Pondělí 7. října 2024, svátek má Justýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ENERGETIKA: Nástup zkapalněného zemního plynu...

diskuse (1)

... nejenom ve Velké Británii

Spotřeba plynu milionů britských domácností je zajišťována dovozem zkapalněného zemního plynu (LNG).

Britská energetická společnost Centrica koncem března podepsala dvacetiletý kontrakt s americkou společností Cheniere Energy Partners na každoroční dodávku 2,5 miliardy m3 břidlicového plynu (odpovídá 1,75 milionu tun LNG). Dodávky budou realizovány po dostavbě zkapalňovacích jednotek z terminálu Sabine Pass v Cameron Parish v Louisianě, první v září 2018. Podle dostupných informací v britském tisku činí finanční objem kontraktu 10 miliard liber. V rámci kontraktu byla dohodnuta opce na prodloužení platnosti o deset let. Uvedené množství plynu odpovídá spotřebě 1,8 milionu domácností, což představuje nezanedbatelnou část z více než 20 milionů britských koncových nefiremních zákazníků.

Odkazovaný kontrakt s Cheniere však není pro společnost Centrica prvním kontraktem na dovoz LNG. Navazuje na tříletý kontrakt z počátku roku 2011 v rozsahu 2 miliard liber s největším světovým dodavatelem zkapalněného zemního plynu, katarským Qatargas, na dodávky 2,4 milionů tun LNG ročně do terminálu Isle of Grain poblíž Londýna. Opět v orientačním přepočtu na koncové spotřebitele toto množství reprezentuje 2,5 milionů britských domácností.

Oba dva prezentované kontrakty jsou konkrétními výsledky snahy Velké Británie o posílení pozice v celosvětově nastupujícím energetickém sektoru LNG. Od roku 2000 bylo možné zaznamenat výrazný nárůst globálních technologických kapacit pro zkapalňování zemního plynu, které by měly podle predikcí International Energy Agency v roce 2020 zpracovávat až 500 miliard m3 ročně. Ovšem nejenom Velká Británie nechce stát v pozadí dynamicky rostoucího segmentu energetického byznysu. Podle nejoptimističtějších prognóz plynárenských energetických firem bude LNG v roce 2030 pokrývat až polovinu spotřeby zemního plynu Evropské unie. Nejnovější kontrakt společnosti Centrica s Cheniere prozatím poněkud vybočuje z řady, a to dlouhodobým smluvním rámcem dvaceti let, s opcí až na třicet let. Takto konstruovaný kontrakt dokladuje jistotu americké strany z hlediska včasného dokončení výstavby zkapalňovací technologie v Cameron Parish, včetně dlouhodobého zajištění dostatečných dodávek plynu. Podle referenčního scénáře U.S. Energy Information Administration (Annual Energy Outlook 2013) se stanou USA čistým exportérem LNG již od roku 2016, přičemž těžba zemního plynu překročí domácí spotřebu v roce 2020, což bude představovat další významný mezník americké plynové energetiky.

Sabine-Pass-Liquefaction-Project-Construction

Výstavba exportního LNG terminálu Sabine Pass v Cameron Parish. Stávající přístav, skladovací a zplyňovací technologie: modrá. Budované zkapalňovací jednotky: Trains 1&2 (oranžová). Zdroj: Cheniere Energy

Z pohledu suchozemce ze střední Evropy je rovněž zajímavá otázka, jakým způsobem budou Američané miliony tun LNG do Velké Británie přepravovat. Reálná omezení rozletu globálních byznysmenů se zemním plynem jsou zřejmá: přeprava na jiný kontinent je technicky a ekonomicky smysluplná pouze v obrovských množstvích, což vyžaduje přepravu v kapalné formě. Ta ovšem zase vyžaduje trvalé udržování kryogenní teploty v přepravních nádržích. Hlavní složkou zemního plynu je metan s teplotou varu za atmosférického tlaku -161,5°C. I čtenář bez technického vzdělání musí nyní alespoň tušit, že samotný proces zkapalňování plynu zřejmě bude energeticky a technologicky náročný a že přeprava v kapalné formě na jiný kontinent přináší řadu komplikací. Nicméně všechny technické problémy byly vyřešeny již koncem padesátých let minulého století a na světovém trhu jsou nyní dostupné speciální velkokapacitní námořní tankery, které jsou schopny přepravovat desítky tisíc tun LNG po celém světě.

TAITAR_NO_4

LNG tanker TAITAR NO. 4 se čtyřmi nádržemi konstrukce Moss
Rok stavby: 2010
Délka x šířka: 290 m x 48 m
Hrubá tonáž: 118 634 t, nosnost: 77 053 t
Vlajka: Panama [PA]
Zdroj+foto:
www.marinetraffic.com
Vybrané parametry z podkladů výrobce lodi (Kawasaki Heavy Industries):
Přepravní kapacita LNG: 147 563 m3
Velikost odparu: 0,15%/den


Pro doplnění lze uvést, že podle dostupných technických informací jsou tankery konstruovány s dvojitým trupem se speciální tepelnou izolací a odpar je využíván jako přídavné palivo k pohonu lodi s využitím kotlů na zemní plyn, popř. některé tankery jsou vybaveny technologií pro zpětné zplyňování a získávají tak potřebné množství plynu přímo z přepravovaného objemu LNG.

V úvodu článku jsem zmiňoval ambice evropských plynařů výrazně navýšit podíl LNG na celkové spotřebě zemního plynu Evropské unie. Plány na výstavbu nových terminálů v Evropě nasvědčují pevnému odhodlání tento cíl reálně naplnit. Při pohledu do veřejných informačních zdrojů (např. zde) lze dohledat 1 provozovaný zkapalňovací terminál v Norsku a 22 terminálů pro zpětné zplynování v Belgii, Francii (3x), Chorvatsku, Itálii (2x), Portugalsku, Španělsku (7x), Turecku (2x) a Velké Británii (5x). Pokud se týká nové výstavby, tak 2 nové zkapalňovací terminály plánuje Rusko a výstavbu 11 terminálů pro zpětné zplynování plánuje Chorvatsko, Francie (2x), Irsko, Lotyšsko, Litva, Holandsko (3x), Polsko a Ukrajina. Globální rozmach LNG rovněž dokládají informace i z jiných světadílů – výstavba LNG terminálů je plánována v Africe, Asii, Severní i Jižní Americe, Austrálii i Oceánii. Optimismus globálních byznysmenů s LNG prozatím potvrzují i data o prokázaných zásobách zemního plynu ve smyslu konzervativní definice dle Society of Petroleum Engineers (tj. zásoby dostupné stávajícími technologiemi těžby a za stávající ceny), které jsou vyčísleny na 60 let současné roční těžby. Nicméně až budoucí vývoj prokáže, zda LNG bude skutečně vykazovat dostatečný růstový potenciál, aby se stal společně s ropou klíčovou globálně dostupnou energetickou surovinou.

Převzato z Nejedly.blog.idnes.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Tomáš Vodvářka
7. 10. 2024

Některá datanebude třeba nějak blíže upřesňovat. Namátkou 11. září a jistě i datum 7.října.

Jan Bartoň
7. 10. 2024

Do poslanecké sněmovny se vrátila „lepší opozice“. Bude údajně „tvrdá, ale konstruktivní“.

Konzervativní noviny
7. 10. 2024

Většinu imigrace do Nizozemska tvoří imigranti, kterí si ze státu berou více, než do něj vkládají.

Drieu Godefridi
7. 10. 2024

Mélenchonova falanga a s ní i ostatní nepřátelé Západu už vidí na obzoru svůj konečný cíl –...

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Aston Ondřej Neff
4. 10. 2024

Zjištění Eurostatu, že česká vláda švindlovala s údaji o deficitu, je za současné situace jen...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Václav Vlk st.
5. 10. 2024

Ještě poměrně nedávno se zdálo, tak jako už několikrát v dějinách, že stát Izrael je ohrožen na své...

@ StařecNaChmelu
5. 10. 2024

Chtěl bych se omluvit, že jsem vás předem neinformoval o tom, že vám to už nehodím.

7. 10. 2024

Už jen přibližně tři měsíce. Od začátku roku 2025 nebude možné používat k placení úředních poplatků...

jol Jolana Vašinová
7. 10. 2024

Zásadní úpravy ve vládním návrhu důchodové reformy nemění její primární princip. Po kulatém stole s...

Lidovky.cz, ČTK
7. 10. 2024

Pojišťovny vyplatily za povodně, které zasáhly Česko v polovině září, přes dvě miliardy korun....

Valentýna Bílá
7. 10. 2024

Rokycanským kriminalistům se podařilo díky nové mezinárodní databázi profilů DNA ztotožnit dva...

Zbyněk Petráček
7. 10. 2024

Po každém průšvihu přichází reflexe a vyšetřování. Amerika to zažila po 11. září 2001, když příčiny...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz