MOŽNOSTI: Rozhovor s ředitelem filiálky Bank Polski
Jan Rýpar je ředitelem české pobočky největší polské banky Bank Polski. Domnívá se, že ani po loňských parlamentních volbách a výměně vlády nehrozí radikální změny v polské ekonomice, která má proti české svá specifika. Například stát si drží kontrolní podíly v klíčových firmách v energetice nebo bankovnictví. Český trh je podle něho více otevřenější než polský a mnoho polských firem úspěšně působí v Česku. Zajímavé možnosti však nabízí i Polsko pro české podnikatele. Hlavní výhodou je, že u našich severních sousedů je zhruba 4x větší trh než u nás. Na druhé straně zde podnikatelé musí počítat s větší konkurencí a se zhruba polovičními maržemi, což je také jednou z příčin levnějších polských potravin nebo služeb.
Můžete nám představit Váš PKO Bank Polski?
Historicky je tato banka podobná České spořitelně s více než stoletou tradicí. Dá se říci, že původně vznikla jako všeobecná záložna pro široké vrstvy obyvatel. Časem se však vyvinula v úspěšnou univerzální banku, která je schopna obsloužit rozsáhlou klientelu. Na rozdíl od Česka je bankovní sektor v Polsku částečně státní. Přibližně 50% z tohoto sektoru je v nějaké formě pod kontrolou státu. Ani my jako největší banka v Polsku nejsme výjimkou. Stát si tak drží kontrolní podíl. Další rozdíl mezi bankami v Polsku a v Česku je, že my jsme nezpochybnitelně největší polská banka na trhu, kdežto v Česku se o prvenství přou přinejmenším tři banky. Pro srovnání, velikost druhé a třetí polské banky se dohromady blíží té naší. Vůbec celá naše finanční skupina je velmi robustní. Když nebudeme počítat do střední a východní Evropy Rusko a Sberbank, tak je naše banka tou největší veřejně obchodovanou bankou ve střední a východní Evropě. Z stress testů evropských regulátorů vycházíme v rámci celé Evropy jako jedna z nejbezpečnějších a kapitálovou přiměřenost máme na solidní úrovni. Expandujeme rovněž do ostatních zemí, protože v Polsku už není moc kam růst. Polská ekonomika se koncentruje do stále větších celků, což bylo pobídkou i k našemu rozšíření. Je to impuls od velkých klientů, kteří působí v zahraničí. Proto se banka v roce 2015 rozhodla pro zahraniční expanzi a otevřela první pobočku v Německu. V roce 2017 následovala česká pobočka a před třemi lety se otevřela pobočka na Slovensku. Německé a české pobočky se dobře etablovaly. K zahraniční expanzi se snažíme přistupovat rozumně, tak například další zaměstnance nabíráme teprve tehdy, až si na ně vyděláme a máme pro ně práci. Důvodem, proč se otevíraly pobočky v přeshraničních zemích, je ten, že v nich je největší obchodní výměna s Polskem. Pod značkou KredoBank působíme také na Ukrajině.
Uvažujete i o pronikání do dalších zemí?
Přemýšlíme o tom. PKO Bank Polski průběžně analyzuje jednotlivé trhy z hlediska aktivity pro naše klienty, dále také hraje roli obchodní výměna mezi novým trhem a naším domácím polským trhem. Na tomto základě se rozhoduje o přítomnosti banky na daném trhu. Doufám, že pro naše zákazníky již brzy otevřeme pobočku v Rumunsku. Uvažujeme také o otevření pobočky v Maďarsku.
Na jaké zákazníky se zaměřujete v České republice?
Když jsme začali působit v Česku, věděli jsme, že zdejší trh je velmi konkurenční, Jsou tady banky, které mají hodně kapitálu, dobré výsledky a nabízejí konkurenceschopné produkty ve srovnání s Polskem nebo i Německem. Konkurence v bankovnictví je tady poměrně velká a naším cílem není to, že bychom ji chtěli válcovat. My se zaměřuje na aktivity, které tady chybí, ale my je umíme. To znamená podporu polského kapitálu v Česku a opačně podporu českého kapitálu v Polsku. Jestli k nám přijde polská společnost, která chce expandovat do Česka, tak my nemáme problémy ji poskytnout veškerý servis a podpořit ji, protože ji známe. Kdežto česká banka bude opatrná, protože jí tak dobře nezná. To je naše konkurenční výhoda.
A opačně, co můžete nabídnout české společnosti v Polsku?
My spolupracujeme jenom s právnickými osobami, tedy s.r.o., akciovými společnostmi a podobně, které jsou zapsány v obchodním rejstříku. Malé společnosti přesměrujeme na pobočky v Polsku, které jim zařídí vše potřebné a založí jim účet. My se zaměřujeme na větší společnosti, které jsou schopny vytvářet velký obrat a komunikujeme s nimi v Česku. Seznamujme je s polským podnikatelským a právním prostředím a můžeme jim založit i účet pro podnikání v Polsku. Více však pomáháme polským firmám v Česku. A to z toho důvodu, že máme v Polsku velmi dobré jméno, jsme známí a ví se i o našich zahraničních pobočkách.
Čím je pro Poláky český trh přitažlivý
Tak především je to civilizační, kulturní a jazyková podobnost. Jedná se rovněž o podobné ekonomické systémy. V Polsku je velmi konkurenční trh a tak třeba prodejce oblečení je zvyklý pracovat s marží pět procent. V Česku se však realizují větší zisky a je snadnější v něm proniknout. V Polsku je to pro české firmy poněkud složitější nebo tamní trh je svým způsobem ochranářský a zahraniční konkurenci se občas brání. Z tohoto hlediska jsou Češi otevřenější.
Může být tedy pro českou společnost polský trh něčím atraktivní?
Tak především v jeho velikosti, v Polsku žije 38 milionů lidí a to je skoro čtyřikrát více než v České republice. Na druhé straně podnikatelské prostředí je tam více konkurenční. Takže jestli je česká firma zvyklá z domácího trhu na koncovou marži 10%, tak v Polsku musí počítat s tím, že to může být jen 5%. Je pravdou, že osloví čtyřikrát více obyvatel, ale pro distribuci svých produktů potřebuje čtyřikrát větší síť. Když si polská firma otevře pár obchodů v Čechách, tak obsáhne velké množství obyvatel, protože Češi jsou spíše orientováni na Prahu, kdežto Polsko je více decentralizované. V Polsku jsou populární kromě Varšavy i regionální centra, jako Lodž, Krakov, Poznaň, Wroclaw, Lublin, Gdaňsk, Gdyně a další. A ty si i vzájemně konkurují. V rámci podnikání v Polsku je dobré se ihned etablovat i v regionech, kdežto v Česku si otevřete pobočku v Praze a čekáte, jak se to bude vyvíjet. Když dobře, pak si otevřete pobočky i jinde. Jsou případy úspěšných českých firem v Polsku, ale opačně je to výraznější, polských firem úspěšně působících v Česku je zhruba třikrát víc. Takže v Polsku je třeba se připravit na skutečně vysoce konkurenční prostředí. Je také lepší začít s podnikáním v ekonomicky vyspělejší západní části Polska.
Ovlivní výsledek polských parlamentních voleb a nová vláda polský byznys?
Tak určitě bezprostředně ne. Já tedy pracuji v této bance sedm let a za tu dobu se vlády v Polsku nezměnily. Takže nejsem schopný na základě svých zkušeností předjímat, co bude dál. Polská ekonomika je však odlišná od české i z hlediska privatizace státních podniků. V Polsku na rozdíl od Česka zůstaly rozhodující podíly v klíčových státních firmách v rukou státu a to se určitě měnit nebude.