PRÁVO: Rozmnožovací pud je víc než zákazy a pokrytectví
Ne že by se v roce 2009 jednalo o situaci zcela novou – tzv. surogátní mateřství je odborníkům i párům toužícím po dítěti známo dvacet let. Za tu dobu přišly tak na svět jen u nás desítky dětí, oficiální statistiky uvádějí průměrně deset ročně. Skutečné počty však budou nejspíš mnohonásobně vyšší. Dosud nemáme pro náhradní mateřství žádnou právní úpravu, platí obecné ustanovení zákona o rodině, podle kterého je matkou dítěte vždy žena, která dítě porodila. Odmítne-li náhradní matka dítě po porodu vydat, je – alespoň dnes - navždy její. Naopak oficiálně mohou biologičtí rodiče získat dítě jedinou, strastiplnou cestou – za pomoci procesu osvojení, schváleného soudem.
Před dvěma lety jsem se rozhodla tuto situaci změnit. Jsem ráda, že mé kroky přinesly první ovoce – ať už v podobě zveřejnění skutečných příběhů náhradních i biologických matek, debat o tom, zda má pro náhradní mateřství existovat zvláštní právní úprava, či jedna věta doplněná do návrhu nového občanského zákoníku. Jako vše, co se týká lidských vztahů, nejde o přehlednou problematiku a otázky a odpovědi na ně nejsou jednoduché. Před dvěma lety byla moje motivace stejná jako dnes – otevřít diskusi a zmapovat hřiště. Položit na stůl sporné body a kritické momenty. Protože stěžejní otázka dnes už nezní, zda náhradní mateřství ANO či NE, ale JAK.
Pojďme se na ně podívat několika pohledy:
1. Pohled náboženský. Ano, zasahujeme do přírodního a přirozeného procesu. Podobným způsobem však zvládáme nemoci a zranění, na která jsme před sto lety umírali, zachraňujeme předčasně narozené a poškozené děti, transplantujeme umělé orgány a geneticky modifikujeme tkáně.
2. Pohled zakazující. Jistě, náhradní mateřství a kroky jemu napomáhající můžeme postavit mimo zákon a všechny zainteresované skupiny trestat. Přesto minimálně rodiče i lékaři budou pokračovat. Ti první proto, že pohlavní pud je nejsilnějším ve zvířecí říši, ti druzí proto, že možnost existuje. Cesta zpět je vyloučena a obě skupiny to vědí.
3. Pohled etický. Rozhodujeme za dítě. Což ovšem dnes už činíme v otázce babyboxů, osvojení, asistované reprodukce či umělého oplodnění šedesátiletých matek. A koneckonců také rozvodů.
4. Pohled ekonomický. Zadarmo donosí dítě jen nejbližší příbuzná, matka, sestra či přítelkyně. Takových případů je 30%, ostatní jsou komerčního charakteru a pro náhradní matku zdrojem příjmu. Zkušenosti ze zahraničí máme všeho druhu – od naprostého zákazu náhradního mateřství vůbec, přes přísnou úpravu s vyloučením komerčních vztahů až po úpravu liberální americkou – obchod pojímaný jako nájem dělohy.
5. Pohled smluvní. Jednou jedna ze stran smluvního vztahu poruší smlouvu: náhradní matka odmítne vydat dítě biologickým rodičům (třeba pro citový vztah k němu) nebo rodiče odmítnou dítě převzít (například pro jeho nemoc či postižení, nebo pokud se pár v mezidobí rozpadne). Co bude náhradní matka dělat s dítětem, které nechtěla? Co když – nedejbože – biologická či náhradní matka před osvojením zemře? Jak mají soudy v takovém případě rozhodovat? Čí zájem převáží – matky biologické, náhradní či zájem dítěte? Bude pro dítě „lepší“, když bude žít s matkou, která je porodila, nebo se svou vlastní, biologickou matka, ba dokonce matkou i otcem? Právních problémů v této oblasti je povícero: minimálně dědictví a výživné. Bude je náhradní matka požadovat od otce biologického?
Otázky a pohledy se jako zrnka písku dnes zdají být akademické. Ale jako právník vím, že je jen otázkou času, kdy se z písku stanou spory pro soudy, policii, sociology a psychology. Času, který máme, lze využít k debatě o možných cestách. Abychom věděli, po kterých se vydat či které pískem znovu zasypat, lépe než strkat do písku hlavu a tvářit se, že problém neexistuje. Pštrosí politika budoucí spory přinese docela určitě. Rozmnožovací pud je totiž nad všechny ostatní a pln síly, která skály přenáší.
LN, 11.7.2011
Autorka je advokátka a bývalá ministryně spravedlnosti