Pátek 7. února 2025, svátek má Veronika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OSOBNOST: Před 140 lety přivedl do hor koleje

diskuse (8)

Max Machanek

První polovina 19. století je například v Nízkém Jeseníku, ale i v jiných pohraničních oblastech Království českého, začátkem doby rozkvětu podnikání. Rostou malé továrničky, živnosti, vytvářejí se nejrůznější výrobní společenství a objevují se i docela silné tovární komplexy. Výrobci zboží získávají na evropských prestižních obchodních výstavách zlaté medaile, exportují do celého světa a místa podnikání jsou jim najednou těsná. Potřebují rychle dopravit zboží k zákazníkům. Lidé bohatnou a chtějí cestovat. Rozvíjí se turistický ruch, lázeňství, lidé chtějí cestovat tam i sem. Jenže na to dávno formanské vozy nestačí. Tam dole tohle obstarává již železná dráha. Je otevřena trať ze Svinova do Ostravy, v roce 1870 jezdí vlak na trati mezi Olomoucí a Šternberkem.

Nejdřívě to řeší stát, a jako vždycky mizerně. Ministerstvo obchodu vyzývá Severní dráhu císaře Ferdinanda, aby se rozjela i do hor Nízkého Jeseníku. Ta moc chuti nemá, a tak pomalu pracuje na verzi tratě Šternberk – Bruntál – Zlaté Hory. Naštěstí se do toho vloží podnikatelé. Olomoucké konsorcium vedené hrabětem Lichnovským a podnikatelem Maxem Machankem uvažuje o jiné trase. O té, kterou známe dneska jako trať Olomouc – Bruntál- Krnov – Opava. Již tehdy uvažují i o přípojkách. Nakonec se vše v dobré obrátí. Úředně je potřebné povoleno, vytváří se sdružení opavských a olomouckých podnikatelů, jsou získány státní úlevy (osvobození na třicet let od daní), vypisují se akcie a 24. května 1870 vzniká společnost, která ví, jak dráhu postavit a kde na ní vzít peníze. A má koncesi. Všechno ale spěchá.

Koncem roku 1870 dostávají komplexní zakázku bratři Kleinové. Ti dokáží nemožné. První vlak projel po trati Olomouc – Moravský Beroun (tehdy Ondrášov) - Bruntál – Krnov 1. října 1872. Necelé dva roky poté. O měsíc později se jezdí z Olomouce až do Opavy. Později se ukázalo, že si společnost vzala velké sousto, došlo k některým výpadkům oproti plánům, zejména co se týkalo pohraničních tratí. Nakonec garance nad železnicí převzal v roce 1895 stát, mělo to v té době logiku. Ale onen rozjezd byl obdivuhodný. Však také to bylo dáno tím, že v čele společnosti stál fundovaný a obratný podnikatel. Funkci jejího generálního ředitele totiž od 24. května 1870 zastával Max Machanek, člen významné podnikatelské rodiny. Muž, který přivedl koleje z Olomouce, přes Bruntál, Krnov až do Opavy. Kdo byli vlastně ti Machankové?

První Machanek se objevil v Olomouci v roce 1770, když zakoupil na Dolním náměsí dům č. 19. Jan Machanek byl z Uherského Brodu a v Holešově měl klenotnictví. V roce 1789 bylo povoleno klenotnictví jeho synu Ignátu Machankovi a v roce 1825 získává jeho vnuk Ignác Carl Machanek právo obchodovati s železem. A tím to všechno začalo. V roce 1854 je založena "C. k. privátní tovární společnost pro výrobu strojových hřebíků a plechového zboží v Olomouci "jejímiž zakladateli jsou I. C. Machanek a jeho synové dr. Ignát Machanek a Max Machanek st.". Firma zakoupila Josefské hamry, opuštěné a nevyužité nedaleko Hluboček a zahájila zde výrobu hřebíků za studena.

V Marianském Údolí zapálil v roce 1827 první vysokou pec podnikatel Josef Zwierzina, avšak v roce 1845 ji "spolkl" Rothschild, od něhož nejen pec, ale i další hospodářské budovy koupil 13. srpna 1861 právě I. C. Machanek. A tak byl současně v Olomouci, Hlubočkách a v Mariánském Údolí založen budoucí úspěšný železářský komplex, z jehož tradice vychází i dnešní MORA MORAVIA. V roce 1870 vzniká akciová společnost s oficiálním názvem MORAVIA, akciová společnost pro průmysl železářského zboží a obchod v Hlubočkách a Mariánském Údolí, Olomouc.

Počáteční i pozdější úspěšnost podnikatelské rodiny Machanků byla dána nejen vlivem tradice (předávání obchodu z otců na syny), ale především uplatněním vzdělání a nápaditosti. Machankovi nakupovali stroje v Anglii, která byla v té době na špičce továrních technologií. V Hlubočkách začali Machankové vyrábět například drátěnky, které žádná továrna v tehdejším Rakousko-Uhersku nevyráběla. Jako jediní v Evropě vyráběli plechové taksy, pro jejichž výrobu dovezli přes 50 strojů ze zahraničí. Do konce století rozšířili výrobu (cvočky, nýty, podkováky) a řadu nových výrobků vyráběli na strojích, které si postavili sami. Do roku 1900 jen v Hlubočkách postavili Machankovi čtyři velké obytné domy pro 34 dělnických rodin, ubytovnu pro svobodné a nouzovou nemocnici.

V továrních objektech v Mariánském Údolí začali s výrobou zámečnického zboží, stavebního kování a - plechových sporáků a kamen. Továrny v Mariánském Údolí se ujal Max Machanek syn a ten cítil nutnost spojení se světem. Proto se angažoval při realizaci železniční tratě Olomouc – Opava. Vedla totiž přes Hlubočky i přes Mariánské Údolí. V roce 1882 byla postavena pro továrny v Mariánském Údolí železniční vlečka a v roce 1913 byla u hlavní trati postavena železniční stanice s potřebnými budovami. Na náklady firmy. Posléze přibyla slévárna, smaltovna, vývojové dílny, již v roce 1902 vyráběla továrna jako jediná v Evropě stáložárná kamna Meteor dle zvláštního patentu. Hned po válce v roce 1918 se objevily i sporáky MORA. V letech 1928 – 1929 byla celá firma zmodernizována dle nejnovějších vědeckých poznatků řízení.

Podobně jako ostatní podnikatelé z Jeseníků či střední Moravy věděli Machankové, že je třeba prodávat pokud možno po celém světě. A tak do roku 1900 přivezli 24 zlatých a bronzových medailí za výrobky, které prezentovali na světových a mezinárodních výstavách v Barceloně, ve Vídni, v Melbourne, v Londýně, v Amsterodamu, v Antverpách, v Paříži, v Berlíně, v Philadelphii, ve Frankfurtu nad Mohanem, v Sydney, v Bernu a v Brně. Vysoká produktivita práce byla dána kázní, vyspělými technologiemi a dokonalou organizací práce. V třicátých letech minulého století zaměstnávali Machankové v šesti místech počínaje Vídní celkem 1813 dělníků. Na tento počet muselo stačit pouhých 203 úředníků, mistrů, dílovedoucích, montérů a pomocných sil. Neuvěřitelné.

Sloužit veřejným zájmům a podporovat všeobecné blaho, to byly základní atributy slušných podnikatelů 19. a 20. století ještě před nástupem totalitních režimů. Machankové všichni pracovali aktivně v olomouckém městském zastupitelstvu, či v obchodní a životnostenské komoře. Pro nás je zajímavé, že Dr. Ignác Machanek byl významným organizátorem kulturního života, a to nejen v Olomouci. Sám se přátelil se slavným hudebním skladatelem E. S. Engelsbergrem, rodákem z Andělské Hory a podporoval řadu jeho kulturních aktivit. Max Machanek se například zasloužil o vybudování sadů v Olomouci na místě bývalých pevnostních zdí. Machankovi budovali sociální zařízní, lázně, organizovali vznik starobní a invalidní dělnické pokladny, založili "Zaměstnanecký a dělnický podpůrný fond", "Jubilejní podpůrný fond" a "Přídavkový pensijní fond". Zajímavé je, že Machankové zřizovali v Hlubočkách i v Mariánském Údolí hostince, jejichž výtěžek byl věnován nemocenské pokladně. Jejich kulturní přístup k tomu , čemu dnes říkáme design, byl úžasný. Rozsah, kvalita a tvary jejích výrobků nás dodnes uvádějí v úžas. Jako tomu bylo před sto lety u jejich zákazníků v Evropě, v Americe, v Brazilii i v Mexiku. Mimochodem v Brazilii a v Mexiku byly nejoblíbenější naše strojky na maso – vynález to z hlav našich dělníků. Bohužel, v roce 1945 byla éra úspěšných podnikatelů násilně přerušena. V rámci třídního boje byli zlikvidováni a dnes, po znovunabyté svobodě podnikatelské, nám velice moc scházejí jejich zkušenosti, mravy a zvyky. Strach z toho, že by někdo byť poctivou prací a umem zbohatl, je však v této společnosti stále latentně přítomen. A stát pro jistotu rozvoj drobného a středního podnikání nepodporuje téměř vůbec. Ke škodě nás všech.

Leoš Strnad
7. 2. 2025

Proč je DeepSeek pro technologické akcie vlastně skvělou zprávou.

Aston Ondřej Neff
7. 2. 2025

Přicmrdálky a žalobníky mají přece všichni rádi!

Po čase opět k aktualitám na poli Green Dealu neboli Zeleného údělu.

Tomáš Vodvářka
7. 2. 2025

Za posledních cca 30 let se vztah lékař – pacient radikálně změnil.

Ondřej Neff
7. 2. 2025

Chystám na Neviditelném psu malý pokus a jsem zvědav, jak dopadne.

Aston Ondřej Neff
6. 2. 2025

Na zadní se proti Evropské komisi postavili ministr průmyslu a ministr životního prostředí.

Aston Ondřej Neff
4. 2. 2025

Jde o munici do předvolebního boje a volební výsledky.

Aston Ondřej Neff
5. 2. 2025

Zkušenosti nevygumovaly myšlenku neutrality z politického slovníku.

Aston Ondřej Neff
7. 2. 2025

Přicmrdálky a žalobníky mají přece všichni rádi!

Gustav Sitař
6. 2. 2025

„Nebílí“ utlačovaní Američané měli vytvořit základnu Demokratické strany.

Dominika Rýparová
7. 2. 2025

Jméno Radka Pilaře má veřejnost spojené především s večerním programem pro děti. Na ty už od roku...

Lidovky.cz, ČTK
7. 2. 2025

Ruské ministerstvo obrany v pátek oznámilo, že jeho armáda dobyla město Toreck na východě Ukrajiny....

Jaroslav Petr
7. 2. 2025

Na příkaz prezidenta Donalda Trumpa se nesmí muži účastnit sportovních soutěží žen. Krok vítaný...

ČTK, Lidovky.cz
7. 2. 2025

Švédská vláda po střelbě ve škole v Örebro oznámila, že navrhne zákon zpřísňující držení...

Jan Pešek
7. 2. 2025

Kritici odsouzeného hejtmana Martina Půty začali psát výhružné zprávy jeho manželce Sylwii. Na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz