OSOBNOST: Eliadův respekt ke všem vírám světa
Mircea Eliade se v druhé polovině minulého století stal zřejmě nejrespektovanější světovou autoritou v oboru srovnávací historie náboženství. Proslul zejména jako znalec jógy, šamanismu, alchymie a kosmologických mýtů, ale ve svých rozsáhlých Dějinách náboženského myšlení (česky 1995, 1996, 1997) podrobně rozebral zvláštnosti sakrální imaginace u národů všech dob a zeměpisných pásem. Se stejným respektem a porozuměním psal o drsných čarodějnických kultech, velejemné orientální mystice i složitých teologických spekulacích euroamerického západu. Nebyl přitom ateista, ani agnostik, jeho osobní náboženská zkušenost vycházela z pravoslaví. To mu nicméně nebránilo, aby se v roce 1928 ještě jako student neodebral do indických ašrámů v Ršikéši a Hardváru, kde se řadu měsíců oddával meditacím a pozoroval himalájské askety. Další dva roky studoval indická náboženství v Kalkatě. Po návratu do Bukurešti se rychle zařadil mezi intelektuální elitu. Přednášel na univerzitě a psal vytříbenou beletrii, která náleží k nejvybroušenějším klenotům rumunského písemnictví.
Ve třicátých letech se Eliade stále víc přikláněl ke krajní pravici. Za skvrnu na jeho mravním štítě bývají pokládány sympatie ke španělským falangistům i k podobně orientované Železné gardě či Legii archanděla Michaela v Rumunsku. V četných článcích z konce třicátých let horoval proti bolševickému nebezpečí a leckdy zabrousil až na práh antisemitismu. Politická situace v Rumunsku tehdy procházela přeludnými proměnami. Jako ideový stoupenec Železných gard byl Eliade dokonce vězněn, ale krátce na to - ještě před nástupem bezvýhradně prohitlerovského diktátora Antonesca k moci - jej vláda jmenovala kulturním přidělencem v Londýně. Po roce odtud přesídlil do Lisabonu, kde jako diplomat přečkal v relativním klidu další peripetie historického vývoje. Po válce se usadil v Paříži. Tam také započala jeho oslnivá vědecká kariéra.
Zatímco jiní religionisté většinou nezapřou vlastní vyznání (tím může být i "vědecký“ ateismus), Eliade přistupoval ke všem konfesím jako k rovnocenným projevům duchovní tvořivosti. Jeho složitý životní příběh vyústil v dílo, jež vyniká neobyčejnou tolerancí k různorodosti. Nejspíš k tomu přispěla vlastní niterná zkušenost s extremismem.
Pozn.: K Eliadovu jubileu vyšel český překlad jeho pamětí, kde ovšem svá třicátá léta dost vyretušoval.
(psáno pro Respekt)