplota, složení smesi přítomnost katalyzátorů a pod.

A. Nový 17.8.2017 22:22

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Pane Rado, u líhu je to podobné jako u dřeva, pokud nebudete jezdit na dřevoplyn, tak zněho oxid dusíku nevydojíte. :-))

Dáte mi za podrobné popsání onoho problému zápočet? :-))

P. Rudolf 17.8.2017 14:01

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Nevzdělaný a prolhaný blb přece jen sobě rovné oslovuje!

L. Novák 17.8.2017 15:57

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Aha, komunistický troll P. Rudolf už se ozval... :-D

V. Klíma 17.8.2017 22:17

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Paní Václavíková, dovolím si Vám opět doporučit k přečtení týdeník Echo, tentokrát č. 33 (to s Davidovou hvězdou na obálce) a v něm obsáhlý rozhovor s člověkem snad nejpovolanějším, panem Ivanem Hodačem, takto ještě nedávným předsedou evropského Sdružení výrobců automobilů, kde jasně dokládá, jak jsou tlaky na snižování CO2 i pevných částí protichůdné a že za čísly limit není žádný odborný závěr, ale čistě a pouze politika (či spíše populismus).