Neděle 20. dubna 2025, svátek má Marcela
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

NĚMECKO: Nádraží

Problém zeleno-rudé koalice ve Stuttgartu

V Badensku-Würtembersku, jak jsme o tom již referovali, vyhráli Zelení, budou mít v této spolkové zemi premiéra a spolu se sociálními demokraty mají pohodlnou většinu. Hlavní problém, který ale musí v nejbližsích dnech vyřešit, se týká stavby tamějšího nádraží. Připomeňme, o co jde.

Podle projektu s názvem Stuttgart 21, tedy město pro XXI. století, má být nádraží přesunuto pod zem za využití všech nejmodernějších technologií. Nad ním má být rozkvetlý park a pěší zóna. Na stavbě se už pracuje, i když rozdělila Německo stejně jako stavba knihovny Jana Kaplického Českou republiku. Jenže politická reprezentace v čele s kancléřkou Merkelovou, na rozdíl od nás, se velice vehementně za projekt postavila. Proti byli a jsou hlavně sociální demokraté a Zelení, kteří zastavení stavby měli v programu a kteří se teď dostali k moci.

Angela Merkelová stavbu vehementně obhajuje. Německo podle ní nesmí být proti novým stavbám, novým dopravním cestám a novým technologiím. Občané většinou všude žijí současností, kdežto každý zodpovědný politik musí žít z poloviny v současnosti a z poloviny v budoucnosti, protože má za úkol zajistit svým občanům jistou budoucnost.

Podobně jasně odůvodňuje tento projekt i z legislativního hlediska: projekt nového nádraží byl schválen všemi nutnými úřady a grémii, je tedy politicky legitimní a není zapotřebí, aby získával ještě jednu legitimitu v referendu. Kdybychom na takový krok přistoupili, zpomalili bychom Německo a my naopak potřebujeme, abychom se zrychlili. Žijeme v době, kdy v Evropě jen připomínkové řízení ke stavbě nové přistávací dráhy v anglickém Heathrow trvá déle než stavba celého nového letiště v Pekingu, včetně projektu.

Paradoxem demokracie je, že pouze politici, kteří se dokáží prosadit proti většině svých občanů, jsou nakonec ti, kteří u nich mají největší respekt. Tak tomu bylo v Německu, když Willy Brandt prosadil svou východní politiku, když Helmut Schmidt znovu vyzbrojil Německo a když Helmut Kohl zavedl euro.

Připomeňme, že nádraží ve Stuttgartu může být důležité i pro nás: Přes toto město má totiž vést nová rychlodráha z Bratislavy přes Prahu a Mnichov do Paříže.

Jenže co dělat nyní, když strany, které byly od samého počátku proti stavbě, vyhrály a zastavení stavby by stálo miliardy eur? To je ten problém, který nyní bude muset řešit jak spolková země Badensko-Würtembersko, tak nová vláda, tak město Stuttgart, tak Bundesbahn, spolková železnice.

Supermoderní nádraží by mělo stát asi 4,5 miliardy eur, každý rok, o který se stavba zastaví, což se právě v těchto dnech stalo, přijde tuto spolkovou zemi na 400 milionů eur a ten, kdo stavbu zastaví, bude muset zaplatit veškeré náklady, jež i s náhradami, které ze smluv vyplývají, podle předběžných propočtů se blíží skoro stejné sumě, jako kolik by stálo nové nádraží. To, co se v současné době stalo, že došlo k tzv. de facto zastavení stavby, představuje jen formální kompromis, který ve skutečnosti vůbec nic neřeší a naopak stavbu i zastavení prodražuje.

Projekt nového nádraží je evidentně ekologický, střed města Stuttgartu by byl zřetelně vlídnější: místo rozlehlého kolejiště by byl park a vznikla by ve městě nová čtvrť a nádraží ve Stuttgartu je skutečně zastaralé a nevyhovující.

Možná, že to bude právě tento projekt, který bude prubířským kamenem Strany zelených: mohl by totiž ukázat, jestli zůstávají malou sektou nebo se skutečně stanou velkou a masovou stranou, která myslí konstruktivně. Pokud šéf zelených v této spolkové zemi Winfried Kretschmann dodrží to, co řekl těsně po jejich vítězství, a sice že je pro něj prvořadá země a teprve pak politická strana, bude muset asi stavbě nádraží dát – zřejmě po nějakých korekturách – zelenou.

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6

Jan Kovanic
19. 4. 2025

Vyjíždíme ze Slunečné - já, přítelkyně Karla a její navigace Erika.

Aston Ondřej Neff
19. 4. 2025

Rusko nepřestane útočit a Ukrajina se nepřestane bránit.

SÝR ZDARMA
19. 4. 2025

Anglický ústavní soud potvrdil to, co ví každý normální člověk.

Gita Zbavitelová
19. 4. 2025

Stále víc Izraelců pochybuje, že vláda dosáhne propuštění rukojmích.

Tomáš Procházka
19. 4. 2025

Ukrajina zoufale potřebuje další vojáky.

Aston Ondřej Neff
17. 4. 2025

Chceme napříště podléhat „nadstátní moci‟?

Aston Ondřej Neff
18. 4. 2025

Audit digitalizace stavebního řízení neexistuje.

Aston Ondřej Neff
19. 4. 2025

Rusko nepřestane útočit a Ukrajina se nepřestane bránit.

Marian Kechlibar
17. 4. 2025

Čína je od roku 2010 největší výrobní ekonomika světa.

přečetl Panikář
17. 4. 2025

Německé „ministerstvo pravdy“ hlídá „svobodu názorů“

Petr Bayer
20. 4. 2025

Evropská unie neubírá nic ze svého svatého zeleného nadšení. Dokonce chce ukázat záda Americe a...

mul Matyáš Müller
20. 4. 2025

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Lidovky.cz, ČTK
20. 4. 2025

Ruská armáda opakovaně porušila velikonoční příměří, které v sobotu odpoledne oznámil ruský...

Lidovky.cz, ČTK
20. 4. 2025

Neděle zmrtvýchvstání je největší slavností křesťanského církevního roku, připomíná vzkříšení...

Jaroslav Petr
20. 4. 2025

Pokusy na zvířatech s cílem pomoci lidem jsou problematické z mnoha důvodů; hlavně proto, že...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz