Pondělí 10. listopadu 2025, svátek má Evžen
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

INTERNET: Obohacujeme slovník?

diskuse (41)
Glosa postaršího technokrata

V poslední době se roztrhl pytel s novými pojmy v technologiích. Web 2.0, wiki, avatar a další. Čeština pro ně zatím nemá ekvivalent, textové editory je nemilosrdně podtrhávají. Jiné dávno zdomácněly.

Zastavím se u jednoho nového – widget. Aniž bych čtenáře týdeníku EURO podezíral z počítačové negramotnosti, je tak nový, že si jej dovolím vysvětlit. Widget je kousek softwaru, který se poměrně snadno vytvoří, snadno posílá a dovoluje jeho příjemcům a uživatelům si lehce hrát s grafikou a informacemi on-line. Když se tvůrci podaří jej nalepit na nějaký rozšířený komunitní web, jako je třeba Facebook, šíří se virálně. Příkladem může být dodávka oblíbeného nápoje nebo koktejlu, souboj o parkovací místa, mobilní vizitka. Vše dodáváno samozřejmě graficky, virtuálně. Widgety se dělí na cool a ty ostatní. Problém je trochu v tom, že to předem nikdy nevíte, a tak vaše úsilí může přijít zcela nazmar, nebo naopak vygeneruje nečekanou marketingovou pecku.

Proč něco takového vůbec vzniklo? Nedávno jsem vedl zajímavou diskusi na téma, zda a jestli vůbec něco převratného, pozitivního nebo negativního fenomén internetu přinesl. Názory jsou nejrůznější, já osobně se přikláním k tomu, že na hodnocení je příliš brzo. Stačí se podívat na chování uživatelů v nedaleké minulosti a přítomnosti. Před deseti lety jsme byli rádi, že jsme z internetu přijali nějakou informaci, nějaký obsah. Nástup vyhledávačů nás změnil v „lovce“. Kolem roku 2000 najednou byla síť zaplavena informacemi a vylovit z ní něco užitečného a relevantního byl problém. Situace ani teď není zdaleka ideální, i když vyhledávače našly reklamu jako poměrně úspěšný byznys model zajišťující jejich financování, rozvoj a profit. V posledních dvou letech uživatelé internetu dostali chuť něco „dělat“. Do této kategorie patří nejen blogy, problematický „obsah generovaný uživateli“, či kolektivní moudrost, jako je Wikipedie. Je to rozmach nakupování po internetu a patří sem i widgety, s nimiž jsem začal. Názory na to, jestli se widgety dají používat pro marketing, se liší ještě více než pohledy na virální marketing. Nikdo předem neví nejen to, zda widget bude skutečně cool, ale ani to, koho vůbec zasáhne. Nemám teď na mysli nějakou konkrétní cílovou skupinu, ale spíše to, zda osloví lovce nebo aktivní šiřitele. Lovci jen loví, nešíří, aktivní uživatelé si hrají a posílají nové hračky dál.

Asi se brzy dozvíme, kolik je mezi námi hračičků a jestli widgety nestihne osud tamagoči krmících zvířátka.

Euro 34/2008

Petr Kolman
10. 11. 2025

Voliči, nikoli soudy, musí mít v demokracii poslední slovo

Václav Vlk st.
10. 11. 2025

Kardinál Duka byl vždy usměvavý muž. A byl to skutečný vlastenec.

Petr Nedělník
10. 11. 2025

Když vás pohřbíme za pouhých 5 dollarů....

Zdeněk Lanz
10. 11. 2025

O panu kardinálovi Dominiku Dukovi jsem napsal dva články.

Pavel Bárta
10. 11. 2025

Babiš je připraven se dvěma obskurními nekoalicemi sestavit vládu.

Martin Korbáš
10. 11. 2025

Nedělní program NHL otevřely dvě venkovní výhry v předehrávaném čase. Chicago dobylo 5:1 Detroit a...

Lidovky.cz, ČTK
10. 11. 2025

Na pasažéry procházející tokijským letištěm Haneda bude od konce prosince shlížet největší krytá...

Petr Kozohorský
10. 11. 2025

Na dvoudenní návštěvu Karlovarského kraje dnes přijíždí prezident České republiky Petr Pavel s...

Zuzana Stiboříková
10. 11. 2025

Možná jste si všimli lidí, kteří si v těchto dnech na oblečení připnuli červenou papírovou květinu....

kvel Lukáš Květoň
10. 11. 2025

V týdnu svatomartinských tradic meteorologové očekávají, že do Česka dorazí četná oblačnost a mlha...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz