Čtvrtek 5. prosince 2024, svátek má Jitka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÉDIA: Díváme se na plastický obraz

diskuse (0)
Na 3D filmy už Češi nebudou muset chodit jen do kina. Na tuzemský trh přichází televizory, které jsou také schopné trojrozměrnou podívanou zprostředkovat. Je to tak trochu reklamní trik. Televizory Samsung jsou schopné přehrávat 3D filmy, poprvé v Česku. Je to všechno samozřejmě pravda, nicméně je sporné, zda je proč troubit na trumpetu. Éra 3D bezpochyby začala, ale právě tak nelze pochybovat o tom, že bude ještě velmi dlouhá.

Iluze prostorového obrazu Zkratka 3D znamená „trojdimenzionální“ neboli trojrozměrné. Obrázek v novinách nebo obraz stávajícího televizoru je 2D, rozeznáváme na něm směr nahoru a dolů, doleva a doprava. Třetí dimenze je „dopředu a dozadu“. Lidé odedávna vědí, že za schopnost vnímat opticky prostor vděčíme páru svých očí. Každé vidí trochu něco jiného, protože jsou od sebe posazené v určité vzdálenosti. Přestože jde o centimetry (průměr je 65 mm), stačí to, abychom se v prostoru bezpečně orientovali. Na tomto principu je založena i stereoskopie, vynalezená Charlesem Wheatstonem v roce 1840 -toho roku byl Daguerrův patent na fotografii právě rok starý. Stereoskopické obrázky tohoto typu jsou snímané dvěma objektivy, dvěma fotoaparáty, nebo jedním fotoaparátem nadvakrát, s posunutím - v každém případě musí jít zase o dvě „hlediska“. Při pohledu speciálními brýlemi nebo kukátkem vidíme iluzi prostorového obrazu.

Toto vše je z dnešního pohledu prastaré, nicméně až do současnosti zůstává nepříjemné omezení, totiž nutnost dívat se na stereoskopický obraz brýlemi. Samsungem uvedený televizor zpracovává filmový obraz frekvencí 48 obrázků za vteřinu a vykresluje je na displej rychlostí 120 Hz. Brýle zůstávají nutností, ale už to nejsou primitivní brýle, které mají jednu plochu do červena a druhou do modra, jak to bývalo v prvním pražském stereoskopickém kině Praha před půlstoletím. Především jsou brýle opticky synchronizované s televizorem. Jejich čočky jsou v jistém smyslu polopropustné, takže divák se střídavě dívá jejich levou a pravou částí. Zakrytí se děje 60krát za vteřinu, takže je nevnímáme.

Podle dosavadních zkušeností je obraz velmi kvalitní, srovnatelný s tím, co vidíme v plastickém kině Imax.

Samsung není samozřejmě jediný, kdo jde touto cestou.

Na vývoji podobných zařízení pracují Sony, Panasonic, JVC, LG a další firmy.

A jsme u toho, proč jsem předvídal dlouhou cestu.

Třebaže je předváděné zařízení jistě kvalitní a efekt velkolepý, vjem je limitován brýlemi. V mých sci-fi povídkách a románech často píši o „plastivizi“, abych vyjádřil své přesvědčení, kudy se bude ubírat technický vývoj. Ostatně už v prvním filmu Hvězdné války je vidět takové „3D promítání“, kdy diváci spatří virtuální postavu promítnutou do prostoru a vnímanou, aniž bude třeba nejen brýlí, ale i obrazovky. To je zřejmě vytčený konečný cíl, kam to všechno půjde.

Bez brýlí to ještě dlouho nepůjde. Už ten hrubý nástin vlastností televizoru Samsung naznačuje, jak složitý problém je vyvolání iluze prostorového vjemu. V současné době je uspokojivě zvládnutá technologie plastického zobrazení trojrozměrného, avšak nehybného objektu, ukázky jistě už viděl nejeden čtenář tohoto článku. Experimenty tohoto typu byly jedním z magnetů elektronické výstavy CES v loňském roce a nejinak to bylo i na CES začátkem roku letošního. Opět zde jde o to, aby levé i pravé oko vidělo něco jiného než soused. Zatím na malých obrazovkách s úhlopříčkou do 10 cm funguje technologie OCB. Obrazovka je speciálně strukturovaná tak, aby tekuté krystaly otevíraly a zavíraly průhled na dílčí, vzájemně posunutý obraz. Vzniká iluze prostoru. Jiné řešení nabídl na letošním CES Technicolor. Jde o zařízení, které se přilepí na stávající obrazovku jako přídavná čočka. Musíte sedět na přesně stanoveném místě a naopak, nedoporučuje se vstát a jít k té věci příliš blízko, mohl by se vám zhoupnout žaludek. Toto zjištění inspiruje k nepříliš důvtipným komentářům, dodám jen, že kdo pamatuje stereokino Praha, jistě pamatuje i čočky, které předělávaly černobílé televizory na barevné... Proč to všechno je Od prapočátku šlo o iluzi. Záznam a reprodukce zvuku také šly cestou monofonního a později stereozáznamu. Zde je zajímavé, že se příliš neujala kvadrofonie, tedy plastický zvuk šířený ze čtyř stran. Nejspíš proto, že vyžadovala adjustaci posluchače v centru, takže se sice používá v kinech a v domácích kinech, nicméně standardem se stalo „obyčejné stereo“.

Stereoskopický záznam bude, protože ho lidé chtějí, tak prosté to je. Film byl nejdřív černobílý a němý, teď je barevný a samozřejmě širokoúhlý a stereoskopický. A zde by měli zpozornět filmoví a televizní tvůrci.

Ono nepůjde jen tak bezbolestně přenést dvojrozměrnou vizualitu do trojrozměrného zobrazení. 3D filmy bude nutno jinak kamerovat než 2D a s tím souvisí i jiná režie a s tím souvisí i jiná literární příprava. Všimněte si, že v současnosti jde vývoj filmové řeči ke stále rychlejšímu střihu. Kde jsou ty časy zásady, že nejkratší záběr smí trvat pět vteřin! Dynamika zejména akčních filmů je do značné míry založená na sledu kratičkých, méně než vteřinových záběrů. Byl bych zvědav, co by takový sled 3D záběrů udělal s laskavým divákem, tuším, že by to odnesl jeho žaludek, jako kdyby se nosem přilepil na přilepítko od Technicoloru. Tudy asi půjde vývoj filmové řeči... už ve dvacátých létech, srdce se chvěje při tom pomyšlení.

Co bude potom?

No samozřejmě odpoutání od obrazovky a filmového plátna, promítání rovnou na sítnici, neřkuli vyvolání obrazu přímo v mozku.

Že z toho zblbneme?

Jednak si myslím, že se už stalo, jednak soudím, že ano, právě o to tady běží... Ale vážně. Jakékoli vypravěčství, jakákoli obraznost ve smyslu tvorby obrazu mají za konečný cíl uvedení do jiné reality, to platí od magických počátků umění v Altamirské jeskyni. To, co se děje, je jen pokračování cesty tenkrát započaté.

LN, 25.3.2010

Aston Ondřej Neff
5. 12. 2024

Bojovníci za svobodu slova budou mít půl roku čem si třepit pysk.

Jan Bartoň
5. 12. 2024

Vyhlášení stanného práva bylo ranou z čistého nebe.

Starý vlk
5. 12. 2024

Nejsem moc lekavý. Nebojím se pavouků, ani myší, ani hadů – tedy těch trochu jo.

Jakub Michálek
5. 12. 2024

Jak absurdně pak vypadá rozštěpení české společnosti na dva tábory, když vidíte, jak jsou...

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Aston Ondřej Neff
4. 12. 2024

Andrej Babiš rozpouští svěřenský fond, který od roku 2017 opatroval akcie jeho Agrofertu.

Aston Ondřej Neff
5. 12. 2024

Bojovníci za svobodu slova budou mít půl roku čem si třepit pysk.

Jan Bartoň
4. 12. 2024

ODS má největší podporu v generaci 45-54 let a některé zmiňují i ještě starší voliče.

min Miloslav Novák
5. 12. 2024

Slavia vydřela tři body v Ostravě (1:0) a po dohrání odloženého osmého kola Chance Ligy vévodí...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ve čtvrtek oznámil, že s návratem svých...

Lidovky.cz, ČTK
5. 12. 2024

Tisíce lidí v Tbilisi ve čtvrtek večer znovu vyšly do ulic na protest proti oznámení vládnoucí...

ert Oldřich Mánert
5. 12. 2024

Po volbách ovládneme celý Kongres a Donaldu Trumpovi v cestě k absolutní nadvládě nad Amerikou už...

Karel Oliva
5. 12. 2024

V roce 1774 Marie Terezie své říši vládla již 34 let. Dávno byly dobojovány velké války, které...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz