27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


ŠAMANOVO DOUPĚ: Debile, tvé jméno je Dopravní podnik hl.m. Prahy

25.7.2007

Mnozí diskutující zde na Psu na nářky pražských automobilistů odpovídají - jezděte hromadnou dopravou! Jenže to není až tak jednoduché. V současnosti je tato doprava ztížena probíhajícími rekonstrukcemi tramvajových tratí:

1) od 3.2. do 22.8. je uzavřen a přeoráván Štefánikův most - pro jistotu je pro automobilisty rovněž uzavřen letenský tunel
2) od 5.7. do 22.8. je navíc uzavřen úsek na nábřeží mezi Štrosmajrákem a Čechovým mostem
3) od 18.7. do 31.10. je rozkopané Palackého náměstí, což obnáší uzavírku mezi Výtoní a Národním divadlem a zašprajcování Palackého mostu pro tramvaje.

Naštěstí jezdím metrem. Ráno při snídani si vyslechnu dopravní zpravodajství v televizi (hořící kamion na Dé 1, převrácený na Dé 5. Na barrandovské radiále se střetlo s kamionem osobní vozidlo. Policie odklání dopravu na Plzeňskou a Radlickou. Na Radlické to znám - jel jsem po ní v poslední době několikrát. Je rozkopaná už asi měsíc v šíři jednoho pruhu ze tří. Ale nepracuje se na ní. Tedy ne v neděli a ve svátky, kdy jsem tudy jel). Pak se pohodlně projdu na svoji stanici metra. Jenže. Tu nastupuje již v titulku zmíněná debilita (= slabomyslnost) Dopravního podniku hl. m. Prahy. Z důvodu toho, že jsou dovolené a v Praze je méně lidí (turisti se nepočítají), jezdí jen polovička vozů metra!

Když jsem to takto podal své milé a chytré ženě Ivaně, tak se smála - jak ta polovina soupravy udrží balanc, když má kola jen na jedné straně, a že se lidi nevysypou? Tak tedy - jezdí jen každé druhé metro. Po ranní špičce, když jedeme do práce my, ouředníci (někteří z nás na devátou), je to na trase Bé jen jednou za osm minut. Už z Jihozápadního města jest souprava nacpaná. Nacpanost se mění v hustotu bílého traslíka na Smíchovském nádraží. U Anděla přechází do stádia neutronové hvězdy. Dříve, než se z vagonu stane černá díra vystoupím na Karlově náměstí. A se mnou odhadem asi tak tři sta lidí. Často společně s námi přijede souprava z protivného směru, z níž vystoupí zhruba stejně tolik obecenstva.

A my všichni pak zíráme na zosobněnou debilitu dphlmp: stojící třetí eskalátor. Slabomyslné (= líné myslet) vedení tohoto mého dodavatele dopravních služeb, jež si platím jednak v rámci nelevného předplatného a jednak mastných daní, uvěřilo nejspíše vlastním lžím o tom, že v Praze přes prázdniny jezdí městskou veřejnou hromadnou dopravou toliko polovička lidí. Toto tvrdili již za bolševika, ale stejně jako za bolševika je pravda ta, že v Praze je o prázdninách pouze - polovina řidičů MHD. Nu dobře, řidiči a řidičky si někdy vzít dovolenou musejí (stejně jako si ji musejí někdy vzít energetici, spojaři, řezníci a opraváři automobilů...), ale proč si ji musí vzít třetí eskalátor, který ve šťastnějších časech spolehlivě jezdí nahoru jako druhý? (Neodpustím si další vsuvku - v Mnichově třeba se eskalátor rozjede, když ucítí byť osamnělého pasažéra. U nás to "prej nejde", neboť by to vyžadovalo nákladnou a dlouhou rekonstrukci. Tak tedy - na Karláku minulý rok probíhala několik měsíců nákladná rekonstrukce, jejíž výsledek je ten, že schody jezdí - jako předtím. Nějaký automat, který by do našich pustin dorazil z vyspělého světa po nějakých třiceti letech, se nekoná.)

Vedení dphlmp skutečně uvěřilo vlastním lžem - anebo je v prackách slabomyslných. Odpovědní, námi draze placení dopravní služebníci naši se nejspíše domnívají, že když jezdí polovina souprav metra, že s ní skutečně přijede polovina cestujících!

Řešil jsem to minulý týden po způsobu předcházejících: odsunul jsem sloupek držící červený provaz a po těch spodních kratších schodech vystoupal do mezipatra - a druhé delší schody pak již byly volnější. Tuto snahu mnohých pospíchajících vyřešil dphlmp toto pondělí dalším slabomyslně debilním opatřením - zábradlí mezi stojícími schody přehradil uvázanou otranžovobílou stuhou s nápisem PROVOZ METRA PŘERUŠEN - Děkujeme za pochopení.

Není zač, debilové, já to totiž nechápu. Nechápaje, oslovil jsem osobu ženského pohlaví dejme tomu středního věku, která koná v kukani v podchodu Karláku nevděčnou jistě službu dozorného nad chováním technických zařízení metra, cestujících a jiných zločinců. Upozornil jsem ji na nebezpečí plynoucí z toho, že se na peroně shromažďuje ohromná masa cestujících, kteří nemají kudy uniknout v případě zakouření prostoru či jiné nepředstavitelné události a navrhl jí ihned řešení tohoto palčivého problému: aby koukala ale honem spustit stojící eskalátor a činila tak i nadále pravidelně. Dozorná osoba pravila, že eskalátor spustiti nelze, neb je rozbitej.

Shodou okolností je rozbitej i třetí eskalátor na druhou stranu, ku Palackého náměstí směřující. Pomyslel jsem si: Tak proč je, vy debilové slabomyslní, neopravíte? Ledaže byste nám ještě navíc lhali. Zdá se totiž, že náš palčivý problém vás nepálí. Asi se obrátím na obchodní inspekci, ombudsmana, lampárnu či pouze zaštěkám na Psu...

Moje dotazovací akce na účel zašprajcování třetího eskalátoru měla přece jen nějaký výsledek. Buďto jsem ho docílil já, nebo pán, co šel za tou "dozornou osobou středního snad věku a jistě ženského pohlaví" za mnou a řval sprostá slova a nad hlavou mával strženou oranžovobílou stuhou. A sice: hnedle v úterý se již přehrazovací šerpa na onom eskalátoru již neobjevila.

Ovšemže na nejezdícím eskalátoru.

Psáno v Praze dne 24. července 2007

PS: Chtěl jsem pro ověření některých informací nahlédnout do stránek dphlmp, jenže při kliknutí na aktuální informace o letní dopravě v Praze se mi otevřel jásavý nápis "hurá na výlet!" a mně, který celkem dobře snáší současné návaly v přecpaném metru, se udělalo z té slabomyslnosti slabo na zvracení...