Sobota 12. července 2025, svátek má Bořek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

EKOLOGIE: Zdraví šlo stranou

Média jsou plná článků o tom, že se chystá konec dieselových motorů, protože jejich zplodiny škodí zdraví víc, než zplodiny motorů benzínových. To, co škodí ale ještě víc, jsou biopaliva z řepky.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

FP

17. 8. 2017 16:20
Inu,

ultraideologové šumavské divočiny a ekologičtí jakobíni to budou mít vždycky se společností těžké. Nic není takové, aby to vyhovovalo jejich voluntarismům. Takových rozumradů není příliš, ale dostali se k příliš velkým možnostem ovlivňovat slabší články veřejné správy. Takového Bureše se nedotknou ani náhodou a velkých korporací ostatně také ne. Jdou cestou nejmenšího odporu, který si legislativně prolobovali. Bursík a Brabec jsou toho dikladem. Žel.

0 0
možnosti
JH

17. 8. 2017 11:09
Pane Machu

to se vědělo už dávno. Jenže z toho (řepky) jdou celkem fajn prachy tak proč se zabývat takový prkotinami jako jsou vyšší emise a podstatně kratší provozní doba motorů než u klasických benzínových nebo naftových, podotýkám nepřeplňovaných - atmosférických, motorů. A další na toto se nabalující skutečnosti jakou jsou eroze půdy, pěstitelství tradičních komodit atd. atd.

Vy jakožto poslanec máte určitě větší možnosti na toto upozornit.

0 0
možnosti
VK

17. 8. 2017 10:54

A jeste bych dodal jednu zavaznou vec: snizi se cena potravin, protoze misto lanu repky se bude pestovat to, co na pole normalne patri.

0 0
možnosti
PR

17. 8. 2017 11:24
Re:

Taky jen dodatek. To co je normální s hlediska momentálních potřeb člověka nemusí být "normální" s hlediska dlouhodobé stability přírodního systému - kde jsme právě dlouhodobě jen nadstavbou.

Nenormální je pak už např celková lidská spotřeba a produkce externalit kterou vyjadřuje např pojem ekostopa.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stop...

Pokud tedy lidé všeobecně překračují únosnost životního prostředí dokonce několikanásobně, považuji za pokrytecké hovořit jen o malé čáti problému s celkového vlivu a navíc politicky vypichovat jen to co se do krámu např ultraliberálům jako je pan Mach hodí.

0 0
možnosti
PG

17. 8. 2017 10:51
to jsou věci!

Tak teď konečně vím, kdo může za astma, drahý benzín (vzhledem k naftě) a všechny ty hovadiny, které se dějí kolem řepky, atd... samozřejmě ten padouch Babiš a ne špatná rozhodnutí vlády!

0 0
možnosti
JV

17. 8. 2017 10:42
Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

než účelově vypíchnutý jeden nepřesný údaj. Předpokládala bych, že pokud si pan europoslanec dá tu práci napsat článek, dohledá si aspoň přesné hodnoty jevu, o němž ten svůj pamflet sesmolil. Marně. Hodnotu, o niž se zvyšují emise oxidů dusíku při spalování nafty s příměsí biopaliv, se z článku nedovíme, tudíž ani nejde posoudit, jestli má ono zvýšení zaznamenáníhodný efekt.

Můžeme ovšem zjistit jiné pozoruhodné skutečnosti, jež nám Mach, zřejmě omylem, zapomněl ocitovat: ,, Ve srovnání s minerální motorovou naftou dochází při spalování bionafty k poklesu emisí většiny sledovaných polutantů. Vzhledem k tomu, že molekuly bionafty obsahují kyslík, dochází při jejím spalování k dokonalejšímu hoření. To se projevuje nižší tvorbou produktů nedokonalého spalování (CO a uhlovodíky). Vyšší obsah kyslíku a nižší obsah aromatických sloučenin v bionaftě, potažmo i ve směsné motorové naftě vede i k poklesu emisí pevných částic. Vyšší obsah

kyslíku v palivu ale způsobuje vyšší emise NOx."

Mach demagogicky ocituje jeden neupřesněný a tím irelevantní údaj, na němž založí svou filipiku proti biopalivu, potažmo EU. Záměrně vynechá zbytek věty, z něhož vyplývá opak, tedy příznivý vliv na snižování škodlivin (ať už obsah pevných prachových částic, tak aromatických uhlovodíků či oxidu uhelnatého), neuvede ani, že v tomto parametru překračují diesely limity zhruba desetinásobně, bez ohledu na palivo. Ani neupřesní, že NOx se uvolňují při hoření každého paliva, třeba i dřeva.

0 0
možnosti
JV

17. 8. 2017 10:42
Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Suma sumárum. Svobodní už tradičně předkládají potravu vhodnou k přežvýkaní nepřemýšlejícím oslům, kteří si pak nadšeně zahýkají. Nic pro náročnější čtenáře, které by zajímaly podrobnější a zajímavější údaje, jako je například hodnota ERoEI biopaliva pěstovaného v našich klimatických podmínkách.

0 0
možnosti
ZV

Z. Velínský

17. 8. 2017 9:33
A co takhle pochválit EU?

Při té Vaší věčné kritice EU jste zapomněl napsat, že EU od svého původního nadšení pro biopaliva již před 2 lety couvla, když vyšlo najevo, jaká je to pitomost. Zatímco v Čechách si jeden člověk vylobboval povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot na mnoho let dopředu.

0 0
možnosti
MP

17. 8. 2017 9:56
Re: A co takhle pochválit EU?

Možná couvla z nadšení, ovšem povinnost prasit paliva zůstává. Takže žádná pochvala, naopak.

0 0
možnosti

17. 8. 2017 9:32
zbytečné starosti pana Macha

zdraví stranou nešlo, což pan Mach určitě ví. Jen si potřebuje kopnout do ekologů a do Babiše v rámci své volební kampaně.

Problém totiž není v biopalivech, ale v drastickém snížení emisních limitů, které už atakují fyzikální zákony. Do roku 2000 neexistovaly u dieselových motorů limity na oxidy dusíku. Od roku 2000 ale začala platit norma Euro 3, kdy limit pro oxidy dusíku byl 0,50 g/km. Tenhle limit automobilky dokázaly plnit díky různým úporavám a katalyzátorům. Jenže od roku 2014 platí norma Euro 6, kde je limit pouhých 0,08 g/km. Tohle už hraničí s fyzikálmními zákony a automobilky s tím mají velký problém.

Pan Mach tedy může být v klidu, protože za posledních 20 let naftové motory snížily exhalace několikanásobně, takže o zdraví nemusí mít obavy. Pan Mach by měl spíš uvažovat o tom, zda je vůbec možné ještě v emisních normách přitvrdit. Další norma (Euro 7) bude totiž nejspíš znamenat konec spalovacích motorů, protože automobilky takovou normu nebudou schopny plnit. Přejdou pak na elektromobily, do kterých se benzin ani nafta neleje, a neleje se tam tedy ani Babišovo biopalivo.

0 0
možnosti
MP

17. 8. 2017 9:57
Re: zbytečné starosti pana Macha

To jste jen ve své nenávisti ke svobodě, Svobodným a Machovi nepochopil, že problém je obé, povinná "biopaliva" i nedomyšlené limity.

0 0
možnosti
MP

17. 8. 2017 9:31
Kurwí to motory. kurwí to vodu, kurwí to trh,je to drahé,

zdražuje to potraviny, ať žijí enviromentalisté a přemoudrá EU (ovšem, ať žijí, ale za své a ne za naše)! :-P

0 0
možnosti
PR

P. Rudolf

17. 8. 2017 9:17
Pane bezvýznamný politiku

podle kterého německého zákona jste vydedukoval, že od příštího roku "budou muset (řidiči) platit dálniční známku, a to u aut s dieselovým motorem minimálně o 1000 korun dražší než u aut s benzínovým motorem, a do některých měst vůbec nebudete smět vjet."?

Nebo jen tak plácáte a plivete na Evropu, jak je u vás zvykem?!

0 0
možnosti
JL

J. Lukavsky

17. 8. 2017 7:47
medvědí služba ekologii

No kdesi jsem četl, že na výrobu 1 litru řepkového oleje je potřeba 1,2 - 1,5 litru nafty. Řepka je totiž velice náročná plodina a vyžaduje intenzivní obhospodařování. Další zdroj bionafty je palma olejová. Ve veřejnosti se šíří hnutí za bojkot potravin s palmovým olejem, pěstování palmy je totiž příčinou kácení pralesů v tropech a ničení přírody. No v sušenkách palmový olej vadí ale v bionaftě holt asi nevadí. Prý cca 70% palmového oleje jde do bionafty. Ale nejsa odborník nvím, víte to někdo přesně? Děkuji, J.L.

0 0
možnosti
PR

17. 8. 2017 8:22
Re: medvědí služba ekologii?

U všech paliv - zdrojů energie které člověk využívá jako svého dominantního zdroje platí, že efektivita těžby této energie musí být alespon 5x aby přežila civilizace. Pod touto hranicí mohou přežívat jen tlupy a ještě níže už jde o boj přežití člověka. naprostá většina živočišných druhů přitom vykazuje podstatně nižší energetickou náročnost. Tento parametr zobrazujcí kolik je řeba nutné vynaložit ropy (její energie) na těžbu ropy - nebo biopaliva... se nazývá EROEI:

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

Jeho význam vzešel s prací např. Halla a v češtině jej popsal Kašík: ... http://casopis.vesmir.cz/clanky/clanek/id/7883

Zásadní problém civilizace dnes spočívá v tom, že efektivitatěžby přes veškerý technologický pokrok celkově klesá a roste jen masivnost. Míra efektivity je přitom určující pro dosažitelnou kulturní úroven kdežto masivnost spíše jen pro dosažitelnou lidnatost. Medvědí službou proto je spíše nedomýšlet důsledky a chovat se na planetě v rozporu s faktem. že jde o uzavřený systém kde se dříve či později projeví nerovnováhy systému a přitom dosavadní stabilita byla určující pro prosperitu biosféry včetně té civilizační. Ekologie pak vypovídá o vazbách člověka v systému a o tom, že jejich stabilita je stále více narušená.v Lze to popsat jako problém "Planetárních mezí".

http://abicko.avcr.cz/2010/07/04/meze.html

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz