18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Zdraví šlo stranou

Média jsou plná článků o tom, že se chystá konec dieselových motorů, protože jejich zplodiny škodí zdraví víc, než zplodiny motorů benzínových. To, co škodí ale ještě víc, jsou biopaliva z řepky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 17.8.2017 22:26

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Možná přečte, zaručeně nepochopí.

Z. Velínský 17.8.2017 9:33

A co takhle pochválit EU?

Při té Vaší věčné kritice EU jste zapomněl napsat, že EU od svého původního nadšení pro biopaliva již před 2 lety couvla, když vyšlo najevo, jaká je to pitomost. Zatímco v Čechách si jeden člověk vylobboval povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot na mnoho let dopředu.

M. Prokop 17.8.2017 9:56

Re: A co takhle pochválit EU?

Možná couvla z nadšení, ovšem povinnost prasit paliva zůstává. Takže žádná pochvala, naopak.

Z. Lapil 17.8.2017 10:10

Re: A co takhle pochválit EU?

Minulý týden jsem v Německu na benzínovém(!) stojanu zahlédl něco o "bio" a 5%. Nestudoval jsem to, jen jsem si řekl "tady to mají taky".

P. Rada 17.8.2017 10:43

Re: A co takhle pochválit EU?

Prostudujte si, nakolik je která země strategicky závislá na pohonných hmotách od cizích až protivníků a možná pak spíše pochopíte, že se takové země snaží nějak svou závislost snižovat.

Souhlasím ale s tím, že přes produkci náhrady ropných produktů na polích Evropy jde pravidelně o nedomyšlenost.

Z. Lapil 17.8.2017 11:27

Re: A co takhle pochválit EU?

Heleďte, to je pořád dokola. Já mám pořád "bílou tržní civilizaci" za natolik stabilní, že skutečnost, že něco ve velkém nakupuje od "nepřátelských" dodavatelů v pohodě ustojí. Začne to tím, že Arabové nemají rádi Peršany, takže je slušná šance, že když jedni řeknou stop, ti druzí je rádi zastoupí, a i kdyby nezastoupili, je tu Rusko, Aljaška, břidlicový plyn, zemní plyn, i ta řepka a líh (na ten se snad ve velkém jezdí v Brazílii, jelikož mají víc cukrové třtiny než ropných ložisek), benzín se dá dělat z uhlí - na tohle všechno fungují spalovací motory, takže v podstatě ta samá auta; ano trochu (trochu dost) by to zacvičilo s cenou, ale právě tržní cena je ten způsob, jak vzácné zboží nejefektivněji využít.

Takže: nejsme závislí na nespolehlivých dodavatelích a tento důvod jako argument padá.

Státně plánované hospodářství (například příkaz "řeďte řepkou") je mi podezřelé od dob, kdy něco potřebovat znamenalo začít to shánět rok dopředu. (Pro ty, kteří nepamatují: v 80. letech se říkalo "musím sehnat, nikoliv "musím koupit").

Aneb nechte si vyprávět od Venezuelanů - ti na dovozu ropy zrovna závislí nejsou a je jim to momentálně pendrek platný.

P. Rada 17.8.2017 16:51

Re: A co takhle pochválit EU?

Takový důvod pro nezávislost padá pokud platí, že diverzifikaci si dotyčná země může bez problémově dovolit, nemusí se tedy nikde dlouhodobě smluvně zavazovat aby získala lepší podmínky a hlavně dokážete produkovat něco ekvivalentně významného aby si mohla vybírat.

Tak a ted prosím pana Lapila o výčet toho co třeba ČR doposud staví do role světového lídra který si může vybírat?

Z. Lapil 17.8.2017 19:59

Re: A co takhle pochválit EU?

Dokud platí dlouhodobé smlouvy, není s dodávkami problém. Problém závislosti nastane, když dodavatel smlouvu zruší/neobnoví. Tvrdím, že v takové situaci lze dodavatele prostě změnit, protože se vždycky najde někdo, kdo rád zaskočí. Když nebude za rozumnou cenu ŽÁDNÁ variace na benzín, natáhneme nad D1 dva dráty a budou tam jezdit trolejbusy. Něco jsem dokonce zaslechl o bicyklech.

Nemusíme taky zachraňovat celý svět, stačí, když zachráníme sebe. "Stará Blažková" není světový lídr vůbec ničeho, a když jí neprodají housky v Penny, půjde do Lidlu a z Lidlu do vietnamské večerky a když nebudou rohlíky vůbec, namaže si chleba nebo uvaří špagety s kečupem. Pokud umře hlady, nebude to proto, že by jí někdo něco odmítl prodat, ale proto, že na to nebude mít dost peněz.

R. Langer 17.8.2017 12:29

Re: A co takhle pochválit EU?

Kraviny.

V. Kain 17.8.2017 10:42

Re: A co takhle pochválit EU?

A přesto má tento ničema šanci stát se premiérem.

M. Šejna 17.8.2017 9:32

zbytečné starosti pana Macha

zdraví stranou nešlo, což pan Mach určitě ví. Jen si potřebuje kopnout do ekologů a do Babiše v rámci své volební kampaně.

Problém totiž není v biopalivech, ale v drastickém snížení emisních limitů, které už atakují fyzikální zákony. Do roku 2000 neexistovaly u dieselových motorů limity na oxidy dusíku. Od roku 2000 ale začala platit norma Euro 3, kdy limit pro oxidy dusíku byl 0,50 g/km. Tenhle limit automobilky dokázaly plnit díky různým úporavám a katalyzátorům. Jenže od roku 2014 platí norma Euro 6, kde je limit pouhých 0,08 g/km. Tohle už hraničí s fyzikálmními zákony a automobilky s tím mají velký problém.

Pan Mach tedy může být v klidu, protože za posledních 20 let naftové motory snížily exhalace několikanásobně, takže o zdraví nemusí mít obavy. Pan Mach by měl spíš uvažovat o tom, zda je vůbec možné ještě v emisních normách přitvrdit. Další norma (Euro 7) bude totiž nejspíš znamenat konec spalovacích motorů, protože automobilky takovou normu nebudou schopny plnit. Přejdou pak na elektromobily, do kterých se benzin ani nafta neleje, a neleje se tam tedy ani Babišovo biopalivo.

M. Prokop 17.8.2017 9:57

Re: zbytečné starosti pana Macha

To jste jen ve své nenávisti ke svobodě, Svobodným a Machovi nepochopil, že problém je obé, povinná "biopaliva" i nedomyšlené limity.

J. Schwarz 17.8.2017 10:11

Re: zbytečné starosti pana Macha

Neleje, pravda. Ale elektřinu nesesílá Bůh svým ekologicky se chovajícím dětem, je třeba ji vyrobit. Exhalace budou proudit komíny elektráren, "životní prostředí" budou prasit vedlejší produkty výroby a likvidace baterií. Jak se do něčeho nasere politika a "aktivisté", jde jakákoli racionalita stranou / vyjma racionality byznysmanů, kteří dokáží každé pošetilosti zblblé "veřejnosti" využít ke svým ziskům... /

P. Lenc 17.8.2017 10:13

Re: zbytečné starosti pana Macha

Jo, ale "uvědomělým" to nevysvětlíte.

M. Šejna 17.8.2017 10:20

máte pravdu, pane Schwarzi

máte pravdu, že elektromobily své výfuky jen přesunou do elektráren. Ale vysvětlujte tohle panu Machovi v jeho "hrdinském boji proti biopalivům". On ani neví, že oxidy dusíku vznikají při každém spalování jakékoli organické hmoty. Takže je úplně jedno, zda spalujete uhlí, dřevo, benzin, naftu nebo biolíh. Vždy vzníkají oxidy dusíku. V porovnání se spalováním například dřeva v krbu (nebo pelet ve speciálních kotlích) jsou splavací motory mnohem méně zdravotně závadné, protože narozdíl od domácího krbu nebo kotle mají katalyzátory, které část oxidů dusíku zneutralizují. A je úplně jedno, zda ty spalovací motory spalují fosilní ropu, nebo obnovitelný biolíh.

A. Nový 17.8.2017 10:28

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

Hodinky - holinky. Metylester - biolíh. :-))

M. Šejna 17.8.2017 10:34

hulváte Nový 840

kde jste přišel na to, že si pletu metylester s biolíhem. Pohlubte se vy "yntelygente".

A. Nový 17.8.2017 10:40

Re: hulváte Nový 840

Napište kolik

A. Nový 17.8.2017 10:42

Re: hulváte Nový 840

Napište kolik oxidu dusíku produkuje biolíh, vy mudrci

A. Nový 17.8.2017 11:19

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

... elektromobily své výfuky jen přesunou do elektráren.

***

Takové jaderky produují z chladících věží jen páru. Větrníky a solárka mají výfuky kde? :-))

R. Langer 17.8.2017 13:20

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

A už jsou jaderky v Německu zase povolené? A větrníky a solárka mají výfuky v našich a polských elektrárnách, které musí držet stabilitu sítě přetěžovanou výkyvy z těchto zdrojů. A až to praskne, to bude potom velká legrace. :-D

P. Rada 17.8.2017 11:36

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

Pane Šejno nemáte pravdu v tom, že při výtěžnosti vzniku NOx při spalování nezáleží na typu spalovacího procesu. Např i jinak ničivé lesní požáry přírodní prostředí o NOx relativně vůbec neobohacují. Naopak je tomu pak např. při výboji blesku.

Nejvyšší výtěžnost nastává totiž až při nejvyšších TLACÍCH A TEPLOTÁCH + na vhodném katalyzátoru...

Tzv aktivní dusík byl proto v přírodě dlouho relativní vzácností a teprve s příchodem člověka a jeho schopnosti dokonce přímo vyrábět syntetická dusíkatá hnojiva se situace koloběhu dusíku na planetě razantně změnila na dnes zhruba dvojnásobný rozsah za celou geohistorii který dál a dál roste a to i spalováním v motorech.

M. Šejna 17.8.2017 10:32

a ještě doplním porovnání emisí, pane Schwarzi

CO2: nafta 62 g/hod.- bionafta 56 g/hod. NOx: nafta 223 g/hod. - bionafta 241 g/hod. CHx: nafta 43 g/hod.- bionafta 31 g/hod. SO2: nafta 0,150% - bionafta 0,002%. Kouřivost: nafta 0,49 - bionafta 0,26.

A. Nový 17.8.2017 10:16

Re: zbytečné starosti pana Macha

Jako obvykle je Šejna mimo. Mele o limitech, ale uniká mu, že z

řepkových produktů, které se přidávají do nafty, jsou vyšší a horší emise než z ropných produktů.

M. Šejna 17.8.2017 10:37

hulváte Nový 840

o kus výš uvádím emise. Pouze u oxidů dusíku má FAME o něco vyšší hodnoty.

Takže se zdá, že hulvátovi Novému 840 toho uniká víc.

A. Nový 17.8.2017 10:39

Re: hulváte Nový 840

To jako kvůli vašemu vylhanému EU odstoupila od přidávání metylesteru do nafty?

M. Šejna 17.8.2017 10:49

Re: hulváte Nový 840

on se v EU do nafty nepřidává metylester? Odkdy prosím?

A. Nový 17.8.2017 11:16

Re: hulváte Nový 840

Mělo být: EU odstoupila od povinného přidávání metylesteru do nafty.

P. Selinger 17.8.2017 12:52

Re: zbytečné starosti pana Macha

Elektromobily jsou slepá ulička. Skutečná budoucnost patří vodíkovým článkům,vodík bude získáván elektrolyzou vody pomocí větrné a solární výroby elektřiny

P. Rada 17.8.2017 17:16

Re: zbytečné starosti pana Macha

Elektromobilita v hustém městském prostředí má už dnes své opodstatnění ale typuji že budoucnost spíše jak ve vodíku či elektromobilitě tkví v cekovém omezení zbytečné dopravní nákladovosti.

Považuji např. za projev houposti i pokřivení trhu létat každoročně za koupáním k dalekým mořím a využívat k tomu nikým nezdaněné palivo. Celkové dopady - uhlíkovou stopu - má přitom letecká doprava relativně největší - šetří jen čas a na luxus být hned ted všude... může lidstvo později ošklivě doplatit např. skrze dopady klimatické změny.

https://docslide.org/siemens-s-r-o-siemens-ag-2010-1-2-5-2016-uhlikova-stopa-a-doprava-4-0-narizeni-vlady-cr-c-362-2015-zdar-nad-sazavou-16-5-2016-jiri-pohl-siemens