Úterý 18. listopadu 2025, svátek má Romana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ROZCESTÍ: Co je však největší? Ta lidská svoboda nebo kultura?

diskuse (6)

Co je však největší? Ta lidská svoboda nebo kultura?

Před časem jsem napsal podobenství o totalitě, svobodě a vodě. Někteří to chápali jako útok na veřejné vodovody a kanalizace, ale sdělení bylo v tom, že každá svoboda může existovat za předpokladu něčeho pevného – opravdové síly, která platí a ne že si na něco hraje a důležitost oné síly je stejně velká, ne-li ještě větší než důležitost oné svobody. A bylo to ukázáno na příkladu pohybu vody na naší zemi, který může svobodně fungovat za předpokladu působení gravitace. O tom, co by dělala voda a vše tekuté v běžném dnešním režimu bez gravitační síly, raději ani neuvažovat, jenže musíme! Je to tak trochu obrázek dnešního světa, kdy vzduchem lítá i to, co by jinak mělo být někde dole v jímce, protože nějaká dominantní kultura je překonána multiprostředím, kde vážit víc je zakázáno nebo retušováno a my se tak ocitáme ve stavu, že čím dál víc věcí musí být kostrbatě hlídáno zákony simulujícími přirozený řád, které mnohdy vytvářejí řád nepřirozený. Děláme si složitý a komplikovaný život – postupně bez kultury i bez svobody.

K tomu všemu se vracím v souvislosti s posledními střílecími neštěstími v Americe. Ona svoboda vlastnit zbraň je pěkná a vždycky mě fascinovala a třebaže kromě nože a aparátu jinou zbraň nenosím, po boku mám virtuálně (od kluka) krásný a spolehlivý kolt, kterým trefím všechno, na co pomyslím – mířidly a střelivem se nezabývaje.

Jenže ona svoboda vznikla v době, kdy se po prérii proháněl padouch a hrdina a oba byli ovládání silou života… Hrdina chtěl žít čestně a padouch nečestně, ale žít chtěl. A smrti se báli oba. A když nebylo vyhnutí, tak byla snaha zbytečně neskončit zrovna v pekle, protože bylo jasné, že peklo je a ne, že ne. Zlatá doba svobody i vlastnění zbraní, které bylo k přežití a užitku!

Ale co z toho je dneska! Zbraň není každodenní potřebou, abych zastřelil splašeného býka, obhájil svůj život nebo čest. Zbraň je především atraktivní filmová i herní pomůcka, která ve virtuálním světě hraje jednu z hlavních rolí, ale tím se zároveň deformuje její smysl a role ve světě reálném. Dnešní pistolník má jeden prst na spoušti a druhý na dálkovém ovladači nebo joysticku a po smrti očekává „kde nic tu nic“, případně ještě tři další životy.

I ta odvěká touha žít, pud sebezáchovy, už není největší a má konkurenci. Jsou tu pudy nové: např. chuť napodobovat děje z virtuální reality v realitě reálné a zejména pud mediální sebepresentace! Svět médií, filmů a her (a jeho kultura) je lákavější a dá se snadněji dobýt než ten reálný svět (a jeho jakási zastaralá kultura).

A to je průšvih, protože nové pudy se starými nespolupracují a neznají obvyklou míru, a tak se to občas přepískne a je to reálně nebezpečné nejen pro aktéra, ale i jeho okolí a důsledek je ten, že nejen svoboda vlastnit zbraň, ale mnoho běžných a samozřejmých věcí, jako např.: řídit auto, letadlo, mít nůž, být muž, mít výbušninu, mít jed, mít plynový sporák atd. se stává podezřelými a musí se evidovat, monitorovat, regulovat a zakazovat, protože to vše může sloužit jako prostředek bezhlavé sebepresentace, kteréžto přece „nic jiného než regulace nezabrání“!

Kultura je mrtvá, ať žije regulace! Kultura? Jaká, která, čí? Kultura „multi“ spojená s kulturou nejvyšších kontrolních úřadů kontrolujících i ty nejnižší pudy? Kultura elektronické evidence a dokumentace všeho, online kamer všude, kde by se mohlo „být špatný“?

Maminka bude říkat zlobivému děcku: „Jak se to chováš! To se ani skryté kamery nebojíš?!“

Uvědomují si zastánci a iniciátoři radikálních změn nebo vyvážení/přivážení kultur to, že na těchto (v jiném podnebí) vyklíčí úplně jiné svobody a nesvobody, než jaké byly tam, kde kultura byla doma? Čím to, že proti GMP/O je odmítavý a obezřetný přístup – plodiny by mohly škodit lidem nebo jiným rostlinám či tvorům, mohou být invazní, nevyzpytatelné, ale proti „geneticky modifikovaným kulturám“ (fyzicky importovaným i těm virtuálně šířeným) se přistupuje bezstarostně, jako by z kombinace různých nátur, zvyků, mentality, životních podmínek a technických výdobytků nemohlo vzejít nic špatného – pouze samé obohacení! (Jen radost z hrušek na rybízu.)

Američané si hájí právo vlastnit zbraň, jenže to hrdé a svobodné prostředí, které dávalo zbraním a použití zbraně smysl, už je pokažené – obyvatelstvo je pomícháno s „mimozemšťany“, kterým je tento svět i se svými obyvateli dobrý k tomu, že se na něm dají páchat masakry, a kteří se nedají snadno odhalit (ani poklepem, ani poklepem na čelo), a spíše to tedy směřuje od práva k povinnosti nosit zbraň… a nabitou! Kultura života (coby priority) je stále dominantní, ale míchá se do ní kultura smrti (coby priority) a vlastněná zbraň má tak někdy opačný význam, neslouží k přežití ale k „přesmrtí“ (smrt jiných i vlastní jako gesto, výraz, poselství, self-made smrt jako smysl života).

Pistolník střílí jiné, ale ne proto, že by ho ohrožovali nebo omezovali v jeho plánech. Střílí je jen tak, že je to efektní a má to mediální váhu a potom v závěru – s pocitem dobře vykonané show a aby dal vale případným pozemským nepříjemnostem – zastřelí sebe. Samuel Colt se musí v hrobě obracet – takhle se přece nestřílí, takhle se přece nežije! Tento scénář je nepředstavitelné neštěstí a bláznovina! To, co se dle něj odehraje, to není přestřelka u O. K. Couralu, to není souboj muže proti muži, to je souboj muže proti vlastní bezradnosti, nicotě a bezvýznamností (v tom našem složitém světě) a zbraní je mu to, jaký je nečekaný, originální a šílený, tím vítězí a dělá díru do mediálního světa… Šlo by to i jinak, ale sázka na zabíjení – to je jistota.

Tito lidé mají vnitřní svobodu ke konání masakrů danou tím, že sice nohama šlapou po zemi (kde se takto nechová), ale hlava je v tom virtuálně-mediálním světě, který má svoji kulturu a pravidla (a kde se takto chová). Pojmy dobro, zlo, etika či soucit, následky činů se neřeší – tento svět zná jen zajímavou a nezajímavou událost, scénu, reportáž, vítězí originální událost, fabulace, efektní presentace. Co tedy s nimi? S kým? S kormidelníky mediálního světa – mediavody (jsou takoví? nebo to my takový svět poptáváme?) a co s těmi nešťastníky, kteří se s oním světem natolik ztotožní, že začnou podle jeho pravidel konat?

Přijmout je jako zpestření, daň za svobodu nebo je trestat – a jak trestat? Trest odnětí svobody, trest smrti? … Cha chá! Odměna smrti! Svoboda pohybu? Jen si ji nechte, v onom světě nepotřebuji šoupat podrážky, v mediálním světě mám absolutní svobodu (živý, nebo mrtvý), tam budu žít navěky! Trest odnětí mediální svobody? … Cenzura! Diskriminace! Nemožné! Podle současných nepsaných pravidel jsme povinni publikovat a presentovat i ty největší šílence a jejich skutky (altruisty a jiné dobráky je možné ignorovat), třebaže je někdy zřejmé, že je udělali jenom pro ono publikování a další je budou následovat. Jejich příklad – v prostředí „bez kultury“ – není odstrašující, ale inspirující! Publikování špatností nevyvolává hanbu a stud, není to náhrada pranýře, je to neskrytá reklama!

Media nás tak informují mnohdy podle not šílenců a my si myslíme, že „jsme in“, ale přitom jsme „formováni“!

Dočkáme se zavedení trestu mediální smrti nebo odnětí mediální svobody? Žijeme v informační společnosti a na to by měly reagovat i informační odměny a tresty.

Pořád tedy čekáme, co bude, a doufáme, že se nám zlé události vyhnou. Na obzoru není postava jezdce s naleštěnou zbraní, účinnou proti oněm mimozemšťanům, se kterým přijíždí (na divoký virtuálně-mediální západ) zákon. Patent na takovou zbraň ještě asi nikdo nemá – ten můj virtuální kolt ji může simulovat…

Takže na tebe, gaunere, co nám chceš udělat co největší rutyku a kosíš lidi s gustem sekáče s dobře nakutou kosou,(a myslíš si, že jsme na tebe zvědaví) jej vytasím a střelím tě mezi oči! Ne, nezazabiju tě (smrdutý kojote), to bys to měl prima, já tě vymažu z mediálního světa, ve kterém ses tak rozparádil, budeš teď neviditelný a ani pes po tobě neštěkne. Ani zmínka v televizi, v rozhlase, ani v nekuřácké krčmě se na tebe nevzpomene, Google najde kulové, nebudeš mít ani těch 5 minut slávy! Skončíš jako zapomenutá nula, ptačí lejno v tom nejhlubším kanálu, žádné hlavní zprávy, fotky na titulních stránkách novin, analýzy, spekulace, úžas, obdiv, odpor, zápis do historie, frajeření z basy – nic! Ticho a snad opravdové peklo! Celá ta tvoje důkladná příprava do detailů – nic, nic nebylo. Jo, byl tam někdo a v jednu chvíli si upšoukl – To bude vše, co po tobě zbude.

Ffů! Profouknu hlaveň – dobrá rána! Komu dalšímu tady haraší?

Tak co je tedy větší? Svoboda nebo kultura? Socha Svobody zrovna slaví 131 let a socha kultury se možná ani postavení nedočká (možná se dočká náhrobku)! Lidé cítí, ctí a slaví svobodu – stejně jako opěvují šumící hvozdy, kvetoucí růže a plodné lány, ale na hlínu a mrvu, z nichž vyrostly, vzpomene málokdo. A taky, nesvoboda je cítit okamžitě, kdežto nekultura je zpočátku docela zábavná a ani moc nebolí.

Pokud si ale necháme kulturu vzít (nebo ji sami odevzdáme do sběru), tak automaticky přijdeme i o zažitou svobodu a marně za ni budou celé pluky bojovníků za svobodu bojovat.

Když kultura umožňuje svobodu až takovou, že lidé mohou být nekulturní a nevadí to, časem pohrdnou vlastní kulturou a o svobodu přijdou. Člověk, sedící pohodlně na stromě, začne z dlouhé chvíle řezat větev, na které sedí. A asi i o tuto rychlost řezání jde v té naší vícerychlostní Evropě!

(publikováno 20.11.2017, mírně zkráceno 26.12.2023)

Aston Ondřej Neff
18. 11. 2025

Oslavy měly ráz protestu proti vládě, která není.

Ivana Karpenková
18. 11. 2025

Kdo by neznal roztomilé a dech beroucí dětské žvatlanÍ...

Petr Kolman
18. 11. 2025

Nastal čas omezit pravomoc jednotlivce navrhovat zákony

Ondřej Neff
18. 11. 2025

Některé zapomenuté společenské jevy nás dodnes přitahují.

min Miloslav Novák
18. 11. 2025

Fotbalovou reprezentaci příští rok v březnu v barážovém semifinále nepovede Tomáš Souček jako...

Lidovky.cz, ČTK
18. 11. 2025

Reálnou šanci na postup dál už ani Sparta, ani Kometa nemají. V osmifinále hokejové Ligy mistrů se...

kroc Tereza Krocová, svm Matěj Svěrák, ČTK
18. 11. 2025

Za pondělní sabotáží na polské železnici stály podle Varšavy ruské tajné služby. Dosluhující...

Josef Kopecký
18. 11. 2025

Do souboje o nového předsedu ODS místo Petra Fialy se přihlásili zatím dosavadní ministr dopravy...

ape Alena Pecháčková
18. 11. 2025

Jsou starší než pyramidy v Egyptě a pocházejí z povodí řeky Olše - 133 subfosilních dubů, které...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz