9.5.2024 | Svátek má Ctibor


JAPONSKO: Kombini aneb Lehkost bytí

2.8.2012

Pokud požádáte cizince, aby vyjmenoval deset věcí, které jsou typické pro Japonsko, určitě mezi nimi nebude chybět kombini. Kombini je pojaponštělá zkratka anglického sousloví convenience store, což doslova znamená výhodný či šikovný obchod. Jde o prodejnu, která stylem prodeje asi nejvíce připomíná naši večerku, mívá otevřeno dlouho do noci a seženete v ní například hotová jídla, chlazené i horké nápoje, čtivo dětské i lechtivé, cigarety, alkoholy, kosmetiku, spodní prádlo, baterie, prázdné datové nosiče; jedním slovem cokoliv, na co si o půlnoci vzpomenete, že jste zapomněli koupit v běžném obchodě a bez čeho by byl váš život do příštího rána velice krušný.

kombini

První kombini s názvem 7-Eleven bylo otevřeno v Tokiu v roce 1974 a zpočátku se v něm prodávaly pouze sluneční brýle. Nyní jich je v provozu více než čtyřicet pět tisíc. 7-Eleven provozuje asi třetinu obchodů, za ním následuje Lawson s další desetitisícovkou, následovaný firmami Family Mart a Sunkus. Podle zákona musí mít kombini 50 až 250 čtverečních metrů a otevřeno musí být každý den nejméně 14 hodin. Od našich jinak podobně stejně velkých večerek se především liší úpravou. Zákazník se nachází ve velmi čistém až sterilním prostředí, k dispozici bývá i toaleta.

O Japoncích je známo, že milují jednotný styl, takže by se dalo čekat, že jednotlivé obchody si budou podobné jako vejce vejci. Není tomu tak: Jednak každá z firem vtiskla svému řetězci svou vlastní tvář, dále jsou zřetelně patrné lokální odchylky, takže například hotové jídlo, jako je bentó, což je krabice s přihrádkami, kde lze vedle rýže najít plody moře, maso, nudle či nakládanou zeleninu, reflektuje lokální jídelníček. Pokrmy jsou připravovány s velkou péčí a jsou skutečně chutné. Vyhlášené je onigiri - rýžový bochánek s vetknutým kouskem ryby či něčeho jiného, zpravidla mořského, zabalený do yakinori - papíru z mořských řas. Manželka tvrdí, že lepší onigiri se jinde nekoupí.

Přesto, že ceny v kombini jsou o něco vyšší než v nákupních střediscích, zájem o nákup v nich mezi Japonci neustále roste, dnes v nich denně nakoupí čtyři miliony zákazníků. Důvod podle mě spočívá v tom, že to, co potřebujete, koupíte podstatně rychleji než jinde, protože vybírat z pestré palety zboží můžete na malém prostoru bez nutnosti bloudit spletí uliček. Kromě regálů se zbožím se v prodejně nacházejí terminály bankovních služeb, kopírka a fax. Není tedy divu, že do jednoho kombini denně vstoupí na devět set zákazníků, kteří tam nechají víc než půl miliónu jenů. Přitom řada vstoupivších žádný obchod neuzavře, protože se přišla pouze ochladit v parném létě a prolistovat si svůj oblíbený komiksový magazín. Vedení kombini řetězců tyto "stojící čtenáře", jak se jim říká, tolerují, protože dost často jim při čtení vyhládne a nějaký ten obolos přece jen nakonec utratí.

Provozování kombini je energeticky velmi náročné - provozovny jsou velice jasně osvětleny, najdete v nich dlouhé regály s nepřetržitě chlazenými i ohřívanými nápoji i koutek, kde bublá nádoba s oblíbeným pokrmem oden. Měsíčně jedna průměrná provozovna propálí elektřinu za tři sta tisíc jenů, což je přibližně tolik, kolik vydá deset nespořivých domácností, přičemž výměra je prakticky stejná. Nedostatek energie způsobený odstavením jaderných reaktorů se projevil i zde - poloosvětlené obchody těsně po fukušimské katastrofě vypadaly značně smutně. Není proto divu, že kombini začaly ještě usilovněji přezbrojovat z klasických zářivek na úspornější LED svítidla.

Provozování kombini je jedním z mála odvětví, které v krizí sužovaném Japonsku vzkvétá. Není proto divu, že řetězec 7-Eleven tento týden představil smělý plán, podle kterého bude v Japonsku stát do února 2014 tisíc pět set nových provozoven. Spokojené zákazníky určitě najdou, ale mám obavu, že tento způsob prodeje "bez chuti a bez zápachu" povede k dalšímu odlidštění už tak internetem těžce poznamenané společnosti. Malé nároky na prostor umožňují jejich budování prakticky kdekoliv, takže představují kudlu bodnutou do zad místních tradičních kupců, kteří nejsou zastřešeni bohatou centrálou, která by jim mohla poskytnout supermoderní techniku.

Převzato z osobních stránek autora