Pondělí 9. prosince 2024, svátek má Vratislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Doprava smrdí od hlavy

diskuse (71)
Češi a Poláci prý jsou nejneukázněnější řidiči v Evropě. Proč Poláci, nevím, na to ať si přijdou sami. Proč ale my? Obávám se, že i v dopravě platí přísloví o rybě, hlavě a zápachu.

Jde o dopravní značení. Při jízdě motorovým vozidlem se musíme řídit dopravními značkami. Kdo se jimi neřídí, páchá přestupek a má být potrestán. Hotovo, tečka.

Dovolím si tvrdit, že věc není tak jednoduchá. Aby řidič respektoval dopravní značení, musí mu důvěřovat. Aby mu důvěřoval, musí mít značení logiku. A zde je asi jeden z nejbolavějších vředů naší dopravy.

Nekompetentnost lidí odpovědných za dopravu se pokusím ukázat na dvou jednoduchých příkladech – jistě každý zná desítky a stovky jiných. V Husovickém tunelu v Brně (délka skoro 600 m) ve směru do Králova Pole jsou umístěny dvě dopravní značky omezující rychlost, které platí, když svítí. V pořádku. Nyní, několik dní tyto značky svítí a v obou pruzích omezují rychlost na 40 km/h. Dejme tomu, že důvodně, i když na první pohled to není patrné. Omezení rychlosti však musí někde skončit. Otázka zní, kde. Vyjedete z tunelu, nikde žádný konec omezení. Těsně za tunelem je odbočovací pruh směrem na Lesnou. Ruší tato odbočka platnost omezení rychlosti, nebo neruší? Je to křižovatka? Asi budu označen za ignoranta, když se takhle ptám. Odborníci na zákon o dopravě by mi to jistě vysvětlili. Ale o to tady právě jde. Řidič by neměl za jízdy řešit možné sporné výklady dopravních ustanovení, nýbrž měl by okamžitě vědět, jak má jet. Musí se rozhodovat ve vteřině i v úsecích, které nezná. K tomu mají sloužit dopravní značky. Domnívám se, že ukončení platnosti omezení je jedním z nejbolestivějších problémů v naší dopravě, který nikomu z odpovědných nevadí. Pokud by odbočovací pruh platnost značky nerušil, je rychlost ve čtyřproudové vozovce bez přístupu chodců zcela nesmyslně omezena nejméně dalších 500 metrů. Až po připojovací pruh z Lesné, dejme tomu, že ten už platnost omezení ruší, protože ti, kdo se připojují, o omezení v tunelu nic nevědí. To je logické, ale i tak by měl někde být umístěn konec omezení rychlosti. V zahraničí tomu tak prakticky všude je. Omezení – konec omezení. A také konec spekulacím, různým výkladům, nervozitě řidičů a šikaně policie. Takové značky by měly smysl a autoritu. Přitom nejde o omezující značku někde na trojnožce, kterou si tam na chvíli dali kopáči, nýbrž o značení jistě mnoho měsíců promýšlené a schvalované mnoha odborníky. Jenomže nekompetentními, které asi jejich práce nebaví.

Druhým příkladem je dopravní značení na trase Brno – Svitavy necelý kilometr před Sebranicemi. Staví se tam na zelené louce nová továrna a nákladní auta na přehledném úseku mimo obec vyjíždějí ze stavby přímo na státní silnici. Před výjezdem je omezení na 30 km/h – v pořádku. Jakmile však minete zablácený výjezd ze stavby (který se rozhodně nedá nazvat křižovatkou), marně vyhlížíte konec omezení rychlosti. Takže byste měli jet rychlostí 30 km/h až k ceduli Sebranice. Skoro kilometr. Jede tak někdo? Ani náhodou, jsme přece v Čechách, je široký rozhled na všechny strany, a důvod omezení rychlosti zjevně pominul. Všichni bez výjimky šlápnou na plyn. Mohla by tam policie měřit a dávat pokuty? Jistěže. Určitě ji to dříve či později napadne, a proti pokutě v tomto úseku nebude obrany – je zde zcela jasné omezení rychlosti. A to nemluvím o sobotě, neděli a nočních hodinách, kdy se na stavbě nepracuje.

Co z toho všeho plyne? Jednoduchý závěr: pokud nebude dopravní značení prováděno profesionálně, logicky a s určitým zábleskem inteligence, nebudou mu řidiči důvěřovat a nebudou je respektovat ani tam, kde je namístě. Proto jsme my Češi v zahraničí jako řidiči tak špatně hodnocení. Když narazíme na omezení rychlosti třeba v Rakousku? Aha, to tady zase nějakej blbec zapomněl třicítku.

Správné dopravní značení by bylo mnohem výraznějším příspěvkem k bezpečnosti dopravy než tucty radarů a sebevětší sankce za přestupky.

přečetl Panikář
9. 12. 2024

Ústavní soud nařídil zopakovat prezidentské volby, jejichž druhé kolo mělo proběhnout o víkendu.

Aston Ondřej Neff
9. 12. 2024

Zatímco se šušká o nové pravicové straně, Motoristé v sobotu uspořádali svůj první sjezd.

Zdena Jůzlová
9. 12. 2024

Hospody!

Ladislav Horák
9. 12. 2024

Ministerstvo životního prostředí se snaží za každou cenu prosadit vyhlášení NPK.

Vratislav Hlubuček
9. 12. 2024

Máme vtisknuto v genech, že život je hodnota, která se musí zachraňovat za každou cenu.

Aston Ondřej Neff
7. 12. 2024

Propagandisté ruské říše zla se nemusí namáhat.

Aston Ondřej Neff
6. 12. 2024

Vládní koalice odvrátila útok opozice, namířený na předsedkyni sněmovny Markétu Pekarovou Adamovou.

Aston Ondřej Neff
9. 12. 2024

Zatímco se šušká o nové pravicové straně, Motoristé v sobotu uspořádali svůj první sjezd.

Martin Mařák
9. 12. 2024

Ideologické zásady Motoristů mne zaujaly, musím uznat, že se jedná o příjemnou změnu.

přečetl Panikář
9. 12. 2024

Ústavní soud nařídil zopakovat prezidentské volby, jejichž druhé kolo mělo proběhnout o víkendu.

kop Josef Kopecký
9. 12. 2024

Do užšího vedení Pirátů se pokouší vrátit místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Olga Richterová. Má...

Miroslav Korecký
9. 12. 2024

Důchodová reforma, která vlastně není žádnou reformou, je schválena. Nereforma se tak rozběhne, ale...

Lidovky.cz, ČTK
9. 12. 2024

Armáda na Tchaj-wanu je ve vysoké pohotovosti kvůli předpokládanému čínskému vojenskému cvičení. V...

Petr Kolman
9. 12. 2024

Regionální politika se nestává příliš často předmětem zájmu politologů, ústavních právníků a...

Zbyněk Petráček
9. 12. 2024

Diktátor Bašár Asad padl, a tak se syrští běženci po celém světě mohou pokojně vrátit domů. Kdo si...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz