Pondělí 19. května 2025, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Bezpohlavní občanské průkazy

diskuse (29)

Jiří Kozelka foto: Neviditelný pes

V takovém světě by se ženy těžko domáhaly svých práv

Málokterý novinový text mě přiměl k tak intenzivnímu zamyšlení jako článek Petra Kolmana Jak na mladé řidiče, postrach našich silnic (NP, 4.6.). Autor cituje a analyzuje statistické údaje, podle nichž zvýšený počet nehod - a hlavně těch nejtragičtějších, jež způsobují řidiči mladší dvaceti čtyř let v porovnání se staršími řidiči - jde výhradně na účet řidičů mužského pohlaví. Mladé ženy mají nehodovost téměř pětkrát nižší než mladí muži. Jako vědec vím, že statistiky je nutno posuzovat opatrně; poměr jedna ku pěti však mimo jakoukoliv pochybnost dokazuje, že species „mladý řidič“ a species „mladá řidička“ jsou co do nebezpečí, které představují pro své okolí, absolutně nesrovnatelné entity.

Zohledňování pohlaví u řidičů by pomohlo ušetřit mrtvé na silnicích

Jako první myšlenka se mi vybavil dotazník, který jsem nedávno vyplňoval k pojištění automobilu a z něhož bylo zřejmé, že povinné ručení je podstatně dražší pro automobilistu nebo automobilistku mladší třiceti let. Ano, automobilistu nebo automobilistku. Žádný rozdíl mezi muži a ženami. Mladí za volantem způsobí statisticky mnohem více škod, takže se považuje za logické, aby měli dražší pojistku. Ovšem ze shora uvedené podrobnější analýzy vyplývá, že tyto vyšší škody působí výlučně mužští řidiči. 

Vyžadovat tedy vyšší pojistné i na mladých řidičkách je naprosto neopodstatněné. Petr Kolman jde ve svém článku ještě dál a navrhuje, podle mne zcela správně, aby mužům byly udělovány řidičské průkazy až od dvaceti let. To by ušetřilo ročně jen na českých silnicích stovky mrtvých a doživotně handicapovaných. Každopádně je jasné, že analýza nehodovosti podle věku a pohlaví přinesla výsledky, nad nimiž by se naše společnost měla zamyslet. A všichni bychom si měli uvědomit, že pokud kvůli současnému běsnění pod heslem GDPR zmizí údaj o pohlaví z identifikačních dokumentů, budou takové studie nesmírně komplikované nebo prostě nemožné.

Právo žen na diskrétnost

V předešlé větě narážím na nedávný návrh pirátského poslance Ondřeje Profanta, aby v novém občanském průkazu byl údaj o pohlaví nepovinný. Současně jsem si vzpomněl na humornou glosu Ištvána Léka „Těžký úděl strojvedoucích“ (LN 27.5.) vyprávějící příběh strojvedoucího London Eastern Railways, jenž se musel veřejně omluvit za to, že cestující ve vlaku uvítal slovy „Dámy a pánové, přeji vám hezký den!“ Urazil tím totiž cestující, kteří se necítí být ani ženou ani mužem. Pan Profant by s vedením London Eastern Railways, jež strojvedoucího za genderově nepřípustnou zdvořilost pokáralo, určitě souzněl.

Když už jsme u cestování železnicí, rád bych věděl, zda Ondřej Profant někdy jel nočním vlakem ve spacím voze. Kabinky jsou tam běžně obsazovány buď muži, nebo ženami. Chápeme asi všichni, že žena při používání mycího koutu netouží po tom, aby ji okukoval cizí chlap. Pan Profant ovšem k binárnímu dělení připomíná, že v ČR žijí stovky občanů, u kterých nelze snadno poznat, jde-li o muže či o ženu. Jako demokraté bychom jistě existenci ani takto nepočetných menšin (hovoříme o tisícinách procenta) neměli ignorovat.

A bereme-li vážně ochranu žen v naší společnosti, měli bychom se například ptát, jak si má počínat turistka, jež v dámském kupé potká pasažérku zakrývající svůj obličej spektrem make-upu a budící sytým barytonem pochybnosti o tom, že její volba oddělení byla genderově správná. Snad by turistka měla mít právo zeptat se průvodčího, zda nedošlo k omylu v rezervacích. Průvodčí je pak povinen rezervace zkontrolovat a případné muže z ženské kabinky vykázat. Jak ale má podle pana Profanta průvodčí evidovat pohlaví, když u někoho není na první pohled zřejmé? Má barytonistce sáhnout do rozkroku? Nebo rychlotestem určit, má-li genotyp xx typický pro ženy nebo xy typický pro muže? Nepochybuji, že takové rychlotesty budou brzy k dostání; nevím ovšem, jak by si průvodčí poradil s genotypem xxy či jinou ze známých, leč vzácných chromozomových aberací.

Nebudu ve výčtu absurdních metod pokračovat; je snad jasné, že jedinou schůdnou cestou, jak zkontrolovat pohlaví, je podívat se do občanských průkazů, za předpokladu, že v nich je pohlaví povinně uvedeno.

Moderní doba přinesla genderově atypickým občanům právo si pohlaví změnit (v ČR podle §29 Občanského zákoníku) a taková změna je do občanských legitimací zanesena. Proč chtěl pan Profant připravit zmíněné občany o jejich asi nejvýznamnější právní výdobytek, je mi záhadou. Shora uvedený příklad ze spacího vozu dokládá, že právě oni jsou skupinou, pro niž je údaj o pohlaví v osobních dokumentech naprosto zásadní. Jste-li na první pohled chlap nebo ženská, problém s přístupem do pánského či dámského oddělení mít nebudete. Průkaz o pohlaví budou potřebovat právě ti atypičtí, jimž tuto privilej chtěl pan Profant odepřít, přičemž paradoxně tvrdil, že jedná v jejich zájmu. Nebo snad chtěl zrušit pánská a dámská kupé a pánské a dámské sprchy a toalety? To by se jistě líbilo jinému poslanci, který se údajně rád ve sprchách se ženami proti jejich vůli zamykal. Lze jen doufat, že páně Profantovy pohnutky nešly tímto směrem.

Nutno s úlevou konstatovat, že hlasující většina poslanců měla rozum a bezpohlavní občanské průkazy nepodpořila. Iniciativa Ondřeje Profanta přesto zůstává důležitým mementem pro voliče: ukazuje, kam až jsou Piráti ochotni ve své politické korektnosti zajít.

Mawenzi
19. 5. 2025

DEN 4.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

Ivo Fencl
19. 5. 2025

Doktorka psychiatrie a píše, co může, aby léčila i sebe.

Milena Kozumplíková
19. 5. 2025

Ze vzpomínání se vytratilo jedno významné datum.

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Chechtavej tygr
17. 5. 2025

Po České Republice putuje výprava zahraničních novinářů

Benjamin Kuras
17. 5. 2025

EU by si měla od Muska vypůjčit četu jeho ajťáků.

Jan Dvořák
19. 5. 2025

Celoroční výsledky nízkonákladových aerolinek Ryanair jsou podle generálního ředitele aerolinek...

kurl Lenka Kuřilová
19. 5. 2025

Starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný naznačil, že by mohl na svou pozici rezignovat a...

Zdeněk Lukeš
19. 5. 2025

Minule jsme si představili dva jubilanty – Josefa Gočára a Otakara Novotného, žáky Jana Kotěry z...

Martin Zvěřina
19. 5. 2025

Sobotní sněm hnutí STAN přinesl, kromě nepřekvapivého zvolení jediného kandidáta na předsedu 99...

Lidovky.cz
19. 5. 2025

U úniku plynu zasahují v pondělí odpoledne hasiči v ulici Ke Karlovu na pražském Novém Městě. Při...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz